Betäckningsbevis

Sv: Betäckningsbevis

Läs ett exempel på att kunskapen är dålig bland en del "avlare": "Betäck inte silversto med silverhingst". Men det skiter man i, bara man får färghästar.

Inte ung, anser du dig tillhöra den oseriösa skaran får det stå för dig. Är benägen hålla med när jag läser en del av dina inlägg, medan jag blir konfunderad när jag läser dom inlägg jag verkligen håller med dig om.

Jag tittar på dina hästar på Worldfengur. Du har en gång använt en silversvartskäckhingst, som nu har 92 i BLUP, skulle du använt honom om han varit svart?

Frågan är "Vad är seriöst?"
Och "Vad är avelsmålet?"

Det kan nog råda delade meningar om det.
Jag har oerhört svårt att hålla med om att det avelsmål som definieras av BLUP och avelsvisningar är det enda rätta.
Utan tycker att det målet saknar vissa komponenter som jag vill ha med.
För att få med de komponenterna så är jag beredd att backa en del på det avelsmål som mäts med BLUP.

Jag har också åsikten att en hobby är en hobby och skall vara rolig.
och att man i det läget kan tumma en del på andra saker som t.ex. effektivitet och resultat.

Därför så anser jag att att en viss fri avel är helt på sin plats bara man inte använder defekta individer.
Bl.a. för att föra vidare de svårmätbara egenskaperna lättskött, lätthanterlig och lätt att hålla frisk.
Det är så många som avlar på BLUP och bedömningar att det inte finns någon risk för att de högt bedömda stona och hingstarna inte används så att deras gener förs vidare.

Jag går min egen väg och ser inte det som oseriöst utan bara som obstinat.

Om du går bakåt i tråden kan du läsa vad jag skriver om honom.

em 76: Hingsten du menar köpte jag av Atli Gudmundsson som sen tränade och visade honom, vilket även Hreggi gjorde.

Det visade sig dock att han hade en tendens att vilja vika av från banor och stigar, alltid åt vänster. Vi tog honom till tandläkare Torbjörn som fann att han hade en svår skada i vänster sidas tandrad. Den var förvriden skulle man kunna säga. Det gick inte att upptäcka annat än om man sederade honom. Dessutom hade han en skada i vänster bog som vi hade både veterinär och chiropraktor på, men som inte ville rätta till sig riktigt.

Vid undersökningar på Island visade det sig att han på nyårsafton som 3-åring hade sadlats och skulle provas om han hade pass. Ryttarna var naturligtvis inte nyktra så det gick som det gick. Han hade skenat och försökt komma undan, han hade aldrig haft en sadel på sig. Hade han pass skulle man behålla honom annars sälja honom. Om detta visste Atli inte något om, men han lyckades luska ut och berätta vad som förevarit och var lika förbannad som jag när vi hörde det. Han var den vackraste hingst jag sett med sina färger och hade ett fantastiskt lynne.

Förutom det så hade det nog inte blvit någon avelshingst av honom, jag lärde mig en läxa, att aldrig mer använda en hingst med dålig stam hur vacker den än är.

Senast ändrad av en moderator:

För att många avla på sina "familjehäst ston", som oftast har några taktproblem, är envisa, sakna kanske viljan, bygnaden är sådär när det gäller hals manke bog och proportioner.
Familje hästar kan vara lugna och fina när man inte kräver av dem men många kan vara riktig jobbig när de ska arbeta ordentlig.

Sen vill man har föl och då väljer man en flott tävlingshingst med mycket vilja stora steg för det är ju det man drömer lite mer rörelser.

Och vad blir avkomman, ju mycket vilja från hingsten, moderns envishet, exteriören mit i mellan och inga lättridna hästar då den viljan och envisheten inte går ihopp. Och gångarterna ska vi inte prata om. Det finns många svar töltade hästar i den gruppen.

Jag har haft många av dessa hästar på inridning, träning, försäljning. Och vem ska sedan köpa dessa hästar, för mycket vilja för frititsryttaren och för lite rörelser för sportryttaren.

Det håller jag absolut med om! Det kan ju inte bli nåt annat än fel... Och ja, hästarna bör ju absolut testas "ordentligt" innan man avlar något på dem. Nu känner inte jag till så många som avlat på ett sånt "dåligt" sto som du beskriver, så jag vet inte i hur stor utsträckning det förekommer. Jag vet dock betydligt fler som avla på ston som tränats ordentligt, ev. tävlats, har bra, taktrena gångarter, vilja, bra lynne, lättväxlade och allt sånt, men som kanske inte når upp till förstaklass om man säger så. Men de har ändå exteriör och gångarter som duger till att tävlas med bra resultat och även är väldigt trevliga ridhästar. Och då är det betydligt mer okej i mina ögon. Har ju gjort det själv också så, även om jag planerar att bedöma henne, trots att hon inte är toppklass.

Jag får bara inte ihop vad det du berättar har med stammen att göra, är tandproblement ärftliga ska man givetvis inte avla på hästen men skador förvärvade genom "misshandel" en nyårsafton lär inte vara ärftligt.

Varför visas då inte dessa ston av sina ägare om man tro att de kommer över7,5. Det är ju bättre än att inte visa alls.
Alla WR tävlingar finns ju numera på WF så det är enkel att kolla upp om hästen har bra tävlingsresultat.

Och det finns många sådana familje hästar och de fungera bra där och behövs. Jag ser ju dem rätt ofta när de ska säljas då vi arbeta med försäljning av hästar.

De hästar du beskriver är nästa steg, det är hästar som klara sig bra i C-klass och högt i lätta klasser, som bör klara en bedömning äver 7,5 utan större problem.
Men dessa hästar används inte ofta i avel då de är för bra ridhästar, man vill rida på dem och har roligt.

Tyvärr är det mer de som inte håller för ridning, fånghästar och den gulliga familjehästen som man så gärna vill ta föl på.

Och då blir det fel.

Jaa, varför de visas vet inte jag. :) Jag ska ju visa min har jag tänkt, bara jag har råd. Egentligen var planen att göra det före hon betäcktes, men pga en längre hälta och därmed utebliven träning så blev det tvärtom... Men jo, 7,5 borde hon allt fixa, om hon inte har en dålig dag. Och möjligtvis om hennes lite lågt ansatta och korta hals drar ner exteriörpoängen lite för mycket. Men gångarterna ska då inte vara några problem...

Men sen vet jag väl att det finns de som anser att det räcker med en personlig (då amatörmässig) ögonbedömning. Sen finns det ju de som tar hjälp av mer framgångsrika avlare och det är ju betydligt bättre. Så man i alla fall får en kunnig, objektiv bedömning av hästen. För jag tror, som jag sagt innan, att det saknas pengar och tillräckligt intresse för att bedöma. Det blir liksom lite för stort projekt med att få iväg hästen till tränare, betala det, få hästen till bedömning, betala det och allt som blir... Tyvärr.

Varför visas då inte dessa ston av sina ägare om man tro att de kommer över7,5. Det är ju bättre än att inte visa alls.
Alla WR tävlingar finns ju numera på WF så det är enkel att kolla upp om hästen har bra tävlingsresultat.

Jag kan inte inse poängen att visa min häst, hon kanske skulle klara över den magiska gränsen 7,5 men vad skulle jag vinna på det? Sannolikheten att jag skulle ta fler föl en ett är väldigt liten, som fritidshäst så blir hon varken sämre eller bättre och vill jag visa vad hon duger till så kan jag lika gärna göra det på tävlingsbanan.

Avlar man på hästarna så kan jag mycket väl se nyttan att få ett kvitto på vad hästen går för, men tävlingsbanan duger väl lika bra. Men får man så mycket bättre betalt för hästar efter 2:a klass ston än efter obedömda med motsvarande stam?

Senast ändrad:

Varför visas då inte dessa ston av sina ägare om man tro att de kommer över7,5.

Det kostar pengar som man kan ha roligare för.
Och så blir man av med sin ridhäst medan den är på träning - man har ju oftast häst för att rida själv.
Sedan sist men inte minst - tränare har dåligt rykte efter att ha förstört hästar.
Man vill inte utsätta sin häst för de risker som det innebär att lämna bort för visning.

Avlar man på hästarna så kan jag mycket väl se nyttan att få ett kvitto på vad hästen går för, men tävlingsbanan duger väl lika bra.

Nej det gör du det ju inte, eftersom poängbedömningen skiljer sig avsevärt.

Men får man så mycket bättre betalt för hästar efter 2:a klass ston än efter obedömda med motsvarande stam?

Beroende på stam så kan det skilja allt mellan 20000 kr upp till det dubbla och i vissa fall mer om bedömningen blir ännu högre på utgångspriset. Så ja det får man nog säga.

Kan man rida sin häst i C-klass och över 5 i lätt klass så kan man även visa den på avelsbedömning och klara 7,5.
Det är inte så svart som många tro om man bara åker på bedömningar, SIF avelskurser är inte dumma med, se- titta och lär. Och träna hemma.

Alla skriver ju hela tiden att de vet många hästar som kan kommer över den gränsen så var är dessa hästar på bedömningen.

Det behöver inte kosta många pengar, och vill man inte visa själv kan man be någon anna att sita upp på visningen. En vällriden häst klara att visas av en annan utan lång träning.

Väldigt vettigt sagt! Jag skulle dock inte våga visa min häst själv tror jag, skulle nog bli lite väl nervös och skulle säkert lyckas klanta till nåt. :p Hur är det förresten med galoppen på avelsvisningar, kan man visa i fel galopp eller har det ingen betydelse oavsett varv? Om man nu får komma in på lite sidospår här... :o

Ok om hästen har mycket dålig exteriör så är det svårat men annars är det ryttar träning som gäller och då är det inte så svart.
Som allt annat, man få läsa reglerna, domarhandleningen, tita på visningen och träna träna träna.

Om man själv lägger ner lika mycket träning som inför tävlingar så går det.

Det ser man ju i Danmark, där är det fler som visa sina hästar ("vanliga ryttare") och det går riktig bra, några visa om efter mer träning.

Och även i sverige kommer det fler och fler.
Hade inte min Aska buköppnats i våras hade jag visat henne.

Att det är olika bedömningar i tävling och avel är jag väl medveten om, men både tävling och avelsvisning kan ge "bevis" för att hästen duger någonting till,

Ja i en FIPO bedömning så berättar det vilken klass gångarterna håller, och i avel förklarar det hur säker/lätt/kvalitet hästen har för dito enkelt förklarat.

Vad är fel galaopp på en rakbana? Nej det spelar ingen roll om du väljer höger eller vänster.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
31 190
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka