Sv: betala för tom box på sommaren?
Vad varje person här tycker är ju egentligen lite ovidkommande. Det som är viktigt är hur man skrivit kontraktet. Jag har haft 2 olika lösningar i mina uppstallningskontrakt där jag bott:
1. Samma hyra varje månad, bete fanns att tillgå. Ville man ha hästen någon annanstans kostade det samma ändå - för ÅRSHYRAN var uppdelad på 12 gånger.
2. Stall utan betesmöjlighet. Där var juli avgiftsfri. Men då fick man ta hästen från anläggningen under MINST 4 veckor. Kunde ha den där i juli, i vanlig rasthagar och då utgick en speciell "kallhyra" då ingen service alls ingick. De som stannade kvar under juli hjälptes åt med mat/in- och utsläpp. Denna ÅRSHYRA var uppdelad på 11 gånger. Plus en extra ganksa liten avgift för den som nyttjade månad 12, vilket var en försvinnande liten andel av de uppstallade.
Så oavsett hur man väljer att resonera så gäller ju det man kommer överens om. Bara bägge parter är medvetna om vilka regler och betalningar som gäller när man flyttar in, så är ju allt frid och fröjd.
Om man får "tycka" vilket som är bäst. För egen del hade jag gärna valt 11 månaders betalning, då lite högre per månad. Känns inte lika mycket som att betala ordinarie stallet och eventuellt annat sommarbete (många har ju sommarhus på annan ort). Även om årspengen är den samma. Sedan gäller ju sedvanlig uppsägningstid enligt skrivna kontraktet, oavsett vilken månad man väljer att flytta.