Beställa från Shein? Alternativ?

Alltså, all konsumtion är dålig. Behöver du en bikini köp en bikini. Problemet kommer när du har 10 st bikinis och ändå köper 10 st till varje år.

Köp det du tycker om. Börjar man hårddra det är allting vi gör dåligt för miljön. Var människa får göra sin grej och göra vad de kan för att världen ska bli lite bättre. Är det att cykla istället för att ha bil så är det jättebra, är det att bara köpa lokalproducerade varor är det jättebra, är det att odla mycket av din egen mat så är det jättebra, osv osv. Alla kan vi göra lite, men få av oss kan göra allting! Vill man köpa från Shein är det helt okej. Alla är vi miljöbovar på något sätt.
 
Den har tycker jag verkar passa manga av dina kriterier
https://finisterre.com/products/womens-natural-rubber-nieuwland-2e-yulex-ls-top-flame-ink

Sokte pa "high visibility swim suit long sleeve"
Oh. Den var intressant, och när jag kikade runt på hemsidan hittade jag en annan variant som verkade väldigt intressant. Ska kolla närmare på det där.

Tyckte denna var fin

Jag googlade på, rashguard bikini set orange, kom upp lite olika

https://www.theoutnet.com/en-no/sho...VCORRCh2KnQB3EAQYAiABEgLkvPD_BwE&gclsrc=aw.ds
Me like! :D
 
Alltså, all konsumtion är dålig. Behöver du en bikini köp en bikini. Problemet kommer när du har 10 st bikinis och ändå köper 10 st till varje år.

Köp det du tycker om. Börjar man hårddra det är allting vi gör dåligt för miljön. Var människa får göra sin grej och göra vad de kan för att världen ska bli lite bättre. Är det att cykla istället för att ha bil så är det jättebra, är det att bara köpa lokalproducerade varor är det jättebra, är det att odla mycket av din egen mat så är det jättebra, osv osv. Alla kan vi göra lite, men få av oss kan göra allting! Vill man köpa från Shein är det helt okej. Alla är vi miljöbovar på något sätt.

Well let’s agree to disagree.

Absolut ingen behöver att Shein (och dess motsvarigheter) existerar.
 
Well let’s agree to disagree.

Absolut ingen behöver att Shein (och dess motsvarigheter) existerar.
Behöver nej. Men vi behöver inte HM, Zara, Lindex, etc, etc heller. Typ alla tillverkar sina kläder i Kina, Bangladesh mfl låglöneländer med kass människosyn. Vill man bojkotta Shein ska man absolut få göra det, precis som man får bojkotta allting som man anser är dåligt. Min poäng är att vi inte ska shame:a någon bara för att de väljer någonting som enligt oss inte är bra. Ingen människa i västvärlden är snäll mot miljön. Vi har alla vår grej som vi gör bra och vi har alla grejer vi gör dåligt. Någon handlar på Shein, HM etc, en annan kör en stor SUV, någon har en stor båt, någon slänger skräp i naturen, någon bränner allt skräp hemma på gården, etc, etc.

Det är få grejer vi behöver. De flesta av oss villhöver bara grejer.
 
Behöver nej. Men vi behöver inte HM, Zara, Lindex, etc, etc heller. Typ alla tillverkar sina kläder i Kina, Bangladesh mfl låglöneländer med kass människosyn. Vill man bojkotta Shein ska man absolut få göra det, precis som man får bojkotta allting som man anser är dåligt. Min poäng är att vi inte ska shame:a någon bara för att de väljer någonting som enligt oss inte är bra. Ingen människa i västvärlden är snäll mot miljön. Vi har alla vår grej som vi gör bra och vi har alla grejer vi gör dåligt. Någon handlar på Shein, HM etc, en annan kör en stor SUV, någon har en stor båt, någon slänger skräp i naturen, någon bränner allt skräp hemma på gården, etc, etc.

Det är få grejer vi behöver. De flesta av oss villhöver bara grejer.
Kan bara instämma. De flesta jag känner gör det de kan i mån av ekonomi och energi, vi har alla oika prioriteringar, möjligheter och ork.
 
... jag har också betällt från Shein, det är en av få handlare online jag hittat som har kläder som både passar min kropp och som jag har råd med. :) Tyvärr.
De har ett väldigt generöst och tilltalande utbud för oss som är lite större utan att kräva millimetermått på allt och jag har varit nöjd med de varor jag fått.
 
Hur gjorde du innan alternativet fanns att privatimportera icke-kontrollerade potentiellt hälsofarliga produkter från Kina?
Nu har väl användaren i fråga bett om att "inte få skäll" men jag som beställde på liknande sidor 10 år sedan kan svara:)
Jag hade kläder med hål i, för få exemplar för att det skulle vara hållbart och alla kategorier av kläder vill man inte köpa second hand. Även om jag faktiskt köpt trosor i ny förpackning på PMU;)
Sidan öppnade helt enkelt en värld där jag kunde få tag i vad jag behövde. Det fanns inga alternativ även om jag verkligen försökte.

Problemkategorin är enligt mig de som övershoppar och skryter om det för att inspirera andra att shoppa mer. Inte de som köper enstaka plagg eller fler pga riktigt dålig ekonomi. Jag tror att vi alla som gjort det är medvetna om att valet vi gjorde inte är optimalt men ibland är det enda utvägen:)
 
Nu har väl användaren i fråga bett om att "inte få skäll" men jag som beställde på liknande sidor 10 år sedan kan svara:)
Jag hade kläder med hål i, för få exemplar för att det skulle vara hållbart och alla kategorier av kläder vill man inte köpa second hand. Även om jag faktiskt köpt trosor i ny förpackning på PMU;)
Sidan öppnade helt enkelt en värld där jag kunde få tag i vad jag behövde. Det fanns inga alternativ även om jag verkligen försökte.

Problemkategorin är enligt mig de som övershoppar och skryter om det för att inspirera andra att shoppa mer. Inte de som köper enstaka plagg eller fler pga riktigt dålig ekonomi. Jag tror att vi alla som gjort det är medvetna om att valet vi gjorde inte är optimalt men ibland är det enda utvägen:)

Jag försökte hålla diskussionen generell men eftersom @SkorpSmulan svarade med att hon bara skrev hur hon gjorde så frågade jag också sen utefter hur hon gjorde.

Jag har inga som helst problem att förstå varför en enskild individ väljer att fulimportera via Shein och att det går att motivera för sig själv. Precis som jag förstår varför enskilda individer köper billigt kött från oklara förhållanden på andra sidan jordklotet osv. Det innebär inte att jag tycker att verksamheterna som sådana har något existensberättigande.

Och som jag skrev innan. Min uppfattning är att de som köper enstaka plagg pga dålig ekonomi utgör en mikroskopisk andel. Betydligt fler är de vi som köper en okontrollerad tröja i varje färg istället för enbart en eftersom man fick fyra st på Shein för samma pris som för en på HM. Eller de som löper tre stycken på en gång eftersom man utgår från att kvaliten är dålig men då har man ändå två till att slita sönder innan man är uppe i priset för en.
 
Jag försökte hålla diskussionen generell men eftersom @SkorpSmulan svarade med att hon bara skrev hur hon gjorde så frågade jag också sen utefter hur hon gjorde.

Jag har inga som helst problem att förstå varför en enskild individ väljer att fulimportera via Shein och att det går att motivera för sig själv. Precis som jag förstår varför enskilda individer köper billigt kött från oklara förhållanden på andra sidan jordklotet osv. Det innebär inte att jag tycker att verksamheterna som sådana har något existensberättigande.

Och som jag skrev innan. Min uppfattning är att de som köper enstaka plagg pga dålig ekonomi utgör en mikroskopisk andel. Betydligt fler är de vi som köper en okontrollerad tröja i varje färg istället för enbart en eftersom man fick fyra st på Shein för samma pris som för en på HM. Eller de som löper tre stycken på en gång eftersom man utgår från att kvaliten är dålig men då har man ändå två till att slita sönder innan man är uppe i priset för en.
Ja, det är en komplicerad fråga där @SkorpSmulan inte direkt är problemkategorin vilket jag egentligen förstod att du också menade men just den frågan kändes lite hård :) Kanske för jag själv vet hur den skulle fått mig att må. Jag är medlem i någon tjej/ickebinär-grupp på Facebook och när de går igång med sina fynd där de trots att de ibland säger sig vara fattiga lägger ut mängder av plagg och ber andra om tips? Då blir jag i det närmaste äcklad. Den gången någon la ut över 30 blommiga jumpsuits, ja bara den delen av hennes order från Wish... :(
 
Behöver nej. Men vi behöver inte HM, Zara, Lindex, etc, etc heller. Typ alla tillverkar sina kläder i Kina, Bangladesh mfl låglöneländer med kass människosyn. Vill man bojkotta Shein ska man absolut få göra det, precis som man får bojkotta allting som man anser är dåligt. Min poäng är att vi inte ska shame:a någon bara för att de väljer någonting som enligt oss inte är bra. Ingen människa i västvärlden är snäll mot miljön. Vi har alla vår grej som vi gör bra och vi har alla grejer vi gör dåligt. Någon handlar på Shein, HM etc, en annan kör en stor SUV, någon har en stor båt, någon slänger skräp i naturen, någon bränner allt skräp hemma på gården, etc, etc.

Det är få grejer vi behöver. De flesta av oss villhöver bara grejer.

Fast varför ska vi hela tiden klappa oss själva på axeln med ett "äsch, alla andra förstör också jorden så det är inte så farligt det jag gör"? Jag håller med om att man ska vara försiktig med att att skamma andra, och särskilt undvika att dreva mot andra, men jag tycker att det är problematiskt att det finns en stor utbredd ovilja att se på sina egna handlingar. Det finns alltid en ursäkt i att andra är värre med detta synsätt, och det är förstås väldigt bekvämt för en själv för då kan man ju fortsätta göra som man vill med gott samvete.

Men varför måste vi alltid försöka tvätta vårt samvete så vitt som möjligt? Varför har vi så svårt att leva med en gråare nyans på vårt samvete, och acceptera att vi här och nu inte gör bättre än såhär men att vi i framtiden kan göra på ett annat sätt. Varför detta behov av tvätta samvetet med hjälp av undanflykter?

Ja, vi har alla våra mindre bra val. Men stå för det då, att såhär måste jag göra just nu, och i framtiden kanske jag kan göra annorlunda eftersom det här inte är bra. Men göm det inte bakom ett "men alla andra...".

Eller stå för att man helt enkelt sätter sig i främsta rummet och inte lägger så stor vikt vid vilka konsekvenser ens val får för andra. MITT val, andra får göra som de vill osv.
 
Senast ändrad:
Ja, vi har alla våra mindre bra val. Men stå för det då, att såhär måste jag göra just nu, och i framtiden kanske jag kan göra annorlunda eftersom det här inte är bra. Men göm det inte bakom ett "men alla andra...".

Eller stå för att man helt enkelt sätter sig i främsta rummet och inte lägger så stor vikt vid vilka konsekvenser ens val får för andra. MITT val, andra får göra som de vill osv.
Vad i mitt inlägg tolkade du som att jag skyllde ifrån mig eller skyllde på att alla andra är dåliga och därför kan jag också vara det? Mitt inlägg handlar väl snarare om att man inte ska shame:a någon utan istället släppa kraven och ångesten på oss själva och inse att ingen kan göra allt. Det handlade inte om att skylla ifrån sig, utan snarare om att inse ens egna begränsningar. Ja, vi kan återgå till cykel, häst och vagn, bara leva på självhushåll och kläder vi tillverkar själva från våra egna ullproducerande får. Men om vi nu ska ha lite verklighetsförankring så inser man snart att vi faktiskt måste vara realistiska! Vad klarar jag av i mitt liv utan att känna att jag går under av klimatångest?

De flesta av oss är faktiskt ganska så bra på många sätt, även om vi också är lite dåliga på andra sätt. Och vet du vad, det är fan i mig helt okej! Ingen av oss kan förändra världen ensamma, men vi gör så gott vi kan.
1689107559534.png
 
Tyckte denna var fin

Jag googlade på, rashguard bikini set orange, kom upp lite olika

https://www.theoutnet.com/en-no/sho...VCORRCh2KnQB3EAQYAiABEgLkvPD_BwE&gclsrc=aw.ds
Alltså, du kan ha räddat mig lite. Sitter nu och läser på tillverkarens hemsida, och det verkar faktiskt finnas ett riktigt bra miljötänk där och krav på bra arbetsförhållanden för tillverkarna. Nu vet jag ju att företag gärna får det att låta bättre än det är, men ja, det känns helt klart som en av de mest ansvarsfulla klädtillverkare jag stött på. Ska kolla runt på hemsidan och se om det möjligtvis finns något ännu mer lockande än den du länkade till, annars köper jag nog den.
 
Jag försökte hålla diskussionen generell men eftersom @SkorpSmulan svarade med att hon bara skrev hur hon gjorde så frågade jag också sen utefter hur hon gjorde.
Men du svarade direkt på mitt inlägg och jag kan omöjligt ta ansvar för vad andra gör eller inte gör.
Jag försökte förklara mig i mitt första inlägg för att jag inte skulle få skäll för att jag nån enstaka gång behöver nya byxor. (Fast jag borde väl förstått att någon skulle kunna hacka på det också)
Nästa gång ska jag klippa grannens får och sticka egna byxor eller nått.
 
Men du svarade direkt på mitt inlägg och jag kan omöjligt ta ansvar för vad andra gör eller inte gör.
Jag försökte förklara mig i mitt första inlägg för att jag inte skulle få skäll för att jag nån enstaka gång behöver nya byxor. (Fast jag borde väl förstått att någon skulle kunna hacka på det också)
Nästa gång ska jag klippa grannens får och sticka egna byxor eller nått.
Jag ser inte riktigt heller hur, med normal konsumtion, Shein verkligen är värre än HM? Jag förstår att systemet där de pumpar ut massa nya plagg och driver på en slags hets om att köpa nytt, att det är så billigt att folk överköper osv är ett stort problem men granskningen av HM nyligen var ju hemsk att läsa.
 
Vad i mitt inlägg tolkade du som att jag skyllde ifrån mig eller skyllde på att alla andra är dåliga och därför kan jag också vara det?

Det här:
Behöver nej. Men vi behöver inte HM, Zara, Lindex, etc, etc heller. Typ alla tillverkar sina kläder i Kina, Bangladesh mfl låglöneländer med kass människosyn. Vill man bojkotta Shein ska man absolut få göra det, precis som man får bojkotta allting som man anser är dåligt. Min poäng är att vi inte ska shame:a någon bara för att de väljer någonting som enligt oss inte är bra. Ingen människa i västvärlden är snäll mot miljön. Vi har alla vår grej som vi gör bra och vi har alla grejer vi gör dåligt. Någon handlar på Shein, HM etc, en annan kör en stor SUV, någon har en stor båt, någon slänger skräp i naturen, någon bränner allt skräp hemma på gården, etc, etc.

Det är få grejer vi behöver. De flesta av oss villhöver bara grejer.

Det läser jag som att jag kan med gott samvete fortsätta göra som jag själv har lust till, för så gör de flesta andra också så det behöver jag inte gå och ha dåligt samvete för. Alla gör som de själva vill, och eftersom vi alla är lika dåliga så behöver man inte fundera över vad man kan göra annorlunda. Man får välja bra om man vill, men man har ingen skyldighet att ta någon hänsyn till hur ens val påverkar andra.

Det är möjligt att det inte är så du avsåg att det ska tolkas, men det är så jag läser det du skrev.

Mitt inlägg handlar väl snarare om att man inte ska shame:a någon utan istället släppa kraven och ångesten på oss själva och inse att ingen kan göra allt. Det handlade inte om att skylla ifrån sig, utan snarare om att inse ens egna begränsningar. Ja, vi kan återgå till cykel, häst och vagn, bara leva på självhushåll och kläder vi tillverkar själva från våra egna ullproducerande får. Men om vi nu ska ha lite verklighetsförankring så inser man snart att vi faktiskt måste vara realistiska! Vad klarar jag av i mitt liv utan att känna att jag går under av klimatångest?

De flesta av oss är faktiskt ganska så bra på många sätt, även om vi också är lite dåliga på andra sätt. Och vet du vad, det är fan i mig helt okej! Ingen av oss kan förändra världen ensamma, men vi gör så gott vi kan.
Visa bifogad fil 123245

Det är möjligt att det var vad du menade, men jag kan inte läsa det i det du skrev tidigare. Där stod inget om att man bör göra bra val när man kan, utan endast vad man INTE behöver göra eftersom de flesta andra gör lika dåliga väl.

Att ingen kan göra allt håller jag helt med om, men det uttrycket förutsättningar ju att man faktiskt gör något, när man kan. T ex minskar sitt villhövande, och slutar försvara det med att "alla andra" också villhöver.
 
Intressant tråd!
Jag skulle absolut kunna köpa något plagg från en affär som Lindex, hm, indiska, Cubus osv men absolut aldrig från Shein. Eller Wish som är väl ungefär samma?

Kanske för att de andra funnit längre? Iaf på den svenska marknaden. Har ingen koll på hur länge Shein som företag funnits men det är ju relativt nytt här i Sverige jämförelsevis. Och med arbetsförhållanden, kvalitet osv så känns det ju som botten att beställa därifrån
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp