Beslutsångest över rasval och ekonomi

Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt. :)
Skulle titta på eng. springer spaniel, låter som en ras som passar perfekt i det du vill göra. Jag har varit nära många finska lapphundar då det av någon anledning finns många sådana i området och min hund känner många av dom. Dom är alla väldigt väldigt självständiga och får dom så sticker dom gärna långa rundor själva. Dom som jag träffat har knappt kunnat ha dom lösa alls. Plus att dom skäller något otroligt mycket. Men dom som bor i hus har dock sina ute i trädgården ensamma utan problem, dom föredrar det lätt på vintern hellre än att vara inne vilket jag kan förstå med tanke på pälsen. I mitt tycke låter det som en ganska jobbig ras faktiskt även om dom är glada och trevliga och gillar människor överlag.

Livet blir för övrigt myket lättare med en lite mindre hund, det är mer hanterbart om man vill ha med den på många ställen som caféer osv. Även om stora hundar går bra så har allmänheten lättare att acceptera mellanstora hundar lite lättare verkar det som.
 
Har gjort det, tänkte bara slänga ut en fråga här också i fall att :p
Har nog inte hunnit bli accepterad i Lapphundsgruppen ännu dock ^^
 
Tack allihopa, jag har fått massor att tänka på! :D
Jag tror jag ska aktivera fb igen och höra mig för i olika grupper och se om jag kan få lov att träffa några hundar av raserna jag är intresserad av. :)
Låter som en utmärkt idé! :D Jag har facebook i princip enbart som hundsida, och tack vare facebook har mitt kontaktnät inom "min" ras växt något enormt, jag har fått massor av kunskap, nya vänner och allt möjligt positivt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp