Betala för skollunchen?

Texaz

Trådstartare
Sonen har legat på internat de första två åren av gymnasiet men kommer att pendla sista året, då han tagit körkort.

Pratade med skolan och de sa att maten kommer att faktureras:crazy:

Frågan är alltså, måste man numer betala för den lunch ungdomarna äter på skolan?
Så har det inte varit med de äldre barnen...
 
Sv: Betala för skollunchen?

Nu är det ett antal år(>10) sedan jag tog studenten, men vi fick betala en symbolisk summa om omkring 600 kr/termin för skolmaten.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Aha, antar att det varierar från kommun till kommun då!;)

Alla tre har läst på olika orter, och det här är första gången betalning kommit på tal.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag gick ut gymnasiet 2004 och vi betalade 1100 per termin. I grannkommunen köpte man kuponger för 10 kr styck.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Oj, det var lite saftigare.

Jag har för mig att vi inte betalade första året eller så men att det infördes sen.

Då infördes också tallriksautomater som läste av fingeravtryck.
Man satte alltså tummen mot en display och så lyste det grönt (eller rött eftersom det ofta krånglade :cautious:) och så kom tallriken ut.
Dom ansåg sig ha problem med obehöriga i matsalen, tex kompisar som inte gick på skolan.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Oj, det var lite saftigare.

Jag har för mig att vi inte betalade första året eller så men att det infördes sen.

Då infördes också tallriksautomater som läste av fingeravtryck.
Man satte alltså tummen mot en display och så lyste det grönt (eller rött eftersom det ofta krånglade :cautious:) och så kom tallriken ut.
Dom ansåg sig ha problem med obehöriga i matsalen, tex kompisar som inte gick på skolan.

Whaat? High tech! Fick man lämna fingeravtryck när man blev antaget då O_o :p
 
Senast ändrad:
Sv: Betala för skollunchen?

Vi fick köpa kuponger för frukost och kvällsmat men lunchen fick vi gratis.

Själv använde jag mig av köket vi hade i huset så betalade aldrig för någon mat. Hade dessutom egen kyl i rummet i ett av husen jag bodde i.
(alla elever hade tillgång till eget kök som delades av alla i sitt egna hus)
 
Sv: Betala för skollunchen?

Verkar vara stora variationer!

När han bodde på internatet så kostade det 550:-/vecka, men då ingick frukost, lunch, fika, middag och kvällsmackor:)

Antar att det borde bli lite billigare nu när det bara blir lunch och fika;)
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag gick ut för 2-3 år sedan, och hela min gymnasietid (inte friskola, vanligt gymnasie) var maten gratis. Man fick också pengar/tågkort om man pendlade och det var nån regel på skolan att man max fick betala 300kr/termin sammanlagt, där var alla studiebesök, resor mm inkluderat. Väldigt billig skola jag måste ha gått på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Betala för skollunchen?

Verkar vara stora variationer!

När han bodde på internatet så kostade det 550:-/vecka, men då ingick frukost, lunch, fika, middag och kvällsmackor:)

Antar att det borde bli lite billigare nu när det bara blir lunch och fika;)

550kr/vecka :eek: Det blir ju över 2000kr i månaden? Själv snittar jag på 1600kr/mån i mat och då gör jag inga storkok direkt...
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag har aldrig betalat för skollunch, men så har jag inte gått på något internat heller.

Tog studenten förra året.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag tog studenten -09 från kommunal skola. Vi köpte lunchkuponger för 17kr/st.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Ja....

Totalt betalade vi 3800 i månaden.... :p Når dottern bodde på internat (annan kommun) betalade vi 1300, visserligen fick de fixa middag själva, men det var ingen stor kostnad!
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag tog studenten nu i vår, bodde på internat till förra våren. Har för mig att vi betalade 3000:- i månaden totalt under den tiden, hälften till mat och hälften till boende. Matmässigt ingick frukost, lunch, fika och middag. Lunchen är alltid gratis för alla. Sista året bodde jag inte på internatet och betalade då enbart fika, vilket gick på 150:- i månaden kanske? Jag sade dock upp det eftersom jag inte fikade, så jag betalade ingenting.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Så hade jag det också på gymnasiet; som icke boende på internatet fick jag betala för för- och eftermiddagsfika. Men lunchen var gratis för alla.
 
Sv: Betala för skollunchen?

Jag hade gratis lunch under hela gymnasietiden, både när jag gick på skola med riksintag (dock inte något internat) och när jag gick på vanligt kommunalt gymnasium. Vad jag vet så har ingen av mina vänner som gått på kommunala gymnasier i Göteborg behövt betala för sin lunch även om systemen för hur lunchen administreras har varierat (kuponger, passerkort, tallriksautomat etc)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 061
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp