Berätta om olika raser

Epopocalyptus

Trådstartare
Hej:)

Jag skulle gärna vilja höra lite mer om irländsk setter, gordon setter, flatcoated retriever, hovawart.
Tex vilket temprament dom har och vilka sjukdomar som är vanliga för rasen och hur vad man helst ska ha dom för:crazy:
Om ni vet nån mer ras som liknar dom i utseendet så säg vad den heter :angel:

Sv: Berätta om olika raser

Settrarna är utpräglade jakthundar, stående fågelhundar, och behöver i dom allra flesta fall få jaga för att vara harmoniska hundar.
Dom är duktiga apportörer i jakten och är väldigt mjuka, trevliga familjehundar när det krävs av dom. Kräver sin förare för att bli riktigt duktiga i jakten.

Flatten ska vara en utpräglad apportör, och behöva apportera och jaga för att må bra. Dock finns det tyvärr kennlar (precis som hos settrarna) som avlar enbart på utseende (och vill ha stora hundar med nerverna utanpå för det passar i ringen), och dessa hundar är oftast inga roliga träningskompisar som flatten ska vara. En aktiv, medelstor, glad, flamsig, energisk och mycket kapabel hundras. Går ofta bra i brukset och lydnaden. Finns som i alla lite större raser problem med HD/AD, vissa linjer har haft problem med cancer, andra PRA. Så sjukdomar finns, men hos en seriös uppfödare är dessa oftast lätta att undvika.

Hovawart lämnar jag till någon annan. Enligt mig är det en vacker, knepig vakthund som verkar ha halvtaskig arbetsmotor och en stor portion egna ideer.

tack för informationen;) kan man ha nån som bara familjehund och gå ut och gå flera gånger om dagen och leka med den osv..?;)

tack för informationen;) kan man ha nån som bara familjehund och gå ut och gå flera gånger om dagen och leka med den osv..?;)

Hoffen är en ras som kräver mer arbete än promenader och lek. Det är en brukshund som passar bra till Spår, Sök, Rapport, Skydd, Lydnad och som tjänstehund inom Hemvärnet, Flygvapnet och Räddningstjänsten. Det är en arbetsmyra som har lite egna idéer och har en hel del "kan själv". För att uppskatta en Hoffe ska man nog vara utrustad med humor.

För man väljer ju en hund efter hur vanlig den är? :crazy:

Kolla istället vad ni har att erbjuda en hund i fråga om motion och träning, och välj en hund som motsvarar dessa krav istället.

asså vi kan gå med den minst 3 ggr om dagen och en längre och så blir det väl en massa lek och så kanske nå agility och så;)

Vi har tänkt på sån men vi tycker dom är för vanliga;)

Fast anledningen till att en ras är populär är ju ofta att den fungerar väldigt bra till något som det är vanligt att man vill ha en hund till. Sällskapshund som man motionerar lite och leker/tränar lite med = väldigt vanligt "användningsområde" för en hund idag.

Att rata en ras för att den är vanlig lär därför inte vara så smart, det bästa är att titta på vad man kan erbjuda hunden för liv, vad man vill ha ut av hunden, kolla vilka raser som passar och därefter leta efter en seriös och trevlig uppfödare av rasen man valt. Det är då man har absolut störst chans att få en hund som det är kul att äga.

Och det är inte helt roligt att äga en ovanlig ras alla gånger. Det blir lätt tjatigt att femhundra gånger i veckan svara på frågor i stil med: "Är det där en blandras?" eller "Är det där en blablabla" (där "blablabla är något som hunden i fråga absolut inte är).

Idag ska vi åka och hälsa på en som har hovawartar alltså vuxna så vi får träffa nån vuxen hovawart och sen ska vi kanske åka och hälsa på en som har irländsk setter;)

Varför ens åka och kolla på raser som (enligt din egna beskrivning) inte passar in ens lite på vad du letar efter :crazy:! Det är ju horribelt orättvist mot hunden!!

Asså vi har ringt och frågat sånna som är valpförmedlare och sagt våra krav och hon tycker att dom passar in.
vi har både ringt till valpförmedlaren för irländsk och hovawart och båda säger ju att det passar med en hovawart och en irländsk?!!
Och båda dom sa att det fanns olika linjer en för jakt och en annan.
Och valpförmedlaren för irländsk setter sa att dom fattade inte att dom behövde jaga eller nått sånt.
Och både valpförmedlaren för irländsk och hovawart sa att vi skulle åka och hälsa på nån så vi fick reda på hur dom ungefär var när dom är vuxna!!

Senast ändrad:

Idag ska vi åka och hälsa på en som har hovawartar alltså vuxna så vi får träffa nån vuxen hovawart och sen ska vi kanske åka och hälsa på en som har irländsk setter;)

Du kommer nog att tycka om Hoffen när du träffar den. För det är en glad, trevlig hund. Jag kommer att PM:a dig då jag har ett tips.

kan man ha nån som bara familjehund och gå ut och gå flera gånger om dagen och leka med den osv..?;)

Är denna information som du skrivit här vad du har sagt till valpförmedlarna, samma som du givit till oss? Då kliar jag mig i huvudet och ställer mig frågande när de säger att setter och hoffe skulle passa.... Men men, lycka till då :).

Senast ändrad:

Är denna information som du skrivit här vad du har sagt till valpförmedlarna, samma som du givit till oss? Då kliar jag mig i huvudet och ställer mig frågande när de säger att setter och hoffe skulle passa....

Asså vi kommer ju gå massa kurser tex agility (stav) spår, lydnad osv och så har vi sagt till dom att vi har haft en welsh springer spaniel som också är en jakt hund och hur han var osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 136
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 957
Senast: ildiko
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 810
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka