Vad gör du? Fotograferar, släktforskar och tränar karate
Hur mycket tid tar det?
@bettysmatte har beskrivit släktforskningen så bra så jag behöver inte tillägga något

Fotograferandet är lite grann på samma sätt, när man vill och det går i perioder. Ibland tar jag inte upp kameran på flera månader och ibland så är den med jämt. *
Karaten ca 2ggr/vecka en timme åt gången.
Dyrt?
Släktforskning relativt billigt, men jag föredrar att använda Arkiv Digital även om Riksarkivet är gratis numera.
Med fotandet så blir det så dyrt som man gör det. Jag började med en enklare instegskamera, ett halvår senare hade jag "växt ur" den och köpte ny, sedan är det objektiv beroende på vad man vill fota, stativ etc etc man kan åka få fotoresor eller fota utanför dörren hemma
Görs den i grupp eller solo? Släktforskning - oftast hemma vid datorn ensam
Fotograferande oftast ensam eller med ngn kompis på fotopromenad, jag har även upptäckt fotoresor och då är man en grupp som åker iväg - i mars nästa år åker jag till Falklandsöarna och fotar pingviner
Terminsavgift ca 2000, ev graderingskostnad omkring 250-300 och ett nytt bälte ibland
Vad är positivt/negativt?
Med släktforskningen är det att jag är väldigt intresserad av historia och tycker det är kul att dra paralleller mellan vad som hände i min egen släkt och i Sverige och världen under samma tidsperiod. Exempelvis har jag satt ihop personporträtt av min anfader som var den första med mitt efternamn och där vävt in hans historia med Axel von Fersen, Franska revolutionen, Bellman och Amerikanska frihetskriget

Negativa är väl att har man väl börjat följa en familj en dag så har jag svårt att slita mig ifrån den så jag blir gärna sittandes framför datorn inpå småtimmarna......
Negativa med fotandet är att jag ibland drabbas av sådan prestationsångest att jag bara måste ta bättre och bättre bilder och det förtar lite grann av det roliga. Det positiva är att se och uppleva naturen på ett nytt, närmare sätt och att träffa fanatiska nya bekanskaper som man inte träffat om man inte åkt på fotoresa/kurs/seminarie....
Jag älskar karaten för att den är allsidig, man tränar balans, snabbhet, vighet, styrka och det mentala. När man går in i dojon så släpper man allt som händer utanför och man här bara här och nu. Jag gillar verkligen att ha en tränare som utmanar och kräver mer och mer av en. Man ser snabba framsteg och jag mår så mycket bättre efteråt. Nackdelen är att i min ålder är det lätt att man skadar sig.... Har stukat tummen, skadat axeln och jag går konstant med blåmärken