Betäckningar 2023 och föl 2024

Nu är vulvan mycket ”längre” bäckenbanden släppte o mjölken gul. 0.4 grader lägre i temp. Smakar dock lite salt😆. Men också lite klibbig. Märkbart irriterad. Men- det jag hänger upp mig på är att stickan jag mäter mjölken med fortfarande är ganska mörk? Ska jag verkligen hänga upp mig på den el kan dom föla på ”mörk” sticka?
Häng inte upp dig på mjölktestesterna. Jag tycker dom fungerar 50/50. Gå på hennes kroppsliga tecken istället och pilla inte på juvret i onödan.
 
Riktigt slappt vid bäckenbanden idag! Mjölken smakade salt innan men nu söt. Lite ljusare på finally foal. Kanske på G??
 

Bifogade filer

  • IMG_9804.jpeg
    IMG_9804.jpeg
    322,4 KB · Visningar: 114
Enligt min app är det nu 96 dagar kvar för mig och mitt sto att vänta.

Jag har fått föl tidigare, men denna gång är jag mer än lovligt nervös. Jag har haft mardrömmar om att jag förlorat mitt sto, att fölningen har fått komplikationer osv. Hittills har dräktighet varit okomplicerad och stoet mår väldigt bra.

Det är en bra bit kvar, men ändå stiger ångesten hos mig.

Hur gör ni andra för hantera detta? Jag börjar nästan ångra mig, och undrar vad jag gjort... Jag är så otroligt rädd för vad som kan gå fel. :(
 
Enligt min app är det nu 96 dagar kvar för mig och mitt sto att vänta.

Jag har fått föl tidigare, men denna gång är jag mer än lovligt nervös. Jag har haft mardrömmar om att jag förlorat mitt sto, att fölningen har fått komplikationer osv. Hittills har dräktighet varit okomplicerad och stoet mår väldigt bra.

Det är en bra bit kvar, men ändå stiger ångesten hos mig.

Hur gör ni andra för hantera detta? Jag börjar nästan ångra mig, och undrar vad jag gjort... Jag är så otroligt rädd för vad som kan gå fel. :(
Min är på dygn 327 och är nära nu. Jag är så nervös så jag nästan kräks så förstår dig.. mest för de är maiden sto också. Är så rädd något går fel men försöker tänka att de oftast går bra :(
 
Dygn 316
Ordentlig kolik påskhelgen på nivå så min egen veterinär sa KÖÖR kan vara livmoder omvridning. Allt gick bra bara kolik eller någon som hoppade runt.
Efter det satte hon mer juver än vid förra årets fölning (på 2 dygn) men tömde ur igen.

Så nu står vi med släppta bäckenband, ganska fullt juver får väl se om hon tänker se ut så till dygn 347 som har varit min gissning från början. :sleep::sleep:
 
Min är på dygn 327 och är nära nu. Jag är så nervös så jag nästan kräks så förstår dig.. mest för de är maiden sto också. Är så rädd något går fel men försöker tänka att de oftast går bra :(
Ja, det är det jag klänger mig fast vid, plus att stoet är så trevligt och förståndig i sin natur.
Men så kommer katastroftankarna om vad som kan gå snett. Felläge, red bag, ohälsa hos fölet, knepig benställning, diande... nä... Jag går igång nu igen och får puls, bara att skriva om det.

Men jag har som du, ett maiden-sto, och jag är så rädd om henne, det är en häst på miljonen.... :heart :cry:

(Även om jag skulle känna lika stort ansvar för vilket sto som helst, också. )
 
Ja, det är det jag klänger mig fast vid, plus att stoet är så trevligt och förståndig i sin natur.
Men så kommer katastroftankarna om vad som kan gå snett. Felläge, red bag, ohälsa hos fölet, knepig benställning, diande... nä... Jag går igång nu igen och får puls, bara att skriva om det.

Men jag har som du, ett maiden-sto, och jag är så rädd om henne, det är en häst på miljonen.... :heart :cry:

(Även om jag skulle känna lika stort ansvar för vilket sto som helst, också. )
Jag förstår dig till 100%!! Också gått igenom allt de i mitt huvud. Tänk om ngt händer henne.. hon var ju inte heller ”bara” avelssto utan ville så gärna ha en avkomma efter henne sen rida igång igen. Men tänk om hon dör pga att jag vill ha ett föl.. kommer aldrig förlåta mig själv 😞😞😞😞❤️
 
Jag förstår dig till 100%!! Också gått igenom allt de i mitt huvud. Tänk om ngt händer henne.. hon var ju inte heller ”bara” avelssto utan ville så gärna ha en avkomma efter henne sen rida igång igen. Men tänk om hon dör pga att jag vill ha ett föl.. kommer aldrig förlåta mig själv 😞😞😞😞❤️
Viktigt att komma ihåg att de allra flesta väl övervakade fölningarna går alldeles utmärkt❤️
 
Andas!
Det kommer gå bra! :heart
Som ovan säger bara man övervakar och håller koll.
Oftast behöver man aldrig ingripa men om det behövs så hinner man hjälpa
 
Enligt min app är det nu 96 dagar kvar för mig och mitt sto att vänta.

Jag har fått föl tidigare, men denna gång är jag mer än lovligt nervös. Jag har haft mardrömmar om att jag förlorat mitt sto, att fölningen har fått komplikationer osv. Hittills har dräktighet varit okomplicerad och stoet mår väldigt bra.

Det är en bra bit kvar, men ändå stiger ångesten hos mig.

Hur gör ni andra för hantera detta? Jag börjar nästan ångra mig, och undrar vad jag gjort... Jag är så otroligt rädd för vad som kan gå fel. :(
Jag är alltid väldigt nervös, men jag försöker lägga de känslorna på hyllan. Det är inget jag kan göra något åt dem just nu, förutom att vara beredd på vad som skall göras om något går fel. Oftast går det bra och de gånger det inte gör det så hanterar man det bara, går in i superman-mode och gör det som krävs.
 
Enligt min app är det nu 96 dagar kvar för mig och mitt sto att vänta.

Jag har fått föl tidigare, men denna gång är jag mer än lovligt nervös. Jag har haft mardrömmar om att jag förlorat mitt sto, att fölningen har fått komplikationer osv. Hittills har dräktighet varit okomplicerad och stoet mår väldigt bra.

Det är en bra bit kvar, men ändå stiger ångesten hos mig.

Hur gör ni andra för hantera detta? Jag börjar nästan ångra mig, och undrar vad jag gjort... Jag är så otroligt rädd för vad som kan gå fel. :(
Du är inte ensam. Mitt första föl. Betäckt min ”hjärtahäst” för att jag vill behålla själv. Ångrar mig och gläds omvartannat. Jag hantersr det genom att läsa på ALLT jag kommer över, köper in allt man kan tänka sig. Dels för att lindra ångesten men också för att kunna känna att jag gjort allt jag kan för att det ska gå bra. Har inga råd att ge mer än att preppa och pyssla om henne ordentligt. Långa ryktningar varje dag och gör det bästa av tiden fram tills det är dags. Många kramar ❤️
 
Till er som är nervösa. Jag kan förstå känslan av att ångra sig i ena stunden och glädjas i nästa. Men jag brukar tänka, kanske inte ett helt passande ordspråk men har jag satt fan i båten så får jag ro i land. De flesta fölningarna går bra!

Läs på så mkt ni kan om olika fellägen, kolla så att eran veterinär vet om att det är nära och är tillgänglig. Har ni ingen veterinär nära så försök få hjälp från ngn annan avelsmänniska alternativt en kobonde, kobönder är oftast vana vid felläge. Det finns en del videos att kolla på, läs inte skräckhistorier om fölningar som gått fel. Ibland kan det kännas som det bara går fel men kom ihåg att de är oftast de som det gått fel för som har ett behov av att ventilera sig om det. Titta på tex på swb statistik om hur många föl det föds varje år som det går bra för.
Ha koll på stoet, kamera på natten, försök se hur stoet beter sig en tid innan så kommer ni märka när hon avviker i beteendet. Vaka noga och vänta inte om ni misstänker ett felläge, agera direkt.
 
Igår kom han på dygn 330 kl 00! Så fantastiskt fin. Hade hoppat på sto men kanske behåller ändå, vet inte än. Gick så bra! Hjälpte till lite bara, tog 5 min. Efterbörden kom ut hel, lillkillen har bajsat o diat.
 

Bifogade filer

  • IMG_0099.jpeg
    IMG_0099.jpeg
    614,1 KB · Visningar: 84

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp