Beställa från Shein? Alternativ?

Nu har väl användaren i fråga bett om att "inte få skäll" men jag som beställde på liknande sidor 10 år sedan kan svara:)
Jag hade kläder med hål i, för få exemplar för att det skulle vara hållbart och alla kategorier av kläder vill man inte köpa second hand. Även om jag faktiskt köpt trosor i ny förpackning på PMU;)
Sidan öppnade helt enkelt en värld där jag kunde få tag i vad jag behövde. Det fanns inga alternativ även om jag verkligen försökte.

Problemkategorin är enligt mig de som övershoppar och skryter om det för att inspirera andra att shoppa mer. Inte de som köper enstaka plagg eller fler pga riktigt dålig ekonomi. Jag tror att vi alla som gjort det är medvetna om att valet vi gjorde inte är optimalt men ibland är det enda utvägen:)

Jag förstår helt att du hade det väldigt tufft ekonomiskt, så min fråga för inte alls din egen situation. Men när du nämner att problemet är de som "övershoppar", hur tror du att andelsförhållandet ser ut mellan dessa grupper? De som har så dålig ekonomi att de inte ens kan handla i lågprisbutiker som går under europeisk kontroll utan behöver gå med trasiga kläder om de inte skulle köpa från dessa webbutiker, och de som skulle kunna välja annorlunda? Om man prioriterar att ha fler plagg i sin garderob, att låta tonåringarna ha en moppebil, eller att man har häst - är man då i kategorin "övershoppare" eller "måsteshoppare" enligt dig när man handlar från Shein pga att det är billigt?
 
Jag förstår inte den här diskussionen om Shein. Om man är så fattig att man bara har alternativ att handla från Shein eller gå naken/med samma söndriga kläder alltid, varför handlar man inte second hand? Det borde trots allt vara billigare OCH det är ju dessutom bättre för miljön. Jag har aldrig handlat från Shein, där drar jag min gräns, men second hand gör jag mycket, DET är det första alternativet om jag inte skulle ha råd med något från typ HM eller Lindex.
Jag har med andra ord svårt att se att Shein skulle vara ett "jag är fattig så därför handlar jag därifrån", det finns ju definitivt andra alternativ till det som är billigare och bättre.
 
Jag förstår inte den här diskussionen om Shein. Om man är så fattig att man bara har alternativ att handla från Shein eller gå naken/med samma söndriga kläder alltid, varför handlar man inte second hand? Det borde trots allt vara billigare OCH det är ju dessutom bättre för miljön. Jag har aldrig handlat från Shein, där drar jag min gräns, men second hand gör jag mycket, DET är det första alternativet om jag inte skulle ha råd med något från typ HM eller Lindex.
Jag har med andra ord svårt att se att Shein skulle vara ett "jag är fattig så därför handlar jag därifrån", det finns ju definitivt andra alternativ till det som är billigare och bättre.
För att allt inte finns? Plagg finns som skulle passa men fel storlek ;)Ibland kan jag hitta 5 plagg som passar på samma runda, ibland inget på 3 rundor med minst 2 affärer per gång. Priserna har gått upp mycket senaste åren, på Tradera är det knappt värt frakten numera. Utbudet varierar rejält med vilka ställen man har tillgång till. Det kan ta mycket tid med låg utdelning, räkna in transport, psykisk och fysiska förmåga etc, tja för mig är det lätt att förstå. Med det att kunna betala på faktura också.
 
För att allt inte finns? Plagg finns som skulle passa men fel storlek ;)Ibland kan jag hitta 5 plagg som passar på samma runda, ibland inget på 3 rundor med minst 2 affärer per gång. Priserna har gått upp mycket senaste åren, på Tradera är det knappt värt frakten numera. Utbudet varierar rejält med vilka ställen man har tillgång till. Det kan ta mycket tid med låg utdelning, räkna in transport, psykisk och fysiska förmåga etc, tja för mig är det lätt att förstå. Med det att kunna betala på faktura också.
Med andra ord har det mindre att göra med att man inte har råd med kläder annars utan mer att göra med att man föredrar att handla på nätet enkelt och billigt.
 
Jag förstår inte den här diskussionen om Shein. Om man är så fattig att man bara har alternativ att handla från Shein eller gå naken/med samma söndriga kläder alltid, varför handlar man inte second hand? Det borde trots allt vara billigare OCH det är ju dessutom bättre för miljön. Jag har aldrig handlat från Shein, där drar jag min gräns, men second hand gör jag mycket, DET är det första alternativet om jag inte skulle ha råd med något från typ HM eller Lindex.
Jag har med andra ord svårt att se att Shein skulle vara ett "jag är fattig så därför handlar jag därifrån", det finns ju definitivt andra alternativ till det som är billigare och bättre.
Senast det fanns en second hand butik där jag bodde så kostade en vanlig t-shirt ofta mer där jämfört med på HM. Jeans var billigt dock!
 
Senast det fanns en second hand butik där jag bodde så kostade en vanlig t-shirt ofta mer där jämfört med på HM. Jeans var billigt dock!
Senast jag köpte något på second hand var på Erikshjälpen, 45 kr för en kjol och 55 kr för en blus. Båda kostar mer på HM.
 
Med andra ord har det mindre att göra med att man inte har råd med kläder annars utan mer att göra med att man föredrar att handla på nätet enkelt och billigt.
Tid och ork är också pengar eller hur man nu ska uttrycka det. Jag tycker inte ens att handla kläder på nätet är så kul som andra verkar utan handlar även idag så mycket som möjligt i fysisk butik inklusive second hand. Second hand som jag besökte även på den tiden när jag kunde. Jag vet inte hur många timmar jag spenderade förgäves sökandes efter vissa plagg, typ ett par vanliga byxor som satt ok, hur det faktiskt tärde mentalt. Så ja, jag beställde shorts med extra par via kinasida som används även 10 år senare. Även underkläder och sockar. Fakturabiten var även en sån viktig faktor med min ojämna inkomst.

Ville inget hellre än att handla i butik, oavsett nytt eller second hand men då gick det inte.
 
Jag förstår helt att du hade det väldigt tufft ekonomiskt, så min fråga för inte alls din egen situation. Men när du nämner att problemet är de som "övershoppar", hur tror du att andelsförhållandet ser ut mellan dessa grupper? De som har så dålig ekonomi att de inte ens kan handla i lågprisbutiker som går under europeisk kontroll utan behöver gå med trasiga kläder om de inte skulle köpa från dessa webbutiker, och de som skulle kunna välja annorlunda? Om man prioriterar att ha fler plagg i sin garderob, att låta tonåringarna ha en moppebil, eller att man har häst - är man då i kategorin "övershoppare" eller "måsteshoppare" enligt dig när man handlar från Shein pga att det är billigt?
Det är väldigt svårt att generalisera om :) Känns inte som de var personerna som jag tänkte på heller även om grupperna kan kollidera.

De som jag tänker på som övershoppare är de som köper stora mängder och uppmuntrar andra till det. Att många har alldeles för mycket plagg i sin garderob som inte blir använda är ju problemet med hetsigt billigt ”fast fashion”.
 
Hade väl egentligen inte tänkt använda mig som exempel men nu blev det tydligen så. Jag hade på vissa punkter säkert resonerat annorlunda idag men är rätt övertygad om att jag i den situationen gjorde mitt bästa med vilka förutsättningar som fanns. Mitt second hand-tänk är så ordentligt grundat i mig trots numera höga priser att det tar emot att köpa nytt. Min ekonomi är inte toppen idag heller men så illa som då... förhoppningsvis inte igen.
 
Jag förstår inte den här diskussionen om Shein. Om man är så fattig att man bara har alternativ att handla från Shein eller gå naken/med samma söndriga kläder alltid, varför handlar man inte second hand? Det borde trots allt vara billigare OCH det är ju dessutom bättre för miljön. Jag har aldrig handlat från Shein, där drar jag min gräns, men second hand gör jag mycket, DET är det första alternativet om jag inte skulle ha råd med något från typ HM eller Lindex.
Jag har med andra ord svårt att se att Shein skulle vara ett "jag är fattig så därför handlar jag därifrån", det finns ju definitivt andra alternativ till det som är billigare och bättre.
Fast second hand är ju en logistisk mardröm om en inte bor i storstan och dessutom älskar att gå i butiker i flera timmar. Jag handlar nästan uteslutande second hand till hemmet, men kläder är jättesvårt tycker jag. Skor brukar fungera, och jackor... det är snabbt och lätt att prova även i någons hem om man är bekväm med det men jag brukar bara betala och ta hem, sedan sälja vidare om det inte passar.
Billigare är det sällan. :)
 
Fast second hand är ju en logistisk mardröm om en inte bor i storstan och dessutom älskar att gå i butiker i flera timmar. Jag handlar nästan uteslutande second hand till hemmet, men kläder är jättesvårt tycker jag. Skor brukar fungera, och jackor... det är snabbt och lätt att prova även i någons hem om man är bekväm med det men jag brukar bara betala och ta hem, sedan sälja vidare om det inte passar.
Billigare är det sällan. :)
Då har vi helt olika upplevelser av det här. Jag vet ju min storlek och kan se på ett plagg om det troligen passar eller ej. och det är billigare än nya plagg på HM även om plaggen på second hand är mycket bättre än HMkvalitet. Jag går inte i affärer i timtal, för jag gillar inte sånt, men så har jag inte så stort behov av att handla kläder så ofta.
Så vi har helt enkelt olika upplevelser.

För mig är det jobbigare att gå i butiker som säljer nytt- omotiverade höga priser på orimligt fula kläder och många kedjor har inte ens större storlekar så det blir ofta besök i mer än en butik för att hitta något. Det är trist.

Jag bor inte i en storstad och har inte bott i en storstad sedan jag bodde i Malmö när jag var 4 år :)
 
Jag tycker en aspekt med fast fashion som borde belysas mer ar att kostnaden forflyttas - Det ar billigt for kund, eftersom det ar "dyrt" for den som producerat mina klader, som far betala med lag lon och dalig och kanske farlig arbetsmiljo.
Jag vill ha precis det jag vill ha (stil, farg, monster osv), och "du" ska betala genom att producera det at mig pa orimliga villkor.

Det ar sa jag tanker for att undvika lockelser. Jag har flera bra second hand butiker i narheten, men har nyligen ocksa borjat anvanda appen "Vinted" dar man koper och saljer klader direkt fran andra, och har varit positivt forvanad over prisnavan dar. Jag har nyss kopt ett par skor fran Veja i nyskick dar jag betalade £50 mot ca £140 i nypris. "H&M" klader och liknande saljs oftast for enstaka pund. Kommer kolla dar i framtiden nar jag behover nytt!
 
Här är Myrorna dyrast. De avlönar vissa anställda så det är en faktor men skulle kunna sälja så mycket mer istället om de sänkte priserna. Jag betalar inte dyrare än vad plagget var på i REA-hyllan på HM ;) Fick en chock när jag en gång var i centrala Stockholm och deras Myrorna hade jättebra priser trots läget:p

Också en bra källa till kläder när min ekonomi var katastrofal= HMs reahyllor. Vettefan om fast fashion som sålt dåligt kändes så mycket bättre och sannerligen inte satt bra alltid. Men jag köper inget som är menat att vara slit och släng ioförsej.
 
Jag tycker också att secondhand har gått upp i pris senaste åren, så kläder är inte nödvändigtvis billigare där än i lågprisbutiker. Det kräver också mer arbetsinsats och viss tur att hitta det som passar.

Men om man inte fastnar i att det är just secondhand som måste vara alternativet för att inte handla från Shein, så kvarstår fortfarande frågan om hur låg inkomst man ska ha för att det ska vara rimligt att köp därifrån ska betraktas som nödvändigt, och när det mer handlar om prioriteringar.
 
Det är väldigt svårt att generalisera om :) Känns inte som de var personerna som jag tänkte på heller även om grupperna kan kollidera.

De som jag tänker på som övershoppare är de som köper stora mängder och uppmuntrar andra till det. Att många har alldeles för mycket plagg i sin garderob som inte blir använda är ju problemet med hetsigt billigt ”fast fashion”.

Men om man inte köper många kläder, men köper billigt därifrån för att kunna lägga mer pengar på boende, bilar och fritidsintressen, är det okej tycker du?
 
Men om man inte köper många kläder, men köper billigt därifrån för att kunna lägga mer pengar på boende, bilar och fritidsintressen, är det okej tycker du?
Igen, för bred frågeställning men ska jag generalisera så har man en ok ekonomi och möjlighet till dyrare boende/dyra intressen och att ha bil finns det bättre sätt att shoppa. Men personen behöver ändå inte ingå i övershoppandet som jag nämnt även om många skulle behöva se över sin konsumtion. Jag är inte direkt här för att bedöma andra än kategorin nämnd, den som uppmuntrar även andra att shoppa mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp