Besviken och förvirrad :(

Melrose

Trådstartare
Jag har en ponny och en medryttare som jag haft i ett halvår nu, och i början funkade allt bra och det var frid och fröjd.
Nu under våren har något hänt, långsamt har det blivit lite sämre stämning mellan oss och nu ska min medis iaf dra ner och bara rida ponnyn 1 dag i veckan eftersom hon inte har tid och jag är på jakt efter ny medryttare.
Just nu känner jag mig ganska besviken, och min medryttare som tidigare var en av mina bästa stallkompisar har förändrats en del känns det som.
De senaste veckorna har hon inte alltid ridit på sina dagar (förutom när hon rider lektion då, och möjligtvis någon gång mer), och när jag kommer till stallet är i princip det enda som gjorts med hästen att hon mockat. Allt i skåpet är orört och precis som jag lämnade det.
Hon har slarvat väldigt mycket, lämnar smutsiga bett, skitiga benskydd, men eftersom jag inte riktigt orkat tjafsa mer än nödvändigt har jag inte påpekat detta. Dock sa jag något när hon lånat ut mina grejer till en tjej och inte sett till att lägga tillbaka dem, och när jag kommer till stallet finns dom inte där så jag kan använda dem. Hon red med gummisnodd på min ponny utan att fråga mig, och då blev jag också lite sur, men det var inte bara hennes fel eftersom det var hennes tränare som föreslagit det.
Allt det här tycker jag går att leva med, men det var först efter igår som jag blev riktigt ledsen och besviken. Jag hörde nämligen av andra i stallet, personer som jag inte tror skulle hitta på, att hon sagt att min häst är "jobbig" att rida och det är därför hon undviker att rida :( Jag förstår verkligen inte vart detta kom ifrån, jag älskar min ponny och visst kräver han mycket ryttare och en del jobb vid ridningen eftersom han är pigg och stark, men jag tycker han är en underbar individ och på massa sätt en jättehärlig häst! Det som gör mig mest besviken är att om hon nu tycker han är svår och jobbig, att hon inte säger det till mig och säger att det är därför hon vill sluta på honom/dra ner. Till mig sa hon att hon skulle dra ner eftersom hon inte har tid, men ändå är hon i stallet varje dag och rider en annan häst.
Dessutom hörde jag att hon ridit honom med inspänningstyglar och låtit en annan tjej rida honom, och låtit honom springa av sig i ridhuset genom att jaga honom runt med ett spö. Självklart tar jag allt med en nypa salt, man ska ju aldrig tro blint på sånt folk säger, men känns ändå inte så bra som det är just nu.:crazy:.:confused:
Så slutligen för de som orkat läsa ;) Jag känner att jag kanske skulle behöva prata lite med henne om det här, men samtidigt är hon ju min vän (eller var kanske?), vi rider i samma stall och jag vill helst undvika att bli osams. Jag förstår inte riktigt hur vi hamnade här då hon verkade tycka jättemycket om min häst i början, och jag har gett henne massa frihet i hennes medryttarskap, aldrig sagt åt henne hur hon ska rida och låtit henne både hoppa, dressyrs, rida ut som hon vill, och t.o.m låtit henne tävla när jag var bortrest.

Kände väl mest att jag behövde skriva av mig men alla goda råd är välkomna.:)
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Prata med henne.
Rykten behöver inte vara sanna, och du lär ju inte få veta hur det faktiskt står till om du inte frågar.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Hon kanske inser att du blir besviken om hon inte liksom du tycker ponnyn är underbar, att hon bara i missriktad välvilja vill bespara dig det. Hästen kanske är perfekt för dig medan den är för svår/jobbig för din medryttare.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Ta ryktena med en nypa salt och prata med henne. Hon kanske lät hästen springa lös i ridhuset och använde en longerpisk som ett hjälpmedel, inte nödvändigtvis för att jaga runt hästen. Tyvärr tycks många se just kombinationen lösarbete + långpisk som att man jagar runt hästen och skrämmer den med pisken, när pisken egentligen bara är en förlängning av ens arm och används för att förtydliga vad du vill (finns ju folk som använder den fel också dock).

Även om du tycker att hästen är underbar behöver hon ju inte tycka samma sak, och visst kan hon tycka att han är jobbig medan du inte tycker det.

Kanske ska ta dig en funderare på om du kanske gett henne lite för stor frihet? Du skriver att du låtit henne göra i princip vad hon vill. Kanske dags att sätta ned foten och sätta upp lite riktlinjer för vad som är okej? Behöver ju inte bli en lång lista med regler, bara påpeka att om hon lånar ut dina grejjer måste hon lägga tillbaka dem, fråga dig först innan hon låter någon annan rida, eller prata med dig innan hon använder några nya hjälptyglar på honom. Det är ju ändå din häst och du borde ha sista ordet när det kommer till vad som händer med honom.
Be henne vara ärlig om varför hon trappar ned på ridningen av honom. Hon kanske är rädd att du ska bli sur på henne om hon säger som det är, att hon inte gillar hästen lika mycket längre.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Självklart så får hon ha en annan relation till hästen än jag har, har aldrig uttryckt för henne det som jag känner om ponnyn, det har vi inte disskuterat. :) Jag har inte haft honom så länge, och har själv haft en hel del problem, är bara nu på senaste tiden som saker börjat funka mer. Har haft en del andra personer som provat honom också, och alla tycker såklart olika. :)
Alla rykten om vad hon gjort och inte gjort som jag bara hört är något jag inte tänker lägga några vidare tankar på, precis som någon sa här så kan ju allt missuppfattats, och det jag inte själv sett kan jag ju inte vara säker på.
Det svåra är hur jag ska prata med henne, eftersom jag känner att vi båda är ungefär på samma våglängd när det kommer till hästkunskap o.s.v och jag litar på att hon inte skulle göra något som inte jag skulle godkänna. Jag vill ju egentligen inte att det ska vara jag som står och bestämmer hur hon ska göra. Och vill inte heller bli osams med henne... Kanske jag r lite konflikträdd?:crazy: Hade varit lättare om min relation till henne hade varit endast medryttare.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Prata med henne och fråga henne hur det går med ridningen. Säg att du är medveten om att ponnyn kräver mycket och kan vara pigg och stark. Fråga henne hur hon upplever ponnyn.

Det är inte säkert att det alls klickar mellan medisen och din ponny och då är det bättre att få veta det.

Förklara för henne att du har förståelse för om hon inte tycker att hon passar ihop med din ponny och om hon vill fortsätta som medis.

Bättre att ha en medis som klarar av och orkar med ponnyn än att ha en som undviker att rida.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Om hon nu får träna för tränare, och tränaren ber henne att använda hjälptyglar så behöver inte det vara något dumt. Antar att hon behöver dem för att kanske inte fokusera på bara formen eempel utan mer åt problemet hon har med ponnyn som var jobbigt?
Ex: När jag var nybörjare fick jag ha gummisnodd på en skitstark häst, sen gick vi över till grahman efter några veckor. Sen när ja lärt mig hur ja skulle jobba hästen så behövde jag itne hjälptyglar.. Låt henne få en chans, var med och se när hon rider.

Dock, att låna ut dina saker och din häst är absolut inte acceptabelt, om det inte är till din/hennes tränare som vill provrida för att kunna hjälpa er vidare...

Blev skitsur och arg när en tjej lånade ut min väldigt enmanshäst till annan ryttare när hon red min snälla häst... Hon kom hem utan häst, och ändå visste båda att hon inte var snäll mot nåogn annan än mig....
Det kan gå illa.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Det enda som är vettigt i en sån här situation är som sagt att hålla en dialog med medis! :) Har ni en bra relation i grund och botten så borde det vara det absolut mest effektiva, om hon känner att hon kan lita på dig och säga sanningen. Var inte fördömande, utan lyssna ordentligt på vad hon har att säga. Fråga henne om ryktena! Det kan hända att det finns en annan sida av dem. Som någon sa - löslongering kan ofta missuppfattas som runtjagande av ett ovant öga. Minns när jag stod på dressyrstall och min häst var halt. Stallägaren bad mig visa honom i skritt och trav, jag gjorde som vanligt och släppte honom i paddocken, drev honom i en cirkel runt mig... varpå stallägaren sa "Kan du inte sluta jaga runt honom och sätta honom på lina istället?" :o Det var inte den första kulturkrocken jag upplevde i det stallet kan jag säga :p

Kan du kanske erbjuda dig att kika på dem när hon rider? Ni kan ta en dag när ni båda rider, för varandra, och du kan ge henne tips och korrigera när hon gör fel. När du rider så kan du förklara vad du gör och när. Det är oerhört lärorikt, och har tjejen dessutom låtit en annan tjej rida hästen så kanske det var för att hon skulle vilja se honom under en annan ryttare? Det måste ju inte vara av illvilja så att säga.

Tror att många underskattar dialogbiten med sina skötare och medryttare. För man ingen dialog så har ingen en chans att veta vad som försiggår. Har man en ansvarslös medis som man inte litar på (varför man nu skulle ha det) så kanske rykten kan vara en bra hint om hur det egentligen går till i stallet när medis är där... Men har man en relation till sin medis så tycker jag faktiskt att det är medis rätt att få förklara med sina egna ord. Det kan handla om missförstånd eller om att hon inte riktigt vet hur hon ska göra.
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Tack för synpunkterna, ska prata med henne vid lämpligt tillfälle. Vi hörs regelbundet men mest via sms. :P
Just nu får hon rida med gummisnodd, och jag rider inte med det då min tränare inte tycker jag behöver det och jag helst inte vill rida med hjälptyglar.
I själva verket är han en mycket snäll häst och lättriden, ingen enmanshäst, det är när man börjar kräva saker av honom i dressyr - bra form och arbeta rätt som han kräver mycket jobb. ;)
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Om hon nu får träna för tränare, och tränaren ber henne att använda hjälptyglar så behöver inte det vara något dumt. Antar att hon behöver dem för att kanske inte fokusera på bara formen eempel utan mer åt problemet hon har med ponnyn som var jobbigt?

.

Tycker att man som medryttare, oavsett, ska prata med hästägaren innan man använder hjälptyglar eller liknande. Jag skulle bli duktigt arg om jag hade en medryttare som red med hjälptyglar t.ex. utan min vetskap och tillåtelse.

Kicki :laugh:
 
Sv: Besviken och förvirrad :(

Tycker att man som medryttare, oavsett, ska prata med hästägaren innan man använder hjälptyglar eller liknande. Jag skulle bli duktigt arg om jag hade en medryttare som red med hjälptyglar t.ex. utan min vetskap och tillåtelse.

Kicki :laugh:

Jo, det var ju enda anledningen till att jag blev lite sur, annars var det ju helt ok, och nu har vi ju som sagt kommit överens om att hon får rida med det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp