Betäckningar 2023 och föl 2024

Hon mår bra och ja hon ser färdig ut, kommer ev fylla lite till i juvret men det är redan sprängfullt. 😊 Är det ditt sto första föl också?
Skönt!
Hon har haft ett föl som tidigare, så en av oss har lite erfarenhet iallafall 😅 Men jag har läst och lyssnat på allt jag kommit över. Trådar på buke tidigare år har också plöjts igenom 😄 wow ni som har flera ston och gör det här år efter år, jag är så imponerad!
 
Skönt!
Hon har haft ett föl som tidigare, så en av oss har lite erfarenhet iallafall 😅 Men jag har läst och lyssnat på allt jag kommit över. Trådar på buke tidigare år har också plöjts igenom 😄 wow ni som har flera ston och gör det här år efter år, jag är så imponerad!
Eller totala idioter som gör om det varje år.
Åtminstone efter förra årets fölning med dåliga värkar och ett sto som får för sig att lägga sig med rumpan i väggen och vägra flytta sig. Aldrig varit så glad som när jag hör stalldörren öppnas och hjälp bara råkar gå förbi och såg det var tänt så kom in om.

Tips är att ha en backup att ringa som kan lugna dig när dina nerver spökar.
 
Skönt!
Hon har haft ett föl som tidigare, så en av oss har lite erfarenhet iallafall 😅 Men jag har läst och lyssnat på allt jag kommit över. Trådar på buke tidigare år har också plöjts igenom 😄 wow ni som har flera ston och gör det här år efter år, jag är så imponerad!
Se till att läsa på om olika fellägen och ha en veterinär att ringa till hands. Förberedd att ha släp/lastbil redo och tankad om det skulle behövas. Kommer säkert att gå bra 😇
Vad väntar du för föl?

Här tror jag det blir föl inatt eller senast lördag.
 
Dygn 242 ❤️🥰 Ursäkta smutsig mamma häst men hon kom utifrån regnet och skulle borstas men var tvungen att ta ett kort innan på bebis magen 😍
IMG_20240302_154145.jpg
 
Tack för kloka ord :) Jag har bra kontakt med veterinärer och erfarna uppfödare i närheten men man kan väl inte vara nog så förberedd ändå.. Jag väntar en SWB hopp/allround.

Hur gick det för dig Freazer, blev det föl innan lördag? :)
 
Tack för kloka ord :) Jag har bra kontakt med veterinärer och erfarna uppfödare i närheten men man kan väl inte vara nog så förberedd ändå.. Jag väntar en SWB hopp/allround.

Hur gick det för dig Freazer, blev det föl innan lördag? :)
Nej det går väldigt snabbt ibland! En red bag är det inte många min man har på sig för att den ska överleva.
Det blev ett fint hingstföl i fredags förmiddag tror jag det var. Jag är lite mosig i huvudet efter helgen men skrev i en tråd för födda 2024 😅
 
Hingstföl är inte så dumt, ändå, har jag kommit på!
Man blir snabbare vaccinerad mot tokigheter som att vilja avla vidare och dessutom är de trevliga att hantera.

Jag har faktiskt varit mycket förtjust i mina unga manliga bekantskaper.
(Hästar alltså, skall förtydligas. :cautious:)

Håller med! Var så besviken över att det kom en hingstunge -21 och inte ett sto. Men nu känns det alldeles förträffligt att han är en valack och just inget sto.
 
Detta stoet är beräknad till 16/4 men tror hon fölar tidigare 🙈 Kanske pga våren som hjälper till?😅
Våren? Här var det snöstorm i helgen 🥶 Så å ena sidan hoppas jag hon väntar in töväder, å andra sidan kommer jag väl tappa förståndet om hon ska hålla oss på halster hela dräktigheten ut 😅
 
Våren? Här var det snöstorm i helgen 🥶 Så å ena sidan hoppas jag hon väntar in töväder, å andra sidan kommer jag väl tappa förståndet om hon ska hålla oss på halster hela dräktigheten ut 😅
Oj, hjälp! Sol och varmt här idag 😳😅
Himla opartiskt för matte att föla vid dåligt väder kan du hälsa henne😁 Hade ett år ett sto som var beräknad när det helt plötsligt blev snöstorm så då höll hon sig 2 veckor och dag 2 när det var plusgrader igen så ploppade fölet ut😁
 
Beräknad sista april.
Fölis vände på sig förra veckan efter att ha legat på höger sida hela tiden ligger den nu mitt på.
Ännu inte ett tecken, men förra året var juvret knappt fyllt 4 timmar innan fölning, 30min innan var vaxpropparna på plats. Så vi får väl se vad hon ska hitta på i år.

Flyttade över i "sommarhagen" förra veckan och de första grässtråna börjar titta fram till stoets stora glädje.
 
Mitt ena sto är på 304 dygn idag. Första fölet. Inte direkt mycket till juver, sätter de ibland mindre juver vid första fölet eller hur fungerar det?
 
Mitt ena sto är på 304 dygn idag. Första fölet. Inte direkt mycket till juver, sätter de ibland mindre juver vid första fölet eller hur fungerar det?
Har haft förstagångsston som fölat med noll juver i princip men som efter fölning har det runnit till. Din kommer säkert att fylla på lite mer när det närmar sig. 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp