Beslutsångest!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 712
C

Cecely

Jag har beslutsångest!

Jag har en sadel till min häst som passar henne men som
har börjat knaka i bomen, jag vet inte hur länge den kommer hålla, kanske går sönder om någon mån eller om ett par år.

Igår var jag och tittade i en nyöppnad butik och hittade en
väldigt fin westernsadel som skulle kunna passa min häst.
Den är beg. men ser ny ut och kostar 3500;-
Egentligen rider jag itne western men har funderat på att köpa
en sådan endå för att det är större anläggningsyta på en sådan och lite mer skonsam mot hästens rygg.

Men sen hittade jag en helt underbar fårskinnspadd :love: , typ vojlock.
Kostade 1800;- och tänkte att tänk om sadeln kommer hålla ett tag till så skulle man ju ha en sån!

Vad ska jag göra?
Köper jag sadeln kommer jag vara helt pank och det är ju ingen hitt denna mån..=/

Vad skulle du gjort?

(kanske inget världsproblem direkt men beslutsångest är ju jobbigt att ha!!:p )

Sv: Beslutsångest!

Knakar sadeln i bommen lär du helt klart byta ut den. En fårskinnspadd gör varken från eller till, och stjälper mer än vad den hjälper troligen.

Vet du ifall westernsadeln ens passar hästen? Känns lite dumt att köpa en sadel som man inte ens vet passar, bara för att den är billig liksom... :smirk:

Du borde ta hjälp av en BRA sadelutprovare vilken sadel du än ska köpa.

Sv: Beslutsångest!

Är du säker på att det är BOMMEN som knakar och inte bara LÄDRET? Kan du bända isär bommen ganska mkt?

Om bommen knakar ska du kassera sadeln nu, skit i vojlocken, den kommer inte hjälpa dig av med det problemet.

Om westernsadeln passar kan du ju köpa den, men var noga med att kolla så att den verkligen passar, för nackdelen med att westernsadlar har större anläggningsyta är att de också är betydligt längre än vanliga engelska sadlar. En 15,5 (som motsvarar en vanlig 17") brukar vara längre än vanliga 18". (Och ja, då vet jag att man inte kollar vart fårskinnet slutar, utan man mäter från var sätet slutar, men de är fortfarande betydligt längre)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka