Ungersk vizsla

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var jag som skrev det, vilket du sedan dragit till sin spets på ett ganska brutalt vis. Jag känner inte alls att du svarar på vad jag faktiskt skriver, så jag hänvisar till @Tonto s inlägg, tyckte det sammanfattade det väldigt bra.

Och nej, för att vara extremt tydlig: en viszla som inte jagar behöver inte vara en dålig hund. Precis som att min BC är en kanonhund, däremot inte riktigt rastypisk och inget man borde avla vidare på. De kan dock vara otroligt bra hundar på alla andra vis, så jag vet inte varför du tolkar det som att alla hundar som inte jagar är värdelösa. Det är helt din egen tolkning och inte något jag kan se att någon skrivit?
Däremot är det otroligt vanligt med problembeteenden hos hundar som inte får utföra sina naturliga beteenden ja, som sagt jag ser det jämt som instruktör.
Nej nu är det ju du som tolkar fel. Jag skrev inte att som är en dålig HUND men en dålig VIZSLA.
Lika som att M är en golden retriever som är en UNDER BAR hund. Men han har aldrig tyckt om att aportera såmycket så han är ju en ganska dålig RETRIEVER.
 
Nej jag är INTE för att man SKA avla bort jakten från dom!
Jag bryr mig inte vilketsom men jag undrar varför det är okej att ändra i vissa raser och inte i vissa. Det finns ju MÅNGA raser som mer eller mindre är ändrade på och därför så undrar jag varför tillexempel vizslor skulle vara så mycket mera o möjligt motför andra raser.
Ja och det kan man ju förklara på ett normalt sätt utan att börja fråga sätta dom som redan har vizslor som inte jagar och som dum förklara att man ihuvud taget undrar?
Men bara får att det har hänt i många raser så betyder ju inte det att det är bra? Vizslor är inte mer omöjliga än andra. Men många ägare är duktigt pålästa om rasen och vet vad de köper.

Jag tror att även många av de som inte jagar med sina v är väldigt bra hundägare. Självklart ska inte deras hundar avlivas.
Men ju mer folk vet om rasen, desto bättre.
 
Och jag har inte sagt att man SKA ändra på vizslor jag undrar VARFÖR det är så o möjligt jäm fört med många andra raser.
Det är jättemånga som svarat just på det: det är inte alls omöjligt att ändra på en ras. Däremot är det otroligt svårt att ändra på en INDIVID ur en ras avlad för en viss specifik egenskap. Det är liksom svaret på den frågan.

Sedan är det ju synd att avla bort våra fina egenskaper hos en del av hundarna, men det är en annan fråga. Omöjligt att ändra på aveln i en ras är det inte, och det har heller ingen skrivit.
 
Läs det det allra första inlägget igen. Redan i andra meningen förklarar jag detta.
Och även i det inlägget så börjar du disskutera om hur dåligt det är att köpa en vizsla till nåtannat än jakt men ingen har frågat nåt om att köpa en?
 
Men bara får att det har hänt i många raser så betyder ju inte det att det är bra? Vizslor är inte mer omöjliga än andra. Men många ägare är duktigt pålästa om rasen och vet vad de köper.

Jag tror att även många av de som inte jagar med sina v är väldigt bra hundägare. Självklart ska inte deras hundar avlivas.
Men ju mer folk vet om rasen, desto bättre.
Nej och jag har aldrig sagt att det är BRA heller. Jag undrade VARFÖR det är så heltenkelt.
 
Är det alltid så att du skrattar åt alla som inte kan eller som uttrycker sig fel? eller inte håller med dig? tycker du det är hyggligt och motverkar mobbning?
Nej men om du sitter och ut talar dig så säkert att assistans hund är samma sak som sällskaps hund och du bara håller på för att klaga på mig och skriver elaka och spydiga kommentarer så har jag ingen andledning att vara snäll till baka.
 
Varför har du ett behov av att tillskriva visslor som inte jagar som ”dåliga” ? Det är bara du som gör det, ingen annan.
För att enligt svaren här så ÄR dom en väldigt in riktad jakt hund. Om den inte jagar är det väl en dålig jakt hund?
 
Ja många som svarar verkar vara mera intreserade av att tjaffsa motför att svara på frågorna.

Nej, det är du som tjafsar emot, i en dryg ton där du medvetet överdriver och fultolkar det andra skriver. Nu har du gjort så i flera trådar. Det verkar som att du befinner dig på en frustrerande plats i livet just nu men det ger dig inte rätten att använda Buke och andra användare som slagpåse. Nog är nog.
 
För det är ju sant.
Sen FRÅGADE du om det var en lämplig servicehund så jag svarade dig.
Ja men det är ju bara o nödigt att börja tjaffsa om hur fel det är att köpa en vizsla om man inte tänker jaga och allt som folk har skrivit när ingen ens har undrat om det?
 
Nej men om du sitter och ut talar dig så säkert att assistans hund är samma sak som sällskaps hund och du bara håller på för att klaga på mig och skriver elaka och spydiga kommentarer så har jag ingen andledning att vara snäll till baka.
Jo du ska vara snäll tillbaka.
Forumet har regler.
Det är inte okej att bryta mot regler om man tycker någon annan gör det. Har man problem med ett inlägg eller användare så rapporterar man in det. Hämnas är inte okej alls.
 
Jo du ska vara snäll tillbaka.
Forumet har regler.
Det är inte okej att bryta mot regler om man tycker någon annan gör det. Har man problem med ett inlägg eller användare så rapporterar man in det. Hämnas är inte okej alls.
Är det att bryta mot regler att säga att det är tydligt att nån inte vet vad den pratsr om när det ÄR tydligt att den inte vet vad den pratar om?
Då har nog endel andra här också brutit mot reglerna 🤷🏻‍♀️
 
Ja men det är ju bara o nödigt att börja tjaffsa om hur fel det är att köpa en vizsla om man inte tänker jaga och allt som folk har skrivit när ingen ens har undrat om det?
Nej det är inte onödigt. Det är tom nödvändigt att framhålla att det är en dålig idé att köpa en jakthund för att inte jaga.

Det är onödigt att tjaffsa emot fakta och bättre vetande personer. Du säger själv att du startade tråden för att du ville LÄRA dig. Ta då till dig informationen du får av bättre kunniga personer och lär dig.
 
Men det hör ju ihop med dina frågor?
Passar den som servicehund ? Svar nej det är inte en lämplig ras att köpa för det ändamålet.
Passar den som service hund?
Svar Nej oftast inte för domflesta mår bäst av att jaga.
Börja kritisera som som har en vizsla och säga att dom är ego istiska och alltmöjligt och att man inte ska köpa en vizsla för det är andra svar.
 
Nej och att några stör sig så sjukt mycket på mig ger inte rätten att dum förklara mig såfort ni får en chans heller. Skit i att svara då om det är så hemskt att jag undrar och blir iriterad av massa svar om helt annat och att andra med vetet över driver och fel tolkar mig?

Det är du som medvetet överdriver och feltolkar. Ingen dumförklarar dig men när du börjar överdriva och vara dryg i tonen blir andra, med all rätt, irriterade.

Ta detta med din personal istället. De kan säkert vägleda dig kring hur du ska hantera din frustration istället för att du ska ta ut den över andra här.
 
Nej det är inte onödigt. Det är tom nödvändigt att framhålla att det är en dålig idé att köpa en jakthund för att inte jaga.

Det är onödigt att tjaffsa emot fakta och bättre vetande personer. Du säger själv att du startade tråden för att du ville LÄRA dig. Ta då till dig informationen du får av bättre kunniga personer och lär dig.
Men INGEN har undrat om att KÖPA en vizsla!
 
Läs ditt första inlägg igen.
Du frågar faktiskt om det är en bra idé att ha en Vizla som servicehund.

Vi svarar på det. Nej, det är inte en bra idé att skaffa en Vizla (och då måste den väl köpas först?) som assistanshund.
Nej det frågar jag inte. Har du läst det jag skrev?
Såhär skrev jag:
Jag har sett endel på youtube och så som har en ungersk vizsla som service hund eller sånt. Och nån sa att den tycker att dom passar väldigt bra för det för att dom är väldigt smarta och lätt lärda och vill vara nära sin människa och att dom trivs med att ha en upp gift. Skulle ni hålla med att dom är så?
Jag frågade inte om det är en bra ide eller nånting sånt.
 
Du skriver ju att du får vara dum tillbaka för att du tycker hen är dum. Det är väl att hämnas?
Nej. Jag skrev att jag inte har nån andledning att vara snäll tillbaka.
Alltså vara snäll: Ta tid och förklara vad en assistans hund gör.
Inte ha nån andledning att vara snäll tillbaka till nån som är o trevlig: Bara konsta tera att den inte vet vad den pratar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 241
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 786
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp