Beskattning på ISK (utbruten från Spara pengar)

R

Raderad medlem 68338

Jag tänker lika som en del andra i tråden om sparande på isk. Jag har bufferten på min vanliga bank, men allt annat åker in på isk-kontona. Mina besparingar där har ökat nästan 100% tack vare utvecklingen efter corona.

E1CCC7BC-6E0A-4FFB-9EDB-E0053E9EAC44.jpeg
 

Alltså jag har sällan blivit så galen som när sossarna presenterade sitt nya skatteförslag på ISK. Då gick jag i taket, det var principiellt för mig lika stort som punkt 44 är för V. Det är inget annat än ren bestraffning av folk som försöker spara sina redan beskattade pengar. Nu önskade jag inte en regeringskris ett år före ordinarie valet men fyfan vad jag vill ha bort S från makten... (slut på trådkap).
 
Alltså jag har sällan blivit så galen som när sossarna presenterade sitt nya skatteförslag på ISK. Då gick jag i taket, det var principiellt för mig lika stort som punkt 44 är för V. Det är inget annat än ren bestraffning av folk som försöker spara sina redan beskattade pengar. Nu önskade jag inte en regeringskris ett år före ordinarie valet men fyfan vad jag vill ha bort S från makten... (slut på trådkap).

Kan bara hålla med. Helt världsfrånvänt
 
Alltså jag har sällan blivit så galen som när sossarna presenterade sitt nya skatteförslag på ISK. Då gick jag i taket, det var principiellt för mig lika stort som punkt 44 är för V. Det är inget annat än ren bestraffning av folk som försöker spara sina redan beskattade pengar. Nu önskade jag inte en regeringskris ett år före ordinarie valet men fyfan vad jag vill ha bort S från makten... (slut på trådkap).

Kan bara hålla med. Helt världsfrånvänt

Om man inte gillar den låga schablonbeskattning som är på ISK kan man ju använda en vanlig aktiedepå, då skattar man ju bara på vinsten och inte hela summan (dvs inte de beskattade pengarna man köpte för) vilket kan kännas mer "rättvist". Dessutom kan man kvitta vinster mot förluster. Att välja ISK är ju ett val man gör, och då får man välja det som känns bäst för en själv, ISK eller vanligt vanligt aktiekonto.
 
Alltså jag har sällan blivit så galen som när sossarna presenterade sitt nya skatteförslag på ISK. Då gick jag i taket, det var principiellt för mig lika stort som punkt 44 är för V. Det är inget annat än ren bestraffning av folk som försöker spara sina redan beskattade pengar. Nu önskade jag inte en regeringskris ett år före ordinarie valet men fyfan vad jag vill ha bort S från makten... (slut på trådkap).
Det handlar väl om de som sparat mer än 3 miljoner?
 
Om man inte gillar den låga schablonbeskattning som är på ISK kan man ju använda en vanlig aktiedepå, då skattar man ju bara på vinsten och inte hela summan (dvs inte de beskattade pengarna man köpte för) vilket kan kännas mer "rättvist". Dessutom kan man kvitta vinster mot förluster. Att välja ISK är ju ett val man gör, och då får man välja det som känns bäst för en själv, ISK eller vanligt vanligt aktiekonto.

Mitt problem är att det vänder sig mot ett sparande som de flesta medelsvenssons har, ISK är liksom ett sparande man kan ha utan att sätta sig in i aktiemarknaden osv. Ett enkelt sätt att förvalta sina surt förvärvade ören som man har kvar efter den höga beskattning i vi har i detta land. Jag tycker att det är kontraproduktivt så det sjunger om det. Det främjar inte direkt befolkningens sparande och vilja att spara öht. Det skapar bara ett agg mot staten när de vill gå in och rota Ännu mer i intjänade skattade pengar. Och om de nu är rikedom man vill bekämpa så kommer det bara driva bort ännu fler skatteinkomster ur landet på sikt. De som är skickliga på skatteplanering kommer att skydda sina tillgångar ändå och kvar står vanliga småsparare och är arga.

Hoppas verkligen att jag missuppfattat hela grejen för ingen vore gladare för det än jag.
 
Mitt problem är att det vänder sig mot ett sparande som de flesta medelsvenssons har, ISK är liksom ett sparande man kan ha utan att sätta sig in i aktiemarknaden osv. Ett enkelt sätt att förvalta sina surt förvärvade ören som man har kvar efter den höga beskattning i vi har i detta land. Jag tycker att det är kontraproduktivt så det sjunger om det. Det främjar inte direkt befolkningens sparande och vilja att spara öht. Det skapar bara ett agg mot staten när de vill gå in och rota Ännu mer i intjänade skattade pengar. Och om de nu är rikedom man vill bekämpa så kommer det bara driva bort ännu fler skatteinkomster ur landet på sikt. De som är skickliga på skatteplanering kommer att skydda sina tillgångar ändå och kvar står vanliga småsparare och är arga.

Hoppas verkligen att jag missuppfattat hela grejen för ingen vore gladare för det än jag.
Skatten på plastpåsarna blev ju inte så mycket in till statskassan som dom hoppades på så nu får dom leta nya pengar in😫
 
Mitt problem är att det vänder sig mot ett sparande som de flesta medelsvenssons har, ISK är liksom ett sparande man kan ha utan att sätta sig in i aktiemarknaden osv. Ett enkelt sätt att förvalta sina surt förvärvade ören som man har kvar efter den höga beskattning i vi har i detta land. Jag tycker att det är kontraproduktivt så det sjunger om det. Det främjar inte direkt befolkningens sparande och vilja att spara öht. Det skapar bara ett agg mot staten när de vill gå in och rota Ännu mer i intjänade skattade pengar. Och om de nu är rikedom man vill bekämpa så kommer det bara driva bort ännu fler skatteinkomster ur landet på sikt. De som är skickliga på skatteplanering kommer att skydda sina tillgångar ändå och kvar står vanliga småsparare och är arga.

Hoppas verkligen att jag missuppfattat hela grejen för ingen vore gladare för det än jag.
Jag känner lite samma och tycker att förslaget rent ur sagt är ett hån mot den vanliga medborgaren oavsett var man sätter taket. Man ska ju inte inbilla sig att de ekonomiska jättarna i samhället har kommit dit de är idag enbart genom att småspara svenssonlön på ett ISK-konto...
 
Jag är dåligt insatt i politiken, men hur kan inte 30% av alla inkomster och diverse andra skatter vi betalar inte räcka till för staten. Har vi för få arbetare?

Den ursprungliga sossetanken att skatten ska vara så pass hög/låg som den behöver vara för att komma den vanliga arbetaren till gagn gillar jag. Dvs vi tar vad som behövs för att upprätthålla arbetarens intressen av att ha ett välfärdssamhälle för alla, men inte mer. Vi har respekt för arbetarnas pengar och behandlar dem med vördnad. Dvs vi slösar inte bort dem på en massa skit. Den tanken gillar jag. Att det inte räcker med 30% av alla inkomster och div andra skatter är ett resultat av dålig hushållning. Och det gillar jag inte så jag är inte sosse. Det känns som att den här tråden snart kommer bli anmäld och utbruten... :angel:
 
Den ursprungliga sossetanken att skatten ska vara så pass hög/låg som den behöver vara för att komma den vanliga arbetaren till gagn gillar jag. Dvs vi tar vad som behövs för att upprätthålla arbetarens intressen av att ha ett välfärdssamhälle för alla, men inte mer. Vi har respekt för arbetarnas pengar och behandlar dem med vördnad. Dvs vi slösar inte bort dem på en massa skit. Den tanken gillar jag. Att det inte räcker med 30% av alla inkomster och div andra skatter är ett resultat av dålig hushållning. Och det gillar jag inte så jag är inte sosse. Det känns som att den här tråden snart kommer bli anmäld och utbruten... :angel:
Intressant samtalsämne. Vi borde kanske starta en egen tråd om ämnet.
 
Mitt problem är att det vänder sig mot ett sparande som de flesta medelsvenssons har, ISK är liksom ett sparande man kan ha utan att sätta sig in i aktiemarknaden osv. Ett enkelt sätt att förvalta sina surt förvärvade ören som man har kvar efter den höga beskattning i vi har i detta land. Jag tycker att det är kontraproduktivt så det sjunger om det. Det främjar inte direkt befolkningens sparande och vilja att spara öht. Det skapar bara ett agg mot staten när de vill gå in och rota Ännu mer i intjänade skattade pengar. Och om de nu är rikedom man vill bekämpa så kommer det bara driva bort ännu fler skatteinkomster ur landet på sikt. De som är skickliga på skatteplanering kommer att skydda sina tillgångar ändå och kvar står vanliga småsparare och är arga.

Hoppas verkligen att jag missuppfattat hela grejen för ingen vore gladare för det än jag.

Ja, och enkelheten har ett pris och det är att det blir en schablonskatt på totalsumman istället för en skatt enbart på vinsten som med det andra alternativet. Hur tycker du att ISK ska beskattas så att man undantar köpepengarna, dvs de redan beskattade, men inte behöver räkna fram skillnaden mellan säljsumman och köpesumman som är det folk tycker är krångligt?

Eller är du ok med utformningen (lät inte så med refererandet till redan skattade pengar) men att du är emot att göra skillnad på småsparare och storsparare, dvs att ett tak (någonstans, var finns ju inget förslag än om)? Eller är du emot skatt på kapitalvinster som sådan?

Även med nuvarande system kommer ju skatten gå upp när räntorna stiger.
 
Jag är dåligt insatt i politiken, men hur kan inte 30% av alla inkomster och diverse andra skatter vi betalar räcka till för staten. Har vi för få arbetare?

Beror på hur man ser det, men åtminstone för att kunna försörja alla som inte arbetar. Medellivslängden har ökat de senaste decennierna men pensionsåldern har inte flyttats med i motsvarande grad. Samtidigt pluggar vi fler år och många kommer in senare på arbetsmarknaden nuförtiden. Dessutom är vi inte friska de ökade levnadsåren, och med den medicinska utvecklingen har vi mycket större möjligheter till sjukdomsdiagnostik, mediciner och komplicerande operationer. Vi kan hålla liv i sjuka och skadade längre. Stärkta regelverk och höjd förväntan om en schysst levnadsstandard även för dem som inte klarar sig på egen hand, man "gömmer inte undan" gammelfarmor eller polioskadade lillebrorsan som man gjorde förr.

Vår välfärd har utvecklats så enormt mycket senaste decennierna helt enkelt, men det kostar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: Acto
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 963
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp