Beredskap - nödkit för bil?

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att man får definiera sina egna risker och behov. Kör man ofta i Norrlands inland, på natten, i dåligt väder, så är förutsättningarna förstås annorlunda än om man bara jobbpendlar nån mil längs hallandskusten och kan promenera hem från sin stillastående bil på en timme eller två. För min del gäller det senare snarare än det första, så vi anpassar oss efter det. 🙂
  • Försöker ha minst halvfull tank på vintern
  • Mobilen på laddning i bilen
  • Hyfsade däck
  • Filt
  • Foliefiltar
  • Varselvästar (lättåtkomliga)
  • Pannlampa (lättåtkomlig)
  • Brandsläckare (lättåtkomlig)
  • Några blink-fyr-puckar
  • Grova arbetshandskar
  • Startkablar
  • Bogserlina

Jag tänker att man får definiera sina egna risker och behov. Kör man ofta i Norrlands inland, på natten, i dåligt väder, så är förutsättningarna förstås annorlunda än om man bara jobbpendlar nån mil längs hallandskusten och kan promenera hem från sin stillastående bil på en timme eller två. För min del gäller det senare snarare än det första, så vi anpassar oss efter det. 🙂
  • Försöker ha minst halvfull tank på vintern
  • Mobilen på laddning i bilen
  • Hyfsade däck
  • Filt
  • Foliefiltar
  • Varselvästar (lättåtkomliga)
  • Pannlampa (lättåtkomlig)
  • Brandsläckare (lättåtkomlig)
  • Några blink-fyr-puckar
  • Grova arbetshandskar
  • Startkablar
  • Bogserlina
Tänker samma. Är skillnad mot när jag åkte mer på mindre vägar ute till olika stall och ibland en bra bit och även ibland på udda tider och nu är det störta delen E6 eller någon km från någon påfart till E6 inom mestadels Storgöteborg med någon avstickare mer söder.

Jag har en plastback med ullfilt, handskar, multiverktyg (inkl kniv...), pannlampa, några snickers, toarulle + lite annat smått och gott. Sommartid är det ett par konservburkar med vita bönor, några energidrycker och en silverduk stor nog att täcka bilen. Extrahjul på bakdörren.

Lätt åtkomligt där fram har jag startkablar, fälgkors, reflexvästar och vintertid alltid en termos varmt vatten + pulverkaffe.

Snickers/vita bönor och pulverkaffe/energidryck har räddat humöret flera långkörningar utanför butikernas öppettider, samt en och annan bilkö.

Jag har en plastback med ullfilt, handskar, multiverktyg (inkl kniv...), pannlampa, några snickers, toarulle + lite annat smått och gott. Sommartid är det ett par konservburkar med vita bönor, några energidrycker och en silverduk stor nog att täcka bilen. Extrahjul på bakdörren.

Lätt åtkomligt där fram har jag startkablar, fälgkors, reflexvästar och vintertid alltid en termos varmt vatten + pulverkaffe.

Snickers/vita bönor och pulverkaffe/energidryck har räddat humöret flera långkörningar utanför butikernas öppettider, samt en och annan bilkö.

Skulle jag nog också ha om jag bodde som du!

15 mil enkel resa idag. Hemma -10 under resan har det bitvis varit -16. Att dricka varsin termosmugg kaffe/te. Kläder jag och dottern vinterjacka och vinterskor. Sambon jag tjatade mig till att han skulle ta vinterjacka den ligger i bagaget och sommarskor. På vägen hem kommer drickan vara slut.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka