Beslutsångest :'( Behöver råd.

P

pluppalot

Hej! (hoppas jag lägger denna tråd rätt nu)
Till hösten ska jag börja på gymnasieskolan. Jag fullkomligt ÄLSKAR hästar. Det är det viktigaste i mitt liv och det jag bryr mig mest om. Jag har sökt till Plönninges hästutbildning men känner mig nu tveksam. Jag har aldrig varit den där äventyrliga typen och det har nu gjort mig osäker på mitt val. Jag bor ca 30 minuter från skolan och hade från början sagt til mig själv att jag ska pendla i början för att sedan kanske flytta dit. Det är inte ens säkert att jag skulle få bo där i början ens om jag hade viljat det, så jag kände mig berädd på tidiga morgonar och lite senare kvällar. Det är såhär att jag SKA ha egen häst, det går inte att välja bort men jag vet inte om jag orkar med det om jag tvingas åka fram o tillbaka till Plönninge varje dag.
Nu är det såhär att det finns ett alternativt val till Plönninge, nämligen Specialidrottsprogrammet på gymnasieskolan i sta'n (där man läser en blandning mellan samhäll och natur, man kan även läsa ett 4:e år o få full natur/samhällsbehörighet). Om jag gick det programmet skulle jag istället ha möjlighet att plugga mer och utveckla mig i min ridning på "egen hand" och med mina nuvarande tränare. Jag skulle slippa att ev. köra slut på mig totalt och satsa på bästa möjliga betyg så jag kan läsa vidare till hästkiropraktor/hästmassör (obs. nuvarande önskan). Jag är lite rädd att det kan bli för mycket av det goda på ett gymnasium på Plönninge. Samtidigt vill jag inte heller missa att lära mig något som jag kan lära mig på Plönninge. Är det en bättre merit att ha gått på Plönninge än Specialidrottsprogrammet? Jag vet inte vad jag ska göra, är helt borta för tillfället. Har någon här tips eller erfareheter som kan hjälpa mig att bli säkrare på mitt val?
MVH pluppalot
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

Gå inte hästgymnasiet, bättre att satsa på en gedigen natur/sam utbildning så du har dina val säkrade inför framtiden. Det tar många många år innan man kommer på vad det är man vill jobba med. Bred bas = bättre grund än någon smal inriktning som hästar!
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

Gå inte hästgymnasiet, bättre att satsa på en gedigen natur/sam utbildning så du har dina val säkrade inför framtiden. Det tar många många år innan man kommer på vad det är man vill jobba med. Bred bas = bättre grund än någon smal inriktning som hästar!

Snälla söta rara... Plönninge ger möjlighet till Naturvetenskaplig behörighet. Dessutom kan man välja att läsa till (kunde åtmindstone när jag gick där) Historia A (möjligt att tenta av om man frågar snällt), Idrott B (inte om man läser NV-inriktning) samt Biologi B (vilket ger naturkunskap B) och Matte C för den som inte vill läsa hela NV-paketet.
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

30 min bort är väl inte långt... Troligen kommer du nog inte gå sådär jättelånga dagar heller så det blir nog inga problem att klara hästarna!
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

Blev bara så sur på tidigare inlägg att jag var tvungen att svara snabbt.... Nu börjar vi igen...

Jag tycker absolut att Plönninge kan vara ett bra alternativ. Läs lagom mycket pluggämnen (NV eller behörighet för Basår (om du inte vill eller orkar läsa hela NV) rekomenderar jag, så har du alla utvägar säkrade) Själv läste jag Matte C, Biologi B, Engelska B (är ju obligatorisk på riksintag), Idrott B och Historia A.

Om man verkligen älskar hästar tycker jag att Plönninge vore ett utmärkt val. Nu vet jag inte hur bra erat Specialidrottsprogram är, men på Plönninge läser du... Få se om jag får det rätt nu... om du läser som jag gjorde (se ovan) så tror jag att 1/3 av din utbildning är rena hästkurser (och sen har du lite andra naturbrukskurser) och du blir ändå behörig till en massa andra utbildningar på högskolan sen (jag läser till Fysisk Planerare tex, vilket är en typ av arkitekt och en kompis till mig läser till lärare och en annan kompis läser veterinär i Danmark). Man läser en massa bra kurser i hästens anatomi och foderkunskap osv osv. Kunskap som är svårt att få någon annan stans, vi har även fått prova exteriörbedömning och vi fick när jag gick varsin häst att sätta foderstat åt för att praktisera våran kunskap i verkligheten, sen var det tappskokompetensen som har varit ovärderlig! men om ni har ett bra gymnasium där du bor så kan det ju hända att du får den där också, ta reda på vad ni får läsa! Däremot om det bara är ridningen du är intresserad av så kanske inte Plönninge vore dit förstahandsval, då kan du nog lika gärna gå hemma om det ändå är din nuvarande tränare som du får träna för.

Beroende på hur lång tid det skulle ta för dig så kan du får bo på skolan, jag tror att det handlar om resetiden och inte avståndet. Beroende på hur bussarna går dit du bor kan du ju också välja att ha hästen i något av stallen nära skolan, då kan du ta hand om din häst på hemvägen.

Under en period ångrade jag att jag hade valt Plönninge och så gjorde stora delar av min klass, men vi var bland annat på studiebesök på en annan stor naturbruksskola med riksintag och efetr det tyckte vi att vi hade gjort ett ganska bra val... man kan tro att gräset är grönare på andra sidan, men så är inte alltid fallet. Jag känner fortfarande idag att jag har med mig en massa nyttiga saker som jag lärde mig där.

Idag ångrar jag inte att jag läste på Plönninge. Trotts att jag hade lite problem med vantrivsel och taskiga klasskamrater i början, det blir lätt så med en hel klass tjejer... och jag har aldrig varit någon social typ, så har jag gjort mig vänner för livet och samlat på mig en massa kunskaper som jag aldrig fått om jag hade stannat hemma, med foderhästen uppe hos mina tränare (både hoppning och dressyr). Framförallt blir man väldigt självständig och får ta eget ansvar. Stallchefsveckorna är väldigt bra tex... (jag hann med kolik-häst och nyfödd fölunge på mina).

Om du undrar något mer PMa mig eller fråga tillbaka i tråden. Vad just du ska välja kan bara du svara på, men jag hoppas att jag ahr gett dig lite vägledning... Jag tror att jag är skapligt objektiv, jag tycker inte allt på Plönninge är bra, men det är det inte någonstans...
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

30 min bort är väl inte långt... Troligen kommer du nog inte gå sådär jättelånga dagar heller så det blir nog inga problem att klara hästarna!

Just det dagarna om dom kör på samma som för några år sedan är den bara eftermiddag på måndagarna och fm och halva em på fredagarna, så att alla ska hinna pendla. Så om din häst vilar en dag i veckan så har du bara två långa dagar i stallet!
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

åh, jag är nästan i samma situation som dig. Om jag väljer naturbruk måste jag bo på skolan, och far då hem på helgerna. Om jag tar med hästen till skolan har jag ingen som tar hand om henne på helgerna, och det är otroligt svårt att hitta stallplats där ;o
För mig lutar det åt att gå nånting här i stan, så att jag kan hålla på med hästar på fritiden. Fast samtidigt vill jag jobba och lära mig mer om hästar, så naturbruk kanske är enda möjligheten för mig.
Det är så jobbigt att välja, men oavsett vad du väljer tror jag det blir rätt. Annars kan du alltid byta om du inte trivs.
Lycka till!
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

Hheheheheh tycker du att 30 minuter är mycket :rofl: jag pendlar 1 h och 30 minuter ditt och hem till min skola varje dag och jag går upp kl 05.30 Varje dag och kommer hem tidigast halv 5 :d men jag älskar hästar och vill lära mig så mycket som möjligt om dom och rida så många olika hästar som möjligt m.m..

Jag har nu gått i min skola i 8 månader och jag stormtrivs och på min skola (östra ljungby) kan du välja mycket matte,no,historia m.m och det är du som bestämmer vad du vill läsa och inrikta dig på :devil: (pss hästar för min del tihihi)

på min skola så har dom 30 hästar och där finns från d-ponnyer till hästar på 180 haha och vi har egen uppfödning m.m

och på dessa månader har jag förbättrat min ridning kolossalt (säger min ridlärare iallafall :D:p) och vi får lära oss kunna rida sega,pigga,galna,ny inridna hästar och det hjälper oss jätte mycket

Gillar du hästar och kan tänka dig att jobba med dom så tycker jag du ska ta naturbruks skolan..

Hahaha och ett + jag Älskar mina klass kamrater :heart3 npa-07

(fast nu suger skolan haha .. har projekt)
 
Sv: Beslutsångest :'( Behöver råd.

Heej ! Jag förstår att du har svårt, det hade jag också. Jag går nu andra året på min linje inom hästhållning. Jag har dock bytt från en linje med "hästhållning i allmänhet" till ett specialutformatprogram inom "hästhantering och körning". Det för att jag gillar körningen och så har vi mer unghästhantering på den linjen. Beslutet om vilken linje du ska välja måste du själv ta. Frågan är ju vad du vill satsa på? Vill du satsa på att jobba med hästar kan det vara väldigt bra att gå hästlinjen eftersom du där får en ganska bra inblick på hur slitsamt, men även givande det kan vara. Jag tycker det är tungt på min linje. Jag bor ca 1 och en halv till 2 timmar från skolan och pendlar varje dag. min totala restid om dagen ligger på cirka 3-4 timmar. Men jag ångra inte alls nu att jag valde den här linjen. LInjen ger dig hantering och kurser som är helt grundläggande i hästhantering. du får hjälp av erfarna människor att utveckla dig för att hantera hästar. Och de här kurserna kan vara väldigt svåra att få tag på utanför gymnasie nivå. För mig är de helt underbara kurser jag får tillgång till. Men om du dock inte vill jobba med hästar i framtiden så är det nog inget bra val, eftersom man lätt halkar efter i andra ämnen och inte läser så höga kurser i de andra ämnena..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 689
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 462
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 328
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp