Bestraffning på förskolan

Sv: Bestraffning på förskolan

Som sagt, det finns svenska föräldrakurser i kommunal regi som lär ut tillämpningen av "skämshörn" och "busmattor".

Hur många familjer som tillämpar det är väl oklart.

Jag tror som en engelsk barnpsykolog sa, att barn som är hysteriska/förvirrade/arga snarare behöver "time in" än "time out".
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Jo exakt, och det var lite det jag gillade med amerikanska nanny. Nämligen att de lärde föräldrarna leka med barnen och aktivera dem. Minns fortfarande scenen där de lärde mamman som bara lät barnen se på TV i pyjamas hela dagarna att leka boll med dem ute på gräsmattan, och lärde henne prata med dem utan att skälla. Och satte upp ett schema på kylskåpet där det stod att de skulle gå upp på morgonen och äta frukost, lunch och middag. (att sen vi i Sverige totalt verkar missuppfattat hela upplägget från början till slut och plocka det sämsta, tja, inte riktigt deras fel.)
 
Sv: Bestraffning på förskolan

Men just sådan problem- och konfliktlösning borde väl vara vad de lär sig på sin utbildning?

Fakktum är att på göteborgs universitet så finns det möjlighet att välja konflikthantering sista terminen i utbildningen, men då BARA om man gjort ett sk ämnesintegrerat examensarbete. Dvs om man terminen innan gjort sitt examensarbete inom det ämnet man läser, men de flesta gör inte det utan gör sitt examensarbete sista terminen och då kan de inte välja konflikthantering. Detta har jag och flera andra klagat på ända sedan vi fick reda på det i början av utbildningen, men det var iallafall inte ändrat förra året då jag gick på föräldraledighet. Summan är alltså att de flesta jag känner som avslutat sin lärarutbildning, har ingen konflikthantering med sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp