Best in show, hundfoder.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 24 539
D

DuploBit

Hejsan

Jag var på min uppfödarkurs i torsdags och då berättade några av de andra uppfödarna att de börjat med Best In Shows hundfoder.
De hade bra erfarenheter av dessa och att hundarna verkade fungera helt otroligt på detta.

Vad har ni för erfarenheter av detta??

:bow:

Sv: Best in show, hundfoder.

Jag har det till min tik eftersom hon åt det innan hon kom till mig. Har hört både bra och dåligt om det, men hon är fin i hullet, fin i pälsen, har bra avföring, bajsar typ 2 ggr om dagen, så för oss funkar det alldeles utmärkt. :-)

Vet många med kennel som använde BIS och är nöjda, förra jycken åt det hela livet, nuvarande jycke tål det inte.
Men hunden jag har nu är svår att finna ett foder han tål, Robur är bra, Eukanuba är bra och både har ett jätte pris ...

Det går bort för mig då alla sorter utom valp hade spannmål som första ingrediens.

Jag har haft mina tre på BIS Lamm&Ris, men bytte eftersom jag har en aningens kräsen dam som dessutom är svår att hålla i hull:crazy: Men bortser man från fröken finsmakare så fungerade det klockrent, fina i pälsen i hull (ja utom den kräsne då givetvis), avföring osv.. Så skönt att kunna köpa det på vilken ICA som helst och billigt är det ju också!
Nu har jag gått över till Carriers Kyckling&Ris vilket är det enda hittills som jag hittat som den kräsne äter.. dock verkar inte blandrasen funka lika bra på det, så nu är planen tillbaka till BIS och blanda med färskfoder:idea:

förvisso... men det är inte det lättaste att hitta har jag märkt, som dessutom fyller flertalet andra kriterier:crazy: och då känns ris mycket bättre än vete:)

Fast vi pratade om BIS, Carrier har jag inte så stor koll på. Varför är det en fördel att de säljs på ICA tex? Den enda jag ser är att den är lätt att köpa, och att påspriset är lågt (är egentligen inte alltid en fördel), inget annat. Men jag är nyfiken!

BIS hade jag till mina förrut men avföringen blev som stora lösa plaffor. Ett bra billigt foder är annars Sportman Pride Lam & Ris.
Själv föredrar jag Eukanoba Lam & Ris som alla mina hundar äter både stora och små samt att vi som uppfödare köper 20 kgs säckar och får 4:de säcken gratis. Fina och blanka i pälsen, fina i hullet, bra avföring som är lätt att plocka upp, lite dyrt då jag har 2 stora och 3 dvärgar men vill att magen och tarmen ska fungera bra, 20 kg räcker knappt i 3 veckor. Det kostar att ha hundar och man vill ju deras bästa.

just lättilgängligheten ger det ett stort plus, då jag jobbar udda tider, nära och dessutom öppet 8-22 varje dag så någon planering behövs ju inte.. Vet inte om det är jag som har kasst ögonmått, men tycker alltid att "det sista" som borde räcka en vecka till går åt faslans mycket fortare (och för att undvika missförstånd: nej,utan mat går dom aldrig:))

Ja det fanns det, men ris var första ingrediensen där, jag vill ha kött.

Det beror på vad du har för hund. Har du en lättfödd Labrador kanske den måste få 3 dl (1.5+1.5) mat per dag om det är ett "bra" och energitätt foder för att inte bli för tjock.

Vissa hundar måste ha mer bukfylla och det kommer man inte ifrån.

Jag gav BIS Fullkost rätt så länge till min hund. Hon mådde kanon på det och fick helt lagom avföring, jättefin päls osv. När jag gav henne mer energitäta foder blev hennes avföring knallhård och hon blev mer eller mindre helt förstoppad. Men sen när vi var uppe i 12 dl mat per dag när vi tränade som mest kunde jag byta till ett mer energitätt foder.

Pga. spannmålsdebatten bytte jag sen på senare år till BIS lamm och ris och det åt hon tills hon dog.

kl

jag har gett BIS förr, men när min gammeltik behövde lightfoder och jag gav det så höll hon på att äta upp sig själv..lighten fixade hon inte.

En annan fråga..jag ger Klass nu, men min gamla hane behöver gå ner i vikt då han kastrerades förra året pga prostatit..Nu har jag hittat ett torrfoder som andrafoder som heter JamesWellBeloved ( lightfodret) Det verkar ju vara ett kanonfoder och inte så fruktansvärt dyrt heller. Vad säger ni om det.

Senast ändrad:

Jag kollade på priset också. Jag får nästan 6 BIS säckar för en eukanuba som dom äter nu, så jag håller med om att det är svindyrt.

Sen så är min tik hård i magen av det och min hane bajsar ut allt han äter (bajsar ca 7-10 gånger om dagen :eek: )

Så jag tänkte att man kanske kunde byta till ett som är lättare åt plånboken och som passar magen till hundarna.
Jag tror jag ska pröva och förhoppningsvis så funkar det för hundarna. =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 211
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 505
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka