Betäcka flera år i rad? Eller hoppa över?

eldkyss

Trådstartare
Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få ett så osplittrat vak som möjligt? Betäcker ni flera år i rad eller kör ni vartannat år när de gäller ett avelssto? Min situation ser ut såhär. Jag har tre ston som är grunden till mitt framtida avelsarbete. Ett av stona är dräktigt. Första fölet för henne och hon är 6 år och fölar vilken dag som helst. Jag väljer mellan två olika alternativ.
1: köra ner min 4 åring till hingst nu i början på maj. Och när dräktighet konstateras där åka ner med sto och föl till samma hingst när jag ändå ska hämta 4-åringen. Med denna lösning så blir de ju ett ganska splittrat fölvak.

Alternativ 2: Låta stot som ska föla nu få gå tom denna säsong och istället köra ner 3-åringen i sällskap med 4-åringen för betäckning. Förutsättningarna för ett hyfsat samlat vak ökar ju. Även om det förstås inte är någon garanti.

Jag bara funderar på om det är dåligt för mitt nuvarande sto att gå tom nu när hon precis börjat sin karriär som avelssto? Löper de risk få henne svårare att bli dräktig våren 2018?

Mycket tankar och funderingar som jag tror att många av er lite mer erfarna har flera svar på :)
 
Jag har nöjt mig med betäckning varannat år. Min ras har mest fribetäckning och det är alltid en risk att stoet blir skadat. Att dessutom lägga på risk att fölet blir skadat har inte varit aktuellt för mig. Hade jag haft egen hingst eller valt semin hade jag kanske resonerat annorlunda.

Sen undviker jag att betäcka i en ålder när det dags att rida in stoet. Tycker det blir för mycket för dem att både ha ett föl som växer och försöka sätta nya muskler för att bära upp en ryttare. Den åsikten förstärktes verkligen av min egen graviditet!
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp