Besvärliga brunster

Sv: Besvärliga brunster

Yes, uppdatering kommer! Får väl se om ca tre veckor om hon går i brunst igen eller ej.
Veterinären rekommenderade att kombinera med munkpeppar, trots att jag inte märkt effekt innan, så det har jag köpt. Hittade pulveriserat, det skulle visst vara bättre. Vetten tänkte att det kanske funkar bättre i kombination med en kula och lugnar ner hormonerna lite. Jag håller tummarna!

En sak slog mig igår kväll. Hur vet man om kulan ramlat ut? Läst på många ställen "den ramlade ut, men vi brydde oss inte om att sätta in en ny" och liknande. Hur märker man det? Antar att det är ultraljud som gäller?
 
Sv: Besvärliga brunster

Lånar tråden med en fråga angående kula...

Får man tävla med ett sto som har kula i livmodern för att minska brunstbeteendet?
 
Sv: Besvärliga brunster

Ja, det ska vara ok att tävla. Reglerna ändrades för nåt år sen om jag inte minns fel.
Däremot får man inte tävla efter hormonbehandling.
 
Sv: Besvärliga brunster

Update!

Häst började brunsta igår, så jag får ringa kliniken igen och höra hur vi ska göra nu. Vi pratade om att prova lägga in en kula till om det inte funkade på första försöket, så får väl bli så.

Ger munkpeppar två gånger om dagen, ca 20 g/giva. Ingen skillnad där, ska nog öka ytterligare.
Tips på andra medel som kan funka?
 
Sv: Besvärliga brunster

Prova en blandning och inte enbart munkpeppar, det funkade inte heller på vårt sto. Däremot när vi provade örter från hippok9 gav det resultat.
 
Sv: Besvärliga brunster

Vad för blandning? Hört om nått som kallades buplerum eller nått sånt, det kanske funkar?
Provat stroppy mare, verkningslöst..

Fast idag var hon (nästan) som vanligt och gick faktiskt hantera normalt. Fick knuffa bort henne en gång, sen lyssnade hon bra. Funkade bra i ridningen med efter lite extra lång uppvärmning.
 
Sv: Besvärliga brunster

Stroppy mare var verkningslös på vårt sto också, det enda som fungerade var örtblandning från Hippok9 och Equmins. Då hade jag en riktigt :devil: pissmärr vid brunster då hon blev komplett oridbar.

Ja alltså om man inte var av kalibern kamikaze pilot, och någon sådan kände jag inte för att vara. Enda gången hon stannade var om något stod ivägen.:nailbiting:
 
Sv: Besvärliga brunster

Får kolla vad det är för blandningar de har, kanske funkar det för oss med :)
 
@sthu Hur gick det med ditt sto?

Varför jag frågar är för att mitt sto på 9 år har börjat bete sig märkligt och brunstar väldigt mycket och ofta nu sedan en tid tillbaka, ca en månad eller två. Hon har blivit knasig att rida och kan hoppa upp i luften och sparka bakut för ingenting eller tjura ihop och vägra röra på sig. Hon är rädd för saker som hon aldrig brytt sig om tidigare. Hugger i luften när hon står på stallgången och ibland sparkar hon om någon häst i boxarna man passerar ger henne någon uppmärksamhet. Hon har dessutom börjat sparka i boxväggarna så att det har gått hål på två ställen. Hon har alltid brunstat ofta, men då har hon bara skvätt och föltuggat inför hästar hon tycker om, och jag aldrig upplevt dessa besvären i samband med brunsterna tidigare.
Jag har precis beställt hem "Nightmare" som jag tänkte ge ett försök, men hjälper det inte blir det klinikundersökning.
 
@sthu Hur gick det med ditt sto?

Varför jag frågar är för att mitt sto på 9 år har börjat bete sig märkligt och brunstar väldigt mycket och ofta nu sedan en tid tillbaka, ca en månad eller två. Hon har blivit knasig att rida och kan hoppa upp i luften och sparka bakut för ingenting eller tjura ihop och vägra röra på sig. Hon är rädd för saker som hon aldrig brytt sig om tidigare. Hugger i luften när hon står på stallgången och ibland sparkar hon om någon häst i boxarna man passerar ger henne någon uppmärksamhet. Hon har dessutom börjat sparka i boxväggarna så att det har gått hål på två ställen. Hon har alltid brunstat ofta, men då har hon bara skvätt och föltuggat inför hästar hon tycker om, och jag aldrig upplevt dessa besvären i samband med brunsterna tidigare.
Jag har precis beställt hem "Nightmare" som jag tänkte ge ett försök, men hjälper det inte blir det klinikundersökning.

Eftersom beteendeförändringen kommit hastigt och under den delen av året då det brukar vara som lugnast hade jag ABSOLUT låtit seminvet undersöka stoet så snart som möjligt, innan jag började med örtpreparat.
 
Jag lägger också in en fråga...
Har ett sto som inte haft stora brunster, var lite "konstig" på sommaren. Började ge AME s mineraler och hon belv mycket stabilare. Har gett det till och från nu senaste åren.
Hon har gått med sto i hagen, har haft hingst i hagen bredvid.
Förra våren kom en valack till stallet och hon blev helt "tokig" först var hon skit förbannad på honom, de gick i skilda hagar. Sen var hon så kär så hon visste inte vad hon skulle göra. Aldrig sätt en häst så kåt förut. :D
Vid ute ritter med valacken gick hon bakom och tugga och blinka/skvätte. Men hanteringen gick bra för övrigt. För ca en månad sedan skaffade jag en valack. De går nu tillsammans. Hon började brunsta duktigt, stog och "nöp" honom i bakbenen och skvätte samtidigt. Så fort hon kommer in i hagen ställer hon säg och kissar.
Hon har blivit väldigt lös i magen Sista dagarna, vet inte om det beror på det eller att hon ätit något tokigt.
Imorse hade hon kolikkänningar, väldigt mild sådan, gick snabbt över. Svårt att veta vad de kan bero på. Men hon har inte haft nåon kolik på mina 4 år med henne vad jag kan komma ihåg så här.

Funderar nu om jag skulle sära på henne och valacken. Hon kanske inte klarar av att ha snygga pojkar runt sig.;) Fast hingsten va inga problem. Men den har stått hos oss i flera år.
Har införskaffat munkpeppar ska prova ge de, tyvärr brukar hon äta de några dagar bara... Hon är väldigt kinkig.
Har tidigare funderat på kulor men iom att de inte varit så svåra brunster så har jag lagt de på hyllan men nu börjar de bli olidligt....
 
Eftersom beteendeförändringen kommit hastigt och under den delen av året då det brukar vara som lugnast hade jag ABSOLUT låtit seminvet undersöka stoet så snart som möjligt, innan jag började med örtpreparat.
Du har helt rätt i det du skriver och jag vill verkligen undersöka henne, helst redan igår egentligen. Vet inte varför jag hoppades på att munkpeppar skulle vara lösningen, mest troligt pga att det skulle vara en enkel och snabb lösning.. Men jag är såklart medveten om att det kan vara något fel på henne och jag har haft så mycket fel på den hästen att jag inte orkar hitta ett till fel. :( Men tack för ditt svar, jag kommer kontakta veterinär efter helgen.
 
Har problem med mitt sto. Hon brunstar som tokig. Ofta och mycket. Och när hon brunstar går hon knappt hantera. Hon vänder upp rumpan och blinkar, blir otroligt svår och loj att hantera och ja, bara allmänt jobbig. Hon fungerar inte alls i ridningen under brunstperioderna.

Hade det bara varit under sommartid hade det väl varit lugnt, men nu har hon börjat igen. Det börjar bli ohållbart!
Provat med munkpeppar i somras och det svarade hon rätt bra på. Kan jag ge det året om?

Några tips?
Vi har en häst i stallet som brunstar konstant och hon får munkpeppar varje dag, speciellt nu under tiden då de egentligen inte ska brunsta.
 
Då kommer en liten update! Nästan ett år sen vi la in kulor.
Sen dess har hästen brunstat två gånger. En gång i mars (som enligt veterinären kunde bero just på att vi lagt kulor) och en gång nu i oktober (när jag bytte stall). Korta och normala brunster, hon var lite seg men gick att hantera utan några problem. Hela sommaren har flutit på utan problem.
Slutade ge munkpeppar, gav inte heller något annat. Det har inte behövts. Enda tillskottet är linfröolja, för eksemen.

Hästen verkar må bättre, och nu går hon att hantera utan att riskera livet.
Bästa tips till alla med problem: kontakta en veterinär. Min veterinär trodde att hästen kunde bli "frisk" även utan kulor, att det på något sätt skulle ha "programmerat om" hormonerna. Jag hoppas han har rätt.
 
Då kommer en liten update! Nästan ett år sen vi la in kulor.
Sen dess har hästen brunstat två gånger. En gång i mars (som enligt veterinären kunde bero just på att vi lagt kulor) och en gång nu i oktober (när jag bytte stall). Korta och normala brunster, hon var lite seg men gick att hantera utan några problem. Hela sommaren har flutit på utan problem.
Slutade ge munkpeppar, gav inte heller något annat. Det har inte behövts. Enda tillskottet är linfröolja, för eksemen.

Hästen verkar må bättre, och nu går hon att hantera utan att riskera livet.
Bästa tips till alla med problem: kontakta en veterinär. Min veterinär trodde att hästen kunde bli "frisk" även utan kulor, att det på något sätt skulle ha "programmerat om" hormonerna. Jag hoppas han har rätt.
Vad skönt att det har blivit så mycket bättre! Det ger mig hopp om att min kuse kan bli sitt vanliga jag igen. :)
 
Nu puttar jag upp tråden igen.
Nu är hon ohanterbar igen.. Trycker upp en mot väggen, kissar, föltuggar och är allmänt svår att hantera.

Kan jag utgå från att kulan trillat ut? Ska kontakta veterinären igen också förstås.
 
Nu puttar jag upp tråden igen.
Nu är hon ohanterbar igen.. Trycker upp en mot väggen, kissar, föltuggar och är allmänt svår att hantera.

Kan jag utgå från att kulan trillat ut? Ska kontakta veterinären igen också förstås.
Ja det kan du nog utgå ifrån. :o
 
Huuga nu brunstar hon igen.. Och vi som ska på kurs i helgen! Hoppas det går över tills dess.

Tacka vet jag valacker!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp