Beslut om kritiserade titelsponsorn ska utredas

Bukefalos 30 år!

Stormen kring Falsterbo Horse Show har lagt sig.
Kvar står tävlingens ordförande Jana Wannius och undrar om det var rätt beslut att säga upp det kritiserade sponsoravtalet med Al Shira'aa.
Förvåningen är fortfarande lika stor när man möter förbund ute i världen som undrar vad som har hänt här i Sverige, säger han.

Att det inte blivit protester och motstånd i andra länder säger mer om dom än om oss i sverige tycker jag, kanske dom borde se över vilka dom samarbetar med och inte. Det är inte Sverige som är konstiga i det här.
Tyvärr är sanningen sådan att Sverige ÄR unikat i detta fall.

Att en sponsor med miljoner, miljarder bakom sig sägs upp för att ”folket” protesterar … jag tror det är ganska så unikt faktiskt.

Tyvärr är sanningen sådan att Sverige ÄR unikat i detta fall.

Att en sponsor med miljoner, miljarder bakom sig sägs upp för att ”folket” protesterar … jag tror det är ganska så unikt faktiskt.
Fortfarande dom andra länderna som är konstiga för att dom verkar vilja samarbeta med vem som helst, unika visst men inte konstiga. Förhoppningsvis så kanske resten av världen vaknar upp litegrann och tänker efter nångång.

Fortfarande dom andra länderna som är konstiga för att dom verkar vilja samarbeta med vem som helst. Förhoppningsvis så kanske resten av världen vaknar upp litegrann och tänker efter nångång.
Det betvivlar jag storligen (tyvärr).
Det är pengarna som styr. Alltid och utan undantag.

Det betvivlar jag storligen (tyvärr).
Det är pengarna som styr. Alltid och utan undantag.
Allt börjar ju nånstans, det här är ju ett framsteg iallafall. Klart det kan bli en förändring, det gäller bara att några börjar. Och uppenbarligen så styrde faktiskt inte pengarna denna gången.

Jag tycker det är konstigt att han blir förvånad. Ridsporten älskar att prata om allt man gör för kvinnor men väljer sedan en sponsor som representerar kungahuset i ett land där kvinnor, hbtq inte har samma rättigheter samt tex gästarbetare far illa.

Att folk inte reagerar i andra länder beror kanske på vilka han pratat med? Gemene man kanske också tycker det är fel. Tex har ju samma kungahus köpt fotbollsklubbar och jag vet fotbollsfans och journalister som varit upprörda över det.

Stormen kring Falsterbo Horse Show har lagt sig.
Kvar står tävlingens ordförande Jana Wannius och undrar om det var rätt beslut att säga upp det kritiserade sponsoravtalet med Al Shira'aa.
Förvåningen är fortfarande lika stor när man möter förbund ute i världen som undrar vad som har hänt här i Sverige, säger han.
Vi som bor på "ön" har märkt en stor skillnad på köerna. Bra mycket mindre än andra år, sen om det beror på regnet eller mindre besökare vet jag inte.

Vi som bor på "ön" har märkt en stor skillnad på köerna. Bra mycket mindre än andra år, sen om det beror på regnet eller mindre besökare vet jag inte.
Vi har kollat på dressyren från i torsdags och det är mycket färre personer på läktarna. Det verkar vara fullt på hoppningen, men ofta halvfullt på dressyren. Kan inte minnas att det varit så här gles tidigare, samma bland utställarna. Där har det minskat för varje år, så är nog inte bara kritiken mot sponsorn som är problemet.
Sen var startfältet i dag det klenaste jag varit med om; 30 starter på tre klasser...

Allt börjar ju nånstans, det här är ju ett framsteg iallafall. Klart det kan bli en förändring, det gäller bara att några börjar. Och uppenbarligen så styrde faktiskt inte pengarna denna gången.
Jo pengarna styrde men inte sponsorns utan intäkter från ryttare, publik och utställare som riskerade att utebli och utan dem, ingen tävling. Men självklart ska man se det som framsteg även om jag mår illa av tanken att det är ett framsteg att inte ta emot sådana pengar.

Vi har kollat på dressyren från i torsdags och det är mycket färre personer på läktarna. Det verkar vara fullt på hoppningen, men ofta halvfullt på dressyren. Kan inte minnas att det varit så här gles tidigare, samma bland utställarna. Där har det minskat för varje år, så är nog inte bara kritiken mot sponsorn som är problemet.
Sen var startfältet i dag det klenaste jag varit med om; 30 starter på tre klasser...
Jag skulle kunna tänka mig att pga av den här sponsorn dom ville ha så fick folk upp ögonen och började tänka till vad det är dom stöttar. Antagligen har folk inte tänkt på det innan på det sättet. Det är fantastisk tycker jag om folk börjar se närmare på hur det fungerar i tävlingarna och vilka som står bakom.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar