Bestraffning på förskolan

mandalaki

Trådstartare
Ett barn räckte ut tungan och sa fula ord - varvid personalen hällde peppar på barnets tunga. Inför de andra barnen.

Det hände på en kommunal Montessoriförskola i Sollebrunn. Nån som vet om sån här sadistisk bestraffning förekommer på andra förskolor också?


Länk till GP

Länk till uppföljande artikel

(Eftersom en kommunal tjänsteman säger att personalen fått en varning för det inträffade kan vi nog utgå från att det har hänt och behöver alltså inte avfärda det som anka)
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jag säger bara USCH!:mad:

Utifrån artikeln förvånas jag också över att föräldrarna till barnet ifråga inte verkar ha reagerat negativt på behandlingen utan att det är de andra föräldrarna som slagit larm. Undrar om det är en sanktionerad behandling hemmavid hos barnet?

Jag var själv väldigt orolig över oskicket med samvrå som har blivit så "populärt" numera (även på förskolor!) och frågade både personal på vår kommunala förskola samt en i kommunfullmäktige hur de ställde sig till detta.
De använder inte den metoden och det hade till och med bestämts i kommunfullmäktige att inga förskolor i kommunen skulle göra det så det kändes skönt!
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Utifrån artikeln förvånas jag också över att föräldrarna till barnet ifråga inte verkar ha reagerat negativt på behandlingen utan att det är de andra föräldrarna som slagit larm. Undrar om det är en sanktionerad behandling hemmavid hos barnet?

Jag funderar också i de banorna. Metoden kanske används hemma och i konsekvens ska den användas även på dagis? Häpnadsväckande i så fall. Om förskolepersonal fick veta att barn bestraffas på det sättet hemma trodde jag i min enfald att de försökte förklara det olämpliga för föräldrarna.

Dessutom undrar jag hur man, som vuxen förskoleanställd, känner sig när man ger ett barn en fysisk bestraffning som leder till att barnet börjar gråta? (Utgår från att det blev resultatet här, peppar är otäckt i en barnamun). Jag inbillar mig att det skulle kännas förfärligt.

Sen förstår jag faktiskt inte vad det är tänkt att leda till. Att skrämma barnet från att räcka ut tungan verkar mindre effektivt än att prata om varför man gör det - och varför man inte bör göra det.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Det verkar ju dessutom på kommentarerna som citeras i den uppföljande artikeln, att väldigt många tycker att personalen gjort rätt.

Själv tycker jag att ja, personalen ska ta tag i olämpligt beteende hos barnen men INTE genom att hälla peppar på tungan! VAD ger det för signaler liksom? Som pedagoger - vilket jag faktiskt förutsätter att förskolepersonalen är - ska de nog faktiskt kunna hitta andra och bättre lösningar på ett sådant problem!
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Fy tusan, det tycker jag är fråga om ren sadism. Skulle aldrig mer skicka mitt barn till en sådan skola.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Som pedagoger - vilket jag faktiskt förutsätter att förskolepersonalen är - ska de nog faktiskt kunna hitta andra och bättre lösningar på ett sådant problem!

Jo precis. Jag förstår att skolpersonal kan ha ett slätt helvete i dag - till och med på vissa förskolor. Men just sådan problem- och konfliktlösning borde väl vara vad de lär sig på sin utbildning?

Fy tusan, det tycker jag är fråga om ren sadism.

Ja, det tycker faktiskt jag också. Det är därför jag undrar hur man känner sig som vuxen när man genomför det där:cry:
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jag har inga åsikter om det aktuella fallet. Men det verkar ju vara en fruktansvärd händelse med tanke på era reaktioner. Jag är inte en förälder utan bara ser i media och får höra från bekanta hur det är i skolan nu förtiden.
Vad ska man göra med ungar som inte kan uppföra sig? Jag menar INTE att detta var rätt reaktion, men ni pratar ju om bättre lösningar hela tiden så jag är lite nyfiken.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Men fy tusan!!:cry:

Jag skulle bli vansinnig om dagis ( oxå montessori) behandlade min son på det viset, han är ganska krävande ( obs ej ouppfostrad) & "speedad". Tänker personalen ett steg längre , varför beteendet uppkommer? Inte löser man det med peppar på tungan :devil::eek:
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Att ett barn räcker ut tungan är ju faktiskt inte ovanligt. Kanske börja med att förklara varför man inte ska räcka ut tungan. Kan ju vara så att föräldrarna lekt med barnen och räckt ut tungan och missat att förklara att så här gör man inte utåt. Håller med dig om att det är väldigt ouppfostrat ute i samhället bland barnen. Men det här låter som någon engelsk internat-sadismmetod. (Säkert är nu inte engelska internatskolor alltid dåliga om nu någon gått i någon bra). Jag menar bara att man läser ibland i böcker om sådana här metoder på sådana ställen.

Vad beträffar de fula orden hörs de dagligen i människors tal, radio och tv. Vem tror att inte barn hör sådant och tar till sig. Vi i vuxenvärlden måste nog börja med att uppföra oss som goda exempel för att barnen inte ska bli likadana.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

KL

När jag var liten och gick på dagis var det en liten tjej (3 år kanske?) som kallade sin fröken för "jävla hora". Och alla har väl hört att barn som svär ska man tvätta i munnen med tvål? Så gissa vad lilla fröken gjorde... Jodå, hon tog en stor tvål, doppade i vatten och gnuggade ungen i munnen. :crazy:
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jobbar man på en förskola ska man lösa den här situationen precis som man dagligen löser alla andra konfliktsituationer mellan barn. Det är en stor del av jobbet och förhoppningsvis får man lämpliga verktyg på sin utbildning.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jag blir mörkrädd när jag läser artikeln. Hur kan utbildad personal agera så idiotiskt, rent ut sagt?! Och att det dessutom knappt ges några konsekvenser? Jag fattar inte...

/aysha - blivande förskollärare
 
Senast ändrad:
Sv: Bestraffning på förskolan

Vad ska man göra med ungar som inte kan uppföra sig? Jag menar INTE att detta var rätt reaktion, men ni pratar ju om bättre lösningar hela tiden så jag är lite nyfiken.

Min mamma (och pappa, men det var huvudsakligen mamma som bestämde om dessa delar i vår familj) har aldrig någonsin bestraffat oss fysiskt! Vare sig med tvångsmatning, peppar på tungan, dask i stjärten eller något annat. Och se; både jag och brorsan var trevliga som barn och är det även som vuxna. Man behöver inte straffa barn fysiskt. Att visa respekt, föregå med gott exempel; att kort och gott bemöta barnen som man själv vill bli bemött. Att berömma gott beteende istället för att straffa dåligt. Att resonera med barnet utifrån dess ålder och vad man kan resonera om. mm mm.

Det fungerar! Det går dock inte att förklara i ett kortare inlägg på ett forum. Men: det borde ju t ex vara lämpligt att förskolepersonal har läst litegrann (eller snarare mycket) om barns utveckling och pedagogik. Det räcker för att kunna finna andra bättre lösningar på problemet med lipande barn.

En bra bok jag läst är tex Jesper Juuls Ditt kompetenta barn.
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Och för ett år sedan var det en förskolefröken i Alingsås som bjöd barnen på förskolan på kattmat. Det är tur att man bor på rätt sida om kommungränsen!!!
 
Sv: Bestraffning på förskolan

De små liven behöver nog kattmaten. Vi som följde matakuten fick veta att den är betydligt näringsrikare än skolmaten.:D
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Och för ett år sedan var det en förskolefröken i Alingsås som bjöd barnen på förskolan på kattmat. Det är tur att man bor på rätt sida om kommungränsen!!!

Och nån i Malmö (tror jag) som tejpade igen munnen på ett barn!!:crazy: Man blir ju helt chockad när man läser sånt här!!

Julle- Fritidspedagog på Montessori
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Och för ett år sedan var det en förskolefröken i Alingsås som bjöd barnen på förskolan på kattmat. Det är tur att man bor på rätt sida om kommungränsen!!!

Den här grejen vet jag allt om och media blåste upp hela det nåt fantastiskt :devil: Det var inte frågan om att "bjuda på" kattmat, eller servera det till lunch (som aftonbladet fick det att låta som). De barn som ville, fick smaka på lite lite kattmat var, ingen dog och ingen blev sjuk och ingen tvingades.
Detta hände under en samling där de pratade om katter och inte i straffande syfte, så det ska inte ens jämföras med det här med peppar på tungan, som är rena övergrepp!

Så innan man uttalar sig så kan man ta reda på fakta. :mad:
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jobbar man på en förskola ska man lösa den här situationen precis som man dagligen löser alla andra konfliktsituationer mellan barn. Det är en stor del av jobbet och förhoppningsvis får man lämpliga verktyg på sin utbildning.

och på ett montessori, där det är eget lärande efter ålder som gäller:crazy: Vad lär barnet sig av att få peppar på tungan? Att man gör så som vuxna??
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Vad lär barnet sig av att få peppar på tungan? Att man gör så som vuxna??

Min undran också. Jag kan inte se något annat än att de lär sig att vuxna missbrukar sin makt. Gräsligt.

Dessutom undrar jag lite VAD den här pojken egentligen sa. Om han svor - då hoppas jag att hans föräldrar aldrig någonsin själva gör det. Även om man både kan och bör ha olika regler för vuxna och barn så tycker jag att den vuxna ska vara en förebild och själv inte synda mot t ex ett svordomsförbud.

På samma sätt tycker jag att det synkar dåligt när ett gäng Internetberoende vuxna diskuterar på Buke hur de ska begränsa surftiden för sina barn:angel:;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp