Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Ajabaja

Trådstartare
Nu börjar jag bli förvirrad! Om man tittar på tabellvärden för underhållsbehov hos 600kg häst så är det ca 62mj och om man räknar enligt formeln (vikt x 0,5)^0,75) så får man ca 72mj. Vilket är rätt? Jag vet att det inte finns några tabellhästar, men man måste ju ha något att börja på och utgå ifrån.

Jag har börjat räkna åt en tjej i stallet, men de satte i halsen när jag sa att de måste dubbla högivan. Så nu började jag fundera på om formeln stämmer? Mina hästar är dock i fint hull med den formeln, men denna häst som jag räknar åt är ju inte supersmal. :confused:
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Jag har också funderat på det eftersom jag tycker tabellvärdena är väldigt låga, vilken hästtyp man egentligen räknat efter eller om det är tänkt som ett minimum för "normal" häst..?
Men man får väl ändå se till individen och vara beredd att göra justeringar i efterhand.
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

61 MJ till 600 kg lättfödd häst i normalhull (64 normal, 67 till svårfödd) enligt SLUs rekomendationer och i Plancks bok är vad jag hittar i tabellerna... Enbart underhållsbehov alltså. Enligt beräkning får jag det också till 61 MJ?

Tittar jag på en av mina egna hästar (500 kg lättfödd) så ska han enligt beräkning ha 53,75 MJ i underhåll. Tabellerna säger 53 lättfödd, 56 normal, 58 svårfödd. Så på min stämmer det rätt bra...

Sen spelar det ju in vad hästen ska ha i olika tillägg... det skenar lätt iväg när man lägger på alla eventuella tillägg för arbete, ålder, temperatur, kön osv.
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Vad använder du för formel när du beräknar? När jag räknar får jag ca 62mj för 500kg häst och 72mj för 600kg häst i underhållsbehov.
Det betyder att en svårfödd tabellhäst får ca 5mj mer än sitt underhållsbehov om man räknar ut det och en lättfödd tabellhäst får ca 11mj mer än underhållsbehovet i tabellen. Helt enkelt kan min feta häst bli fetare om jag räknar för första gången?

Vad går ni efter? Tabell eller att räkna? Vad har funkat bäst för er erfarenhetsmässigt?:bow:
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Fast hästar kan vara sk överviktiga också pga för lite mat. Låter det konstigt ? Saken är den att: om en häst får för lite mat/näring så kan den omvandla ALLT den får som fett. Detta är en slags garanti för kommande kristider för kroppen vet ju liksom inte när den ska få mat nästa gång.
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Jag har räknat ut att min ponny på 420 kg behöver 46 Mj i underhållsbehov. Men hur räknar man då höt har en Ts på 82 %, energin 8 Mj/kg foder o
smrpr 50g/kg foder? När kommer Ts in i sammanhanget????? För om man räknar
Ts till energin blir ju det 6,56 o smrpr 41. Kan nån förklara för mig?
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Jag har räknat ut att min ponny på 420 kg behöver 46 Mj i underhållsbehov. Men hur räknar man då höt har en Ts på 82 %, energin 8 Mj/kg foder o
smrpr 50g/kg foder? När kommer Ts in i sammanhanget????? För om man räknar
Ts till energin blir ju det 6,56 o smrpr 41. Kan nån förklara för mig?

Enda jag använder TS till är för att se att hästens TS behov är täckt. Rekomenderas 1.5kg TS/100 kg kroppsvikt. Alltså 6 kg TS för en häst på 400 kg. Om höet har 85% TS så behöver man alltså ge 7 kg hö för att täcka behovet på 6 kg TS (0.85*7=6 lite avrundat)
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Ja då förstår jag att du kan få samma värden som i tabellen! Hur jag än har letat så har jag bara hittat formeln (600x0,5)^0,75, men den ska alltså vara (600^0,75)x0,5?

Då får jag räkna om! Tack!:bow:
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Tack, Elina8.
Då förstår jag. Verkar som det höt med den analysen verkar bra, köpte nytt hö i helgen. Bonden har mkt hö så det räcker till nästa säsong.
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Ja då förstår jag att du kan få samma värden som i tabellen! Hur jag än har letat så har jag bara hittat formeln (600x0,5)^0,75, men den ska alltså vara (600^0,75)x0,5?

Då får jag räkna om! Tack!:bow:

Då har du nog googlat lite snett ;)

Här ovan har du rätt formel - det är alltså vikten som ska vara upphöjd i 0,75 (vilket är den metaboliska vikten) sedan tar du hälften av det så har du energibehovet för underhåll. Sen får man ju förstås anpassa till individen men det har du ju redan varit inne på själv. Lycka till!
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Jag använder dessa formler

Svårfödd

(hästens vikt*0,5) ^ 0,75


Lättfödd


(hästens vikt ^ 0,75) * 0,5



6 * mj = smrp


= underhållsbehov
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Som vanligt känner jag mig som en idiot så fort man börjar prata matematik, men hur räknar man ut ^ ?

På en miniräknare alltså, att räkna ut det i huvudet kan jag bara drömma om (har dyskalkyli så jag kom aldrig längre än Matte A i skolan :crazy:)
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

^ betyder "upphöjt i". På kalkylatorn på datorn står det Xy. För att använda den skriver man in siffran som ska vara X, trycker på knappen och skriver siffran som motsvarar y (alltså siffran man ska "höja upp i")
 
Sv: Beräkna hästens underhållsbehov vs tabellvärde

Visste att det var upphöjt i (eller ja, jag lyckades lista ut det ;)), men va bra! Då vet jag hur jag gör på miniräknaren, tack! :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 734
Senast: Jojo
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: Allegra
·
B
Foder & Strö När jag lärde mig räkna foderstater fick vi nån slags tabell där man kunde kolla hästens underhållsbehov, sen skulle man lägga på 10%...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Bellebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp