Besöka mässan i december

Bukefalos 30 år!

Shaggy

Trådstartare
Jag funderar på att ta mig till Stockholm och besöka hundmässan i december. Min plan är att så småningom skaffa hund men att läsa om raser ger ju en något smal bild och de quiz som finns är svåra att använda då frågorna stundtals är så subjektiva (tex vad är den faktiska skillnaden mellan mycket, medel, lite aktivering) Jag tror jag vet vilken ras som är aktuell men det finns ju så många så det kanske finns någon ännu bättre.
Det jag funderar på är om mässan ens är användbar för det jag söker. Vilken dag man bör åka. Skiljer det mycket mellan lördag och söndag vad gäller besökarantalet? Är någon dag bättre rent generellt? Osv

Mitt tips är att åka tidigt oavsett dag då det blir så otroligt mycket folk sen. Så hinner du kolla på rastorget och prata lite innan det smockfullt. Kolla programmet om du vill se nåt särskilt, olika sporter och aktiviteter visas. Maken ska vara där som funkis på agilityn 🙂.

Som @toughcookie skriver - ska du se den/de tilltänkta raserna så ställs de bara ut en av dagarna. Rasklubbstorget finns hela helgen. Vilka klubbar som har monter där bör finnas på SKKs sida om inte nu så inom kort. Det finns även rasparad men de är mest på kul. Att se rasen i - och runt - utställningsringen och i rssklubbsmontern tror jag är det som ger mest. Sen kan säkert många raser ha en vettig representation i en del av övriga tävlingar/kringaktiviteter.

Om du inte vill skriva ut ras här kan du PMa mig så kan jag hjälpa dig kolla.

Tycker absolut det kan vara användbart att gå dit :) jag pratade ganska länge med folk vid de olika montrarna och alla var supertrevliga. Eller ja, de vid tibetansk spaniel-montern tyckte direkt att jag skulle kolla åt annat håll för rasen är tydligen för tråkig för en ungdom? 😅 Men annars kändes det som om folk ville prata mycket om vad deras raser innebär osv.

Rasen jag ville kolla på är väldigt fåtalig så jag pratade också lite med de som ställde ut eftersom den inte hade en egen monter (samtidigt som jag försökte störa så lite som möjligt såklart, men de var väldigt taggade på att få prata om sina ovanliga hundar).

Tack för alla svar. Det låter som om det är hugget som stucket förutom just utställningen. Jag tror den delen är mindre intressant i sammanhanget så jag väljer nog att utgå från logistiken.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Hund och bebis
  • Hund i bil
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn