Beräkna underhållsbehov

B

Bellebus

När jag lärde mig räkna foderstater fick vi nån slags tabell där man kunde kolla hästens underhållsbehov, sen skulle man lägga på 10% för hingst och viss % för visst arbete.

Jag har försökt hitta den här tabellen på internet, men jag hittar bara någon formel 0,5*hästens vikt upphöjt till 0,75 och sen skulle man lägga till oich dra ifrån här och där, beroende på ras, hull och arbete.

I tabellen vi hade kollade man vikt och hästtyp och sen la man till som jag berättade om ovan.

Någon som vet om den där formeln stämmer?
Finns det någon som har någon liknande tabell eller vet vart det finns?
Andra tips är också välkomna..


Tack
 
Sv: Beräkna underhållsbehov

I häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" finns de tabeller du efterfrågar. Ges ut av SLU och finns att beställa på Publikationstjänst vid SLU på tel: 018-67 11 00 eller e-post: publikation@service.slu.se.
//marti
 
Sv: Beräkna underhållsbehov

Du kan gå in på www.horsenature.se tror jag det är eller om det är nu eller com. Där finns ett jätte bra foderstats program. Man kan ladda hem en demoversion som man får ha i ett par dagar. Annras kan man beställa programmet. Jag var på Häst 2006 i Västerås på en föreläsning med en från Krafft hon använde sig av det programmet o sa att det var ett jätte bra programm.
Skaffa det om ni inte har det!!!!
 
Sv: Beräkna underhållsbehov

Meningen är att jag tänkte göra ett eget foderstatsprogram, det är därför jag ville ha den faktan.. tack ändå :)
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 130
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp