Betäcka äldre sto?

C

Crailexgirl

Hej!
Undrar om det är någon som har erfarenhet av att betäcka äldre ston?
Har en gammal dam (Islandshäst) på snart 24 år som är pigg och frisk. Rids fullt ut. Har fått flera föl tidigare (det sista -02) och brunstar fortfarande . Är lite sugen på att betäcka henne men är tveksam pga hennes ålder.
Någon som kan ge ett råd?
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Vi har ett 21-årigt, ett 19-årigt och ett 17-årigt sto i avel. Veterinären råder oss till att betäcka på tidiga brunster eftersom det är mer osäker om så pass gamla ston kommer i brunst fler gånger under säsongen. När vi betäckte 21-åringen första gången för två år sedan var det inga problem trots att hon inte hade haft föl på fyra år.
Lycka till!
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Jag betäckte mitt 24 år gamla NF sto i september -04 och fick ett jätte fint stoföl 26:e Aug. -05. Hon är snart 26 år och pigg som en mört.
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Är stoet friskt och i bra hull så är väl inte 24 år nåt stort problem på ett islandssto vad det gäller själv dräktigheten och fölningen, men det kan vara svårare att få henne dräktig. Livmodern åldras med åren och får svårare att rena sig. Välj en hingst med hög dräktighetsprocent!

Ylva
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Min märr är 23 och fölar i år. Kommer inte betäcka om henne i år då hon får så sent föl (kom sent till hingtsen) men kommer betäcka om henne nästa år ! (då som 24 åring :) ) Och hoppas ju självklart hon inte är för "gammal" :)

Så kör på du ! :)
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Jag är sugen på att betäcka mitt sto som fyller 25 år i år.. hon är pig och har haft lätta fölningar.. men är i valet
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Tack tack.. Då vet jag lite mer.. =)
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Det finns en risk till med att betäcka ett så gammalt sto som man måste överväga innan betäckning. Det är att stoet är så gammalt att det kan dö när som helst av helt naturliga orsaker p g a sin ålder. Då får man vara beredd på att kanske behöva föda upp ett föl på välling med allt det innebär och den tid det tar.

Jag som fött en på det viset i år vet att bara vällingen kostade 4000 i månaden och att det är väldigt låst och arbetsamt att mata en fölunge var annan timme i början.
 
Sv: Betäcka äldre sto?

Masse skrev:
Det finns en risk till med att betäcka ett så gammalt sto som man måste överväga innan betäckning. Det är att stoet är så gammalt att det kan dö när som helst av helt naturliga orsaker p g a sin ålder.

Eller nästan ÄNNU värre, hon blir lite lagom sjuk. :eek:
Blir hon risig av ålder, t ex tappar hull, får ont i benen eller blir jättestel så kanske hon i normala fall fått somna in för att slippa fortsatt lidande.
Är stoet då dräktigt är ju risken att man inte kan ta det beslutet, utan låter henne leva bara för att få fram fölet.
 
Sv: Betäcka äldre sto?

24 år för ett islandsto är väll inte så gammalt.. eller? Har för med att dom lever ganska länge....

//Mickan
 
Sv: Betäcka äldre sto?

men så kan man ju inte tänka... en 12 årig sto kan ju med bli sjuk eller dö den med.. så det är ju inge garrantier bara för att hästen är ung..
Om en gammal häst är pigg och kry när man betäcker har jag svårt att se att på 11 månader pang så ska den bli ett benrangel..
Mitt sto är 25 i år och hon är döpigg har inte ont någe vart, har torra fina ben, finare ben än vad många i stallets hästar har som är under 13 år:smirk:
Hade jag pengar skulle jag vilja ta ett sista föl på henne...


Men visst har amn ett sto som länge haft problem med sina ben börjar bli lite risig typ svårt att gå och tugga ja då skulle ajg ju inte betäcka stoet!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 206
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 890
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp