Beslutsångest över rasval och ekonomi

Synd du inte har fb för där finns grupper med folk som har vh som gärna svarar på frågor, detta forum känns som fel ställe då en del bara träffat enstaka hundar av rasen.Har själv 2 vh och syrran har en finne.
Mina vh är myyyycket mer Will to please och älskar att träna. Finnen kan man kämpa ihjäl sig med. Träffat träningsvilliga finnar med men som sagt skallet på dom är störigt 🙉

Nja, jag har iaf träffat betydligt fler än "några stycken". Och har annan erfarenhet utifrån att inte bara ha "träffat" individerna

Råder också TS att läsa statistik om rasen på Avelsdata.
 
Synd du inte har fb för där finns grupper med folk som har vh som gärna svarar på frågor, detta forum känns som fel ställe då en del bara träffat enstaka hundar av rasen.Har själv 2 vh och syrran har en finne.
Mina vh är myyyycket mer Will to please och älskar att träna. Finnen kan man kämpa ihjäl sig med. Träffat träningsvilliga finnar med men som sagt skallet på dom är störigt 🙉
Jag har precis som @Fetaost träffat betydligt fler än ”bara några stycken” och då inte bara genom att se dom på utställning. En del är helt fantastiska och hade jag varit garanterad att få en sådan hade vit herde varit ett alternativ om jag nån gång skulle få för mig att byta från hovawart. Tyvärr har jag dock träffat alldeles för många som knappt håller ihop på en utställning och definitivt inte duger till nått bruksarbete.
 
Jag har både schäfer och liten sällskapshund (och har även haft endast 2 små sällskapshundar) och det finns ganska många fördelar med att ha en lite mindre hund när man vill ha med den överallt. Den får plats bättre, den är mer välkommen på platser där en större hund kanske får ett nej. Det är även billigare.

Vill du verkligen ha en vit herde och är beredd på att allt blir lite krångligare. Allt ifrån hundvakt till var hunden kan följa med så ska du såklart skaffa en :)

Men vill man träna lite på hobbynivå och ha en glad käck kompis som är ganska enkel i vardagen skulle jag inte rekommendera brukshund.

Vad är det du känner är tråkigt med sällskapshundarna? Lapphundarna upplever jag som ganska självständiga och vissa kan vara lite "tråkiga" att träna. Gillar man det eller är noga med att köpa från linjer som har lite mer förighet så kan det säkert bli bra ändå :) Sen gillar de ju verkligen att höra sin röst också :D

Eurasier upplever jag generellt som ännu mindre intresserade av att träna med sin förare.

Vad gillar du för egenskaper i en hund? Skallbenegenhet? Hur den ska funka med andra hundar och djur? Ska den vara mer åt det mjuka föriga hållet eller vill du ha en hund som ger dig fingret och hellre gör saker på egen hand? Ska den vilja vara nära i soffa och säng eller kan den helst ligga i ett annat rum?

till vardags så åker jag mest bil eller går men åker ju en del tåg och buss när jag hälsar på vännerna. När jag tältar på medeltidsevent kan det nog också vara skönt om man inte har en storlek sankt Bernard eller grand danios. 😅
Men som sagt, 50-65 är nog ideal tycker jag. :)

Ingen av hundarna i grupp 9 tilltalade mig utseendemässigt och även om jag inte vill välja helt baserat på det så vill jag inte riktigt skaffa en typ av hund jag inte tycker om utseendet på heller, om man får tänka så. :)
Men jag har ju inte gått igenom VARJE ras i ALLA grupper så jag kan ju missat sällskapshundar som ligger i andra grupper...

Jag kan leva med viss skällighet, ett "boff boff" för att uppmärksamma att någon närmar sig till exempel, men vill inte att det skälls konstant på allt och alla oavsett vad jag säger. Min farbrors hundar skäller och hoppar redan innan man hunnit knacka på dörren och sedan gärna 15 minuter efter att man kommit in också. Måttligt irriterande. ^^'

Den behöver kunna fungera med andra hundar och djur, särskilt katter.

Hmm, jag vill inte att det ska vara en "robot" men vill nog ändå att den ska lyssna mycket på mig. Lite självständighet kan nog gå bra men om det uppstår en situation där jag kräver kontroll så ska det ju funka. Om man går med den lös till exempel och det kommer en älg eller om man möter andra så är det mitt ord som ska gälla över hundens, för allas säkerhet tänker jag. Men det kanske inte var riktigt det du menade? :)

Sedan vill jag gärna gosa i soffan om man ser på film och så, jag är nog rätt sällskaplig av mig men vill inte att hunden ska vara konstant klistrad på mig heller.

Det behöver fungera att hunden kan vara ensam några timmar när den är vuxen och ensamhetstränats (såklart). Samt att jag kan lämna hunden i sällskap av en vän (som den hunnit få lära känna såklart) och jag går iväg en stund utan att hunden får panik. Jag var på ett event och i lägret hade vi en hund med väldigt mycket separationsångest, även efter 10 dagar tillsammans kunde ägaren knappt lämna hunden med oss för att gå på toa utan att stackarn tyckte det var riktigt obehagligt, hon rymde en gång till och med. Så sådant vill jag undvika.
 
till vardags så åker jag mest bil eller går men åker ju en del tåg och buss när jag hälsar på vännerna. När jag tältar på medeltidsevent kan det nog också vara skönt om man inte har en storlek sankt Bernard eller grand danios. 😅
Men som sagt, 50-65 är nog ideal tycker jag. :)

Ingen av hundarna i grupp 9 tilltalade mig utseendemässigt och även om jag inte vill välja helt baserat på det så vill jag inte riktigt skaffa en typ av hund jag inte tycker om utseendet på heller, om man får tänka så. :)
Men jag har ju inte gått igenom VARJE ras i ALLA grupper så jag kan ju missat sällskapshundar som ligger i andra grupper...

Jag kan leva med viss skällighet, ett "boff boff" för att uppmärksamma att någon närmar sig till exempel, men vill inte att det skälls konstant på allt och alla oavsett vad jag säger. Min farbrors hundar skäller och hoppar redan innan man hunnit knacka på dörren och sedan gärna 15 minuter efter att man kommit in också. Måttligt irriterande. ^^'

Den behöver kunna fungera med andra hundar och djur, särskilt katter.

Hmm, jag vill inte att det ska vara en "robot" men vill nog ändå att den ska lyssna mycket på mig. Lite självständighet kan nog gå bra men om det uppstår en situation där jag kräver kontroll så ska det ju funka. Om man går med den lös till exempel och det kommer en älg eller om man möter andra så är det mitt ord som ska gälla över hundens, för allas säkerhet tänker jag. Men det kanske inte var riktigt det du menade? :)

Sedan vill jag gärna gosa i soffan om man ser på film och så, jag är nog rätt sällskaplig av mig men vill inte att hunden ska vara konstant klistrad på mig heller.

Det behöver fungera att hunden kan vara ensam några timmar när den är vuxen och ensamhetstränats (såklart). Samt att jag kan lämna hunden i sällskap av en vän (som den hunnit få lära känna såklart) och jag går iväg en stund utan att hunden får panik. Jag var på ett event och i lägret hade vi en hund med väldigt mycket separationsångest, även efter 10 dagar tillsammans kunde ägaren knappt lämna hunden med oss för att gå på toa utan att stackarn tyckte det var riktigt obehagligt, hon rymde en gång till och med. Så sådant vill jag undvika.

Det låter inte som att en lapphund skulle passa riktigt av vad jag kan läsa ut vad du vill ha för egenskaper i hunden. Ärligt talat kanske inte riktigt en brukshund heller 😅

De är sällan okomplicerade med andra hundar eller andra djur. Och ja, att härja när folk kommer över gör de ganska ofta tycker jag. Går såklart att träna. Men de är envisa och oömma vilket gör de jobbigare än många andra hundar helt enkelt :D Om man vill ha lugn där får man ofta träna en hel del på det. Stor jaktlust brukar de också ha.

Kanske collie kan passa? Lite mer okomplicerad brukshund och lättare att lämna bort till andra. Ska vara vänlig mot andra hundar och djur :)
 
Det låter inte som att en lapphund skulle passa riktigt av vad jag kan läsa ut vad du vill ha för egenskaper i hunden. Ärligt talat kanske inte riktigt en brukshund heller 😅

De är sällan okomplicerade med andra hundar eller andra djur. Och ja, att härja när folk kommer över gör de ganska ofta tycker jag. Går såklart att träna. Men de är envisa och oömma vilket gör de jobbigare än många andra hundar helt enkelt :D Om man vill ha lugn där får man ofta träna en hel del på det. Stor jaktlust brukar de också ha.

Kanske collie kan passa? Lite mer okomplicerad brukshund och lättare att lämna bort till andra. Ska vara vänlig mot andra hundar och djur :)

Ja, jag tror jag avvaktar lite med en ren brukshund i alla fall.
Men jag är fortfarande rätt charmad av Finnen och Eurasien måste jag erkänna... Jag är väl själv väldigt anpassningsbar också.
Har bara läst väldigt olika saker om Finnen, vissa verkar inte skälla alls medans andra verkar skälla mer. Jaktinstinkten verkar också variera mycket?
 
Jag har läst på lite mer om Eurasier och hittills gillar jag dem verkligen faktiskt! Jag undrar bara lite över pälsen när den fäller, är det som med den finska lapphunden att den fäller det i tussar eller är det mer konstant? :)
Eurasier fäller i tussar som är lättplockade. De har liknande päls som finsk lapphund. De fäller mycket två gånger per år (vår och höst) och då får du kamma ur pälsen rejält. Du fyller lätt en stor ICA-kasse med hår när det är som värst. När fällningen är över så fäller de inte alls mycket. Borsta en gång i veckan bara.

Om du skaffar en eurasier börja direkt att träna den att vara ensam en liten stund varje dag. Min tik har inga problem med att vara ensam, men jag ser att hon blir låg i humöret. Hon vet att hon ska gå och lägga sig under köksbordet och jag säger samma ord till henne varje gång jag går ut. Du kommer att få bra råd av hundens uppfödare om allt.

Det är vanligt att en eurasier alltid vill vara där du är och helst vid dina fötter och den följer efter dig överallt t o m när du går på toa. Den kommer att älska dig över allt annat på jorden och den behöver inget annat sällskap än just dig. En del skaffar två eurasier, men det behöver du inte. Du kommer att vara den viktigaste personen i hundens liv.

Om du blir seriöst intresserad av rasen så råder jag dig att ta kontakt med uppfödare så fort du bestämt dig. Du får ställa dig i kö och vänta på din valp. De flesta uppfödare väljer en valp som passar ägaren, så det kan dröja innan det blir din tur.
 
Har en kompis med en finsk lapphund med en minst sagt tvivelaktig mentalitet. De bor i stan och hunden är rädd och skäller på allt. Mysig inne och fungerar bra på stallet och på landet, men omöjlig i stan.
De tänkte flytta ut på landet för hundens skull..
Så skulle vara noga med rädslor gällande den rasen.
 
Det kanske är flera innan som sagt det redan men tänk ett extra varv kring vilken storlek du vill ha på hunden innan du bestämmer dig. Stora hundar är starkare, det blir svårare med hundvakt, dom är dyrare i maten, fler fodersäckar ska bäras in och dom tar mer plats på tåg och bussar. Det blir mer av allt liksom. Sen är ju omgivningen och framförallt hundrädda mer toleranta mot mindre hundar. Jag vet inte om du har bil om du inte har det så ska ju hunden åka kommunalt med andra människor. Har själv haft lite olika storlekar på hund och mindre är enklare i vardagen på så många sätt.
Lycka till med hundköpet!
 
till vardags så åker jag mest bil eller går men åker ju en del tåg och buss när jag hälsar på vännerna. När jag tältar på medeltidsevent kan det nog också vara skönt om man inte har en storlek sankt Bernard eller grand danios. 😅
Men som sagt, 50-65 är nog ideal tycker jag. :)

Ingen av hundarna i grupp 9 tilltalade mig utseendemässigt och även om jag inte vill välja helt baserat på det så vill jag inte riktigt skaffa en typ av hund jag inte tycker om utseendet på heller, om man får tänka så. :)
Men jag har ju inte gått igenom VARJE ras i ALLA grupper så jag kan ju missat sällskapshundar som ligger i andra grupper...

Jag kan leva med viss skällighet, ett "boff boff" för att uppmärksamma att någon närmar sig till exempel, men vill inte att det skälls konstant på allt och alla oavsett vad jag säger. Min farbrors hundar skäller och hoppar redan innan man hunnit knacka på dörren och sedan gärna 15 minuter efter att man kommit in också. Måttligt irriterande. ^^'

Den behöver kunna fungera med andra hundar och djur, särskilt katter.

Hmm, jag vill inte att det ska vara en "robot" men vill nog ändå att den ska lyssna mycket på mig. Lite självständighet kan nog gå bra men om det uppstår en situation där jag kräver kontroll så ska det ju funka. Om man går med den lös till exempel och det kommer en älg eller om man möter andra så är det mitt ord som ska gälla över hundens, för allas säkerhet tänker jag. Men det kanske inte var riktigt det du menade? :)

Sedan vill jag gärna gosa i soffan om man ser på film och så, jag är nog rätt sällskaplig av mig men vill inte att hunden ska vara konstant klistrad på mig heller.

Det behöver fungera att hunden kan vara ensam några timmar när den är vuxen och ensamhetstränats (såklart). Samt att jag kan lämna hunden i sällskap av en vän (som den hunnit få lära känna såklart) och jag går iväg en stund utan att hunden får panik. Jag var på ett event och i lägret hade vi en hund med väldigt mycket separationsångest, även efter 10 dagar tillsammans kunde ägaren knappt lämna hunden med oss för att gå på toa utan att stackarn tyckte det var riktigt obehagligt, hon rymde en gång till och med. Så sådant vill jag undvika.

Finns ju ganska många fler raser som passar till sällskap och det liv du vill erbjuda än dom i grupp 9 ;)
Du är själv lite inne på spetstypen - där har du även Isländsk Fårhund, Lapsk Vallhund, Svensk Lapphund, Tysk Spets/Grosspitz, Keeshond och Norsk Buhund. Sistnämnda är ju dessutom ljus och kanske utseendemässigt har något utav det som du tilltalades hos hos den Vita herdehundar.

Sen har du ju till exempel en del hundar i Grupp 2 som kan passa till det du vill erbjuda men även en del av de något större terrierna.

En brukshund skulle jag nog inte tänka på i första hand utefter det du skrivit att du önskar, erbjuder och planerar att göra med hunden.
 
Skulle vilja försöka träffa några Eurasier och Finska Lapphundar ändå, men känns så himla svårt nu pga covid. :(
 
Vill också rekommendera lapsk vallhund, keeshond och collie.
Kanske även svensk lapphund men är inte så insatt i dem.

Keeshonden upplever jag som mer träningsglad och förarbunden är eurasiern.

Collien har ju en hel del problem med tveksam mentalitet, men om du verkligen gör ditt jobb med att hitta en uppfödare som mentaltestar med goda resultat och dessutom tävlar i nått annat än utställning ska det nog inte vara omöjligt att hitta en bra collie.

Den lapska vallhunden tror jag skulle kunna passa dig riktigt bra, dessutom lite husky utseende om du gillade det.

Om du verkligen vill ha en stor hund så ska du ju skaffa det, men det är värt att tänka över om det är värt de "nackdelarna" det för med sig. Om hunddagis skulle bli nödvändigt så är det inte alla hunddagis som tar in stora hundar, åtminstone inte utan extra kostnad. Det är inte alltid populärt av andra människor att man har hunden med sig i exempelvis kollektivtrafik, trots att det är tillåtet. Detta upplever även jag som har en hund på 11 kg och som kan sitta i mitt knä om det är så. Om du ska få skjuts av nån kanske hunden inte får plats i alla bilar. Om du skulle möta ex en aggressiv lös hund kan du inte lyfta upp din egen hund. Vill inte skrämma upp dig, men just storleken är faktiskt något som jag anser påverkar så mycket att det får mig att tveka inför många raser som kanske hade passat mig i övrigt.
 
Eftersom du verkar vilja träna lite skulle jag faktiskt kolla bort från Eurasiern, visst finns det träningsvilliga individer men det är inte så att det generellt är någon rolig ras att träna, enligt mig. Skulle jag vara agilityintresserad, vilket jag nu inte är, skulle jag bli absolut galen om jag hade en eurasier. Man hinner lite ta en kopp kaffe mellan att de springer mellan hinderna för de är liksom inte jordens snabbaste 😂

Jag tycker däremot de är fantastiska sällskapshundar om man hittar en med bra mentalitet. Så ska man bara ha den för sällskap så är de fantastiska hundar som ger sina människor såå mycket kärlek. Jag hade själv en fodertik under en viss period men fick bara inse att så länge jag bara ska ha en hund så är Eurasier inte rätt ras för mig. Då hade jag ändå en väldigt lättmotiverad individ för hon var godisgalen, tvärtom vad ungefär alla eurasier är. Men ändå kände jag bara att nej, alltså nog för att jag gillar lite självständiga hundar men man vill ändå känna att något händer i träningen.

Jag gillar lite mer riv, fart och fläkt än vad man någonsin kommer få i dem helt enkelt. Lydnad är inte heller jag spontant tänker är något de passar för. Rally, absolut det finns det några som kör och nosework och sådär. Men vet man att man faktiskt vill träna sånt så skulle jag gå på en annan ras istället, någon aktivare sällskapsras eller så. :)

Med det sagt - ska jag ha en sällskapsras i framtiden blir det nog en Eurasier. Är förälskad i rasen men de passar inte för mig just nu. Fundera på om du känner detsamma eller verkligen bara skulle nöja dig om det visar sig att hunden mest passar som sällskap.
 
Jag skulle också rekommendera hund av mindre modell, jag själv föredrar stora hundar men nu när jag har mina tre "små" så är det otroligt mycket lättare än att ha en stor hund på de flesta plan. Tex när man åker och hälsar på folk så är besviken stor om jag kommer själv medans en stor hund var självklar att man lämnade hemma då folk inte ville ha över den. Hundvakt är mycket lättare att ordna, folk står i kö för att passa mina hundar och svårigheten är snarare att få tillbaka dom.
Maten, mina tre äter tillsammans mindre än min senaste stora hund samt att tuggben och sånt räcker längre. Har man inte så bra ekonomi så är hundmat inte en så kul post att lägga pengar på och det kan bli rätt stora summor om det vill sig till att hunden måste äta specialkost.
Hur mycket jag än gillar att ha stor hund så är det lättare med det sociala livet att ha en liten hund då de oftast är välkomna överallt. Jag hade oftast dåligt samvete om jag hälsade på nån och lämnade min stora hund hemma så det blev att man var hemma istället. Våra små har sällskap av varann, när vi bara hade en så hängde hon på överallt utan att det var några problem.
 
Jag säger också Keeshound!
Superkäck hund. Lättlärda och kvicka i tanken, hänger med på allt och har noll jaktlust. Frisk ras. Otroligt vädertåliga sommar som vinter. Fäller 2 ggr per år och då bör man ha en bra borste och en stabil dammsugare :D
Jag lät min mestadels ligga ute på gården då. Det är en gårdsras så de är väldigt hemmakära.
 
Tack allihopa, jag har fått massor att tänka på! :D
Jag tror jag ska aktivera fb igen och höra mig för i olika grupper och se om jag kan få lov att träffa några hundar av raserna jag är intresserad av. :)

Facebook är super på detta. Jag är med i grupper för fyra olika raser. Velar som tusan med rasval inför nästa hund. Tycker man hittar mycket matnyttigt i vissa grupper. Andra är bara blaj men en del är bra.
 
Det råkar inte vara någon här inne som har en vh/finsk lapphund/eurasier som bor i eller i närheten av Halmstad? 😋
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
723
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp