Beslut om färre timmar för fyrverkeri i Helsingborg skjuts upp – överklagades

Från tolv till fem timmar – så var det tänkt att tiden för fyrverkeri på nyårsafton skulle ändras lagom till årets firande i Helsingborg. Så beslöt politikerna, men beslutet är överklagat.
 
Alltså vad är det för stolpskott
Personen vill att beslutet rivs upp och hävdar att kommunen agerat olagligt genom ändringen. I överklagande skriver personen dessutom:
”Beslutet som sådant innebär ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet samt innebär ett alltför övergripande förbud av pyrotekniska artiklar”.
 
Alltså vad är det för stolpskott
Personen vill att beslutet rivs upp och hävdar att kommunen agerat olagligt genom ändringen. I överklagande skriver personen dessutom:
”Beslutet som sådant innebär ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet samt innebär ett alltför övergripande förbud av pyrotekniska artiklar”.
Det lär vara ett kommunalbesvär, antar jag. Då finns det inte så mycket annan argumentation att ta till än att beslutet skulle vara orättmätigt långtgående och därför utanför kommunens befogenhet, när man inte kan peka på någon specifik lagreglering som man avvikit från och det lär ju inte finnas i detta fallet.

Det är väl knappast någon som tror att överklagandet kommer gå igenom, utan som just har syftet att det inte ska kunna tillämpas till årets nyår?
 
Det lär vara ett kommunalbesvär, antar jag. Då finns det inte så mycket annan argumentation att ta till än att beslutet skulle vara orättmätigt långtgående och därför utanför kommunens befogenhet, när man inte kan peka på någon specifik lagreglering som man avvikit från och det lär ju inte finnas i detta fallet.

Det är väl knappast någon som tror att överklagandet kommer gå igenom, utan som just har syftet att det inte ska kunna tillämpas till årets nyår?
Är det ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet att bara få skjuta raketer under fem timmar istället för tio på nyårsafton?
Jag tycker personen borde skämmas
 
Är det ett långtgående ingrepp i den enskildes frihet att bara få skjuta raketer under fem timmar istället för tio på nyårsafton?
Jag tycker personen borde skämmas
Det kan man ju ha olika åsikter om. Jag har inte uttryckt någon sådan.

Däremot finns det en rättighet att alltid få prövat av domstol om de beslut som kommunen fattar är lagliga eller inte. Finns inte direkt några bra genvägar för att ersätta det.

Sen om det i det enskilda fallet skulle vara medvetet missbruk eller ärlig tro på att argumenten har chans att gå igenom är i princip omöjligt att avgöra, i alla fall utan någon vetskap om personens kunskapsnivå, tidigare politiska agerande osv. Jag tycker man av principiella skäl ska avhålla sig från att värdera vad som är rätt eller fel bruk av grundläggande medborgerliga rättigheter och rättssäkerhetsfunktioner, annat än i enstaka extremt tydliga fall.

Rent principiellt så är ju inte frågeställningen som sådan - var gränsen för myndigheternas regleringsrätt går- stolpskottig. Det har ju filosofer, statsvetare m.fl. dryftat sedan evig tid och svaret varierar också beroende på vilket samhälle du befinner dig i.

Däremot kan man tycka att det är mer eller mindre uppenbart av befintliga regleringar och etablerad praxis hur utfallet skulle bli i just denna tillämpningen. Det är jag inte tillräckligt insatt för att ha koll på. Men även någon som inte själv är förvaltningsjurist ska ju få lov att ställa frågan hur det förhåller sig med den saken.

På samma sätt som man för att ha en yttrandefrihet värd namnet behöver försvara rätten att säga korkade saker, så måste man för att ha en rättsstat värd namnet försvara rätten att göra korkade överklaganden.
 
Är så sjukt trött på dessa fyrverkerier.

Bodde förut i ett samhälle där ett stort företag sponsrade med en rejäl fyrverkeriuppvisning. Det var perfekt eftersom det inte var värt för privatpersoner att köpa "småskjut" (i jämförelse mot företagets) och så man visste att mellan kl 22.00-22.15 kommer det skjutas en herrejösses massa fyrverkerier på plats X och därför kunde hålla koll på sina djur under den korta stunden.

Ogillar starkt när det skjuts här och där, då och då.

Nej, jag ser mycket hellre en rejäl fyrverkeriuppvisning under kontrollerade former.
 
Är tacksam över att de hästar jag har idag bara blir stressade och håller sig tillräckligt lugna bara jag håller lite koll på dem och ordnat för dem.

Det är hemskt för de mer stressade individerna som får panik 😔
 
Här sköt de som det var krig förra året, så glad att hästarna stod inne som vanligt med lampan tänd. Aldrig varit med om något liknande sedan jag flyttade ut från Lützendimman inom tullarna i Sthlm.
 
Jag bor i en by där det inte skjutits fyrverkerier på många år. Nu har grannen gjort sig av med sina hästar och ska därför skjuta i år. Hon var så starkt och aggressivt emot det förut men nu är hon sur på mig och vet att jag måste ge mina lugnande.
Jag antar att hon någon gång tidigt på kvällen kommer skjuta över min hage förr att skrämma, skada eller döda någon av mina hästar. Det vore inte första gången…

Jag kommer självklart polisanmäla då det inte är lagligt att skjuta när det finns allvarlig risk för skada på människa, tamdjur eller byggnader.
 
Jag bor i en by där det inte skjutits fyrverkerier på många år. Nu har grannen gjort sig av med sina hästar och ska därför skjuta i år. Hon var så starkt och aggressivt emot det förut men nu är hon sur på mig och vet att jag måste ge mina lugnande.
Jag antar att hon någon gång tidigt på kvällen kommer skjuta över min hage förr att skrämma, skada eller döda någon av mina hästar. Det vore inte första gången…

Jag kommer självklart polisanmäla då det inte är lagligt att skjuta när det finns allvarlig risk för skada på människa, tamdjur eller byggnader.
Men jävla hjärndöda idiot.
 
Här sköts det hejvilt när jag var ute på kvällsrastning med hundarna igår (typ kl 20). Som tur är så är mina hundar inte rädda alls, men jag är alltid rädd att någon ska skjuta mot oss. Jag har varit nära på att bli träffad flera gånger.

När vi var inomhus igen så ställde sig unghunden och stirrade ut genom fönstret på fyrverkerierna, och när de slutade gick hon glatt till ett annat fönster för att se om hon kunde hitta några där istället. Jag är glad att hon är knäpp nog att bara tycka sånt där är roligt.
 
I fjol sköt min stallägare för första gången raketer. Fast han visste att min ena häst var hysteriskt rädd för raketer och tidigare år fått panik. Denna gång fick alla hästarna panik (eftersom det lät precis ovanför dem) och det var ren tur att de inte sprängde staketet.

Jag sa upp mig från stallplatsen några dagar senare och enligt nuvarande stallägare kommer det inte skjutas nåt. Hoppas att det stämmer, men jag är ändå på plats vid midnatt, ger mäsk och försöker andas med magen. :(
 
I fjol sköt min stallägare för första gången raketer. Fast han visste att min ena häst var hysteriskt rädd för raketer och tidigare år fått panik. Denna gång fick alla hästarna panik (eftersom det lät precis ovanför dem) och det var ren tur att de inte sprängde staketet.

Jag sa upp mig från stallplatsen några dagar senare och enligt nuvarande stallägare kommer det inte skjutas nåt. Hoppas att det stämmer, men jag är ändå på plats vid midnatt, ger mäsk och försöker andas med magen. :(
Jag ger mina domesedan efter att ett år sett min lugna nästan springa ihjäl sig. Det var sista året de fick vara ute i hage på nyårsnatten. Då hade jag inte min stora än och han får sån panik så lugnande är det enda som hjälper.
 
Jag ger mina domesedan efter att ett år sett min lugna nästan springa ihjäl sig. Det var sista året de fick vara ute i hage på nyårsnatten. Då hade jag inte min stora än och han får sån panik så lugnande är det enda som hjälper.

Jag har provat mig fram sen 2009 och min blir tyvärr alldeles för stressad av att stå på box.

Diskuterade med veterinär när stoet var dräktig om jag skulle ge Domosedan, men det föll på att det blev så många timmar med lugnande, risken för kolik blev för stor. I slutändan hade vi tur med en relativt lugn nyårsafton och lite extra havre som muta. Det hjälper såklart enormt om resten av flocken är obrydd också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp