Berätta för chefen?

Thaliaste

Trådstartare
Det finns ju vissa saker som anses vara "big no no" att berätta för sin chef. T ex att säga upp sig. Men är det alltid så eller finns det tillfällen då det inte är så illa att göra det?

Jag har bestämt mig för att säga upp mig i sommar. Efter alltför lång tid med alltför mycket att göra har jag tappat en alltför stod glädje och driv i mitt jobb, och jag har jobbat ganska länge nu på samma ställe så det känns som bästa lösningen att lämna. Dock tänkte jag söka mig till annan avdelning hos samma arbetsgivare, det är ett stort ställe med bred verksamhet så det finns mycket annat att testa på.

Nu när jag bestämt mig skulle jag vilja berätta det för min chef, men är det osmart?

Dels är det för min egen skull. Jag jobbar nu med ett relativt stort projekt, samt ett gäng små. Det stora tar slut till sommaren och min chef har börjat prata om nya projekt jag ska få ta mig an när mitt nuvarande stora tar slut. Dessa saker tar tid och energi från mig redan nu, trots att jag redan är överhopad med mina gamla projekt. Att berätta att jag tänkt sluta när det stora projektet tar slut är alltså dels för att min chef ska sluta lägga nya projekt på mitt bord (ur hens perspektiv tror jag det är för att locka mig att stanna kvar med nya spännande saker).

Dels är det också för verksamhetens skull. Det är bättre om vi kan tilldela de nya projekten till någon som kommer att fortsätta driva dem. Vi kommer att behöva rekrytera och ju tidigare vi kan få in dessa så att vi kan skola in dem, desto bättre är det. Det har varit ganska svårt att hitta passande personer tidigare, så mer tid för rekrytering, introduktion och överlämning är alltid guld värt. Om jag säger upp mig utan förhandsbesked, särskilt om det sker vid sommaren, kommer nästan garanterat orsaka ett glapp utan personlig överlämning.

Detta sista är ju inte mitt problem, utan min arbetsgivares, men då jag tänker mig (nu, man vet förstås aldrig vad som dyker upp längs vägen...) att stanna hos samma arbetsgivare så skadar det mig ju inte att ha pluspoäng för att tänka på verksamheten. Det negativa jag hört hos andra efter att de sagt att de ska sluta är att chefen blivit sur och/eller att de inte satsas på när det gäller utbildningar etc, men jag vet inte hur stor risk det är för mig just nu. Det känns inte så. Min chef har också varit på olika ställen hos arbetsgivaren och jag hoppas att hen förstår mig, och om jag har tur kanske t o m kan tipsa mig eller hjälpa till med lite kontakter för att jag ska stanna hos arbetsgivaren även om jag slutar på hens avdelning.

Tankar och erfarenheter från er?
 
Blir det formellt en uppsägning om du byter inom samma arbetsgivare?
Om det finns kontakter mellan cheferna i organisationen kanske det ändå blir känt om du blir aktuell på annan avdelning?

Jag hade nog pratat med min chef i din sits, under förutsättning att vi har en god relation och jag litar på chefen.
Jag kan tänka mig att min chef hade hjälpt mig om jag inte mådde bra på nuvarande tjänst och ville testa annat inom organisationen.
 
Går du vidare internt, kan det ju knappast vara en hemlighet längre stunder. Har du fått besked att förflyttningen är spikad?

Jag hade gjort ansökan bort och beskedet till min chef samtidigt.
 
Det finns ju vissa saker som anses vara "big no no" att berätta för sin chef. T ex att säga upp sig. Men är det alltid så eller finns det tillfällen då det inte är så illa att göra det?
Gör det? Har aldrig hört om något "big no no", här berättas ALLT som är av vikt.
Värsta som kan hända är att man kan få ett nej, vad skulle kunna hända? Chefen är inget människoätande monster, utan är en människa precis som alla andra.
 
Gör det? Har aldrig hört om något "big no no", här berättas ALLT som är av vikt.
Värsta som kan hända är att man kan få ett nej, vad skulle kunna hända? Chefen är inget människoätande monster, utan är en människa precis som alla andra.

Tja, berättar man för chefen att man avser att sluta inom en överskådlig framtid, lär man ju inte komma i fråga för befordran eller utbildning.
 
@MiniLi och @Lovisaleonora

Just ja, det glömde jag att ta upp. När det väl är dags så kommer det bli svårt att hålla det hemligt. Det borde väl finnas en viss förståelse för att man inte sagt något innan det är klart, men om jag själv är öppen redan nu med att jag vill testa något annat så gör det ju enklare att fråga chefen om att vara referens när det väl blir dags för intervju någon annanstans.

Vanligtvis sett söker man en tjänst och går på intervju när man byter avdelning eller verksamhetsgren, men den processen kan gå lite snabbare eller långsammare beroende på om någon är aktuell eller det söks helt förutsättningslöst. Jag hoppas ju att min chef kan ha lite koll när det är på väg att dyka upp något på ett lämpligt ställe, och att hen med sin breda erfarenhet även kan tipsa om vad som skulle passa mig.

Sen vet man ju inte hur andra reagerar, jag är ju lite rädd också för att chefen blir besviken och att det ska vändas till att hen blir sur (hen är mycket nöjd med att ha mig i sin grupp och har stora planer för mig i framtiden, vilket är en anledning till att det känns obekvämt med alla framtida löften när jag har andra planer :crazy:). Men det går ju inte att veta i förväg, ibland måste man chansa lite också och lita på sin magkänsla...
 
Gör det? Har aldrig hört om något "big no no", här berättas ALLT som är av vikt.
Värsta som kan hända är att man kan få ett nej, vad skulle kunna hända? Chefen är inget människoätande monster, utan är en människa precis som alla andra.

Precis som @Lovisaleonora skriver så har det hänt andra att de blir nedprioriterade på sitt jobb efter att det blivit känt att man ska sluta. Får dåliga scheman, tilldelas uppgifter som ingen annan vill ha, inga kurser, undanhålls information m.m.

Min bedömning är att dessa exempel inte är så stora risker för min del, men jag är nyfiken på andras erfarenheter som kanske är mer relevanta för mig, så jag inte missar något viktigt skäl till att hålla tyst när jag ser flera fördelar med att vara öppen.
 
Jag är helt öppen med att jag funderar på förflyttning till en annan affär inom företaget.
Jag föredrar helt klart att vara rak och ärlig med hur jag tänker.
 
Precis som @Lovisaleonora skriver så har det hänt andra att de blir nedprioriterade på sitt jobb efter att det blivit känt att man ska sluta. Får dåliga scheman, tilldelas uppgifter som ingen annan vill ha, inga kurser, undanhålls information m.m.

Min bedömning är att dessa exempel inte är så stora risker för min del, men jag är nyfiken på andras erfarenheter som kanske är mer relevanta för mig, så jag inte missar något viktigt skäl till att hålla tyst när jag ser flera fördelar med att vara öppen.
Då är det en dålig chef. Sånt händer inte på mitt jobb, där är det flera som sagt upp sig under åren men jobbar på som vanligt tills de slutar.
 
Om jag var som du skulle jag vid nästa utvecklingssamtal, eller annat lämligt tillfälle, berätta att du vill utveckla dig mer och gärna byta avdelning. Be chefen att hålla utkik åt dig eller tipsa om dig till andra chefer på företaget. Säg att det är ett lämpligt tillfälle för dig att byta när det stora projetet du har nu är slut (eftersom du inte vill svika den kunden). En normalbegåvad chef inser att om du inte får byta inom företaget så kommer du att säga upp dig när tillfälle ges. Det verkar ju redan som om din chef misstänker det? I så fall kan det vara ett positivt besked till chefen att du kan tänka dig att byta inom företaget.
Om tiden går kan du påminna chefen, men sätt inget utimatum eller tid (om du inte skrivit på för ett annat företag). För chefen och företaget är det här ett bra besked från dig. De har en chans att göra något innan du väljer att säga upp dig. Det kan ju faktiskt också finnas någon annan på företaget som skulle vara intresserad av din tjänst.
 
Som chef själv hade jag definitivt uppskattat ärlighet! Tycker också att du har helt rätt argument för. Enda anledningen till att inte berätta är väl om man har ett pucko till chef som skulle "straffa" dig på olika sätt under den tid du har kvar (tyvärr finns det ju sådana chefer). Nu låter det dock som att ni har en bra relation och eftersom du funderar på att gå vidare inom samma organisation kommer det definitivt att vara till din fördel att berätta tidigt! :)
 
Tack @mamman och @Sofie_B för era uppmuntrande svar! Känns tryggt att höra från någon som är chef (låter som att du @mamman också är chef, eller har varit?) att jag tänker rätt. Alla chefer är ju inte lika men hittills tycker jag min chef haft en vettig inställning till mycket så jag hoppas hen tänker som er! :)
 
Jobbar med min bästis bla, han hotar att mörda mig med en yxa om jag slutar :p
Har flera nära vänner på jobbet så det är väl det jobbiga med att byta även om ja känner de flesta inom den andra affären också.
Affär?

Jag brukar vara öppen om jag vill/planerar sluta. Om inte annat slipper man tråkigaste uppgifterna/kurserna :angel: då och efter att ha sagt det högt är det lättare att ta tag i det tycker jag.
 
Affär?

Jag brukar vara öppen om jag vill/planerar sluta. Om inte annat slipper man tråkigaste uppgifterna/kurserna :angel: då och efter att ha sagt det högt är det lättare att ta tag i det tycker jag.

Ja, affärsområden. Jobbar på ett stort företag med flera affärer, inte affär som typ Ica :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 981
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp