Betäcka kallblod, hur tyder man Blodbanken...

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej hästmänniskor!
Jag är i stånd med att betäcka mitt kallblodssto - men det finns ju en uppsjö av hingstar...:)
Hur tyder man eg. Blodbanken?
Har ni några tips & råd vad man ska/kan tänka på inför valet av hingst?
Det är travinriktning som det handlar om i detta fall...
Lev väl med era hästar i värmen...:bow:
 
Hej hästmänniskor!
Jag är i stånd med att betäcka mitt kallblodssto - men det finns ju en uppsjö av hingstar...:)
Hur tyder man eg. Blodbanken?
Har ni några tips & råd vad man ska/kan tänka på inför valet av hingst?
Det är travinriktning som det handlar om i detta fall...
Lev väl med era hästar i värmen...:bow:

Grejen med kallblodiga travhästar är ju att det inte finns så många linjer som inte är besläktade med varandra, så man får ha koll på att det inte blir för mycket inavel. I blodbanken kan du lägga in ditt sto samt de hingstar du är interesserad av under "Test mating", då får du upp inavelskoefficient på en eventuell avkomma.

Tänk även på att hingsten ska komplettera ditt sto exteriört och temperamentsmässigt, du kan dessutom titta på hur hästarna rör sig i traven och fundera på om stoets "aktion"/steg behöver förbättras och hur.

Hoppast det hjälpte något! Har sålt vårat kallblodssto innan vi hann ta föl på henne så jag har tyvärr inte så mycket mera att bidraga med.
 
Tack för svar!
Ja det är en massa saker att ta hänsyn till - dock ganska kul - önskemålet är ju en "match made in heaven"...:)
 
Hoppar in med en nyfiken-fråga: förutom 0% vilket inavelstal är "godtagbart" och när når det en % som är "absolut inte över detta"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp