betala för tom box på sommaren?

Sv: betala för tom box på sommaren?

Lägger till: Stod i ett stall där man var tvungen att flytta under juli månad. Den månaden var det förstås ingen kallhyra utan då var platsen gratis.

Uppsägningstiden gäller också kallhyra.

Nu är det klart att tjejen i fråga stannar hos mig på bete så nu vart den saken löst på ett enkelt sätt:)

men jag vill tacka er alla för era svar.Nu har jag fått lite att fundera på och så om framtida hyresgäster osv.

Man skall betala sin box året om tycker jag. Och det som inte alla kanske tänker på är ju att på sommaren går det ofta minst lika mycket el till hagarna som annars och vatten går det oftast mer av en annars!!! M.m så ja skall man ha kvar sin box tills hösten så får man beta för den även på sommaren!!!

Ar mani nte billig att betala det stallägaren begär i kallhyra så är det ju bara att se sig om efter ett annat stall till hösten. Värre än så är det ju inte.
750 kr tycker inte jag är så farligt.

Betalade själv 1000 kr i kallhyra vid flera tillfällen samt 500 kr i beteshyra.

Självklart ska hon betala kallhyra!
Är din kallhyra 750 kr så ta det. Vill han betala det för att ha kvar boxen så gör hon det. Annars så finns det säkert någona nnan som vill hyra boxeni stället för henne.
Se bara till att hon betalar i förväg.

Skulle vara intressant att se reaktionen hos hyresvärdar av lägenheter om man kom och bad om hyresfritt för att man skulle fira semestern i stugan...:smirk:

Nej, i mina kontrakt betalades boxhyra för 11 månader. Den tolfte månaden var städningsmånad och då var inga hästar där...ingen hade således tillgång till stallet då. Undantag gjordes givetvis om någon behövde stalla in p.g.a. skador etc men då fick man betala det. Jag hyr ut boxarna på årsbasis, inte månadsvis.:cool:

Det är väl ganska rimligt att betala kallhyra om man vill ha platsen kvar. Vill hon inte betala kallhyra så får hon ju säga upp sin plats med risk för att platsen inte finns kvar i höst

:banana: HELT RÄTT! :banana:

Vill man ha kvar platsen så ska man betala för den OAVSETT om det står en häst i boxen eller inte.
Vill hon inte betala så är det bara att slänga in en annan häst i boxen oavsett om hon bönar och ber om en gratisplats!

Jag håller på dig Charmant, du är en bra o reko tjej!!!

//millus=)

*kl*

Hos oss betalar vi kallhyra sept-maj, 600/månad. Det täcker då även stallets omkostnader under sommaren, smidigt för att det inte ska bli tjafs med folk som byter stall under sommaren, har hästen på annat bete osv. Man har liksom redan betalat in den kostnaden under året. För betet betalar vi 1000 kr för juni, juli, augusti. Skamligt billigt:o , men då sköter man allt själv såsom tillsyn, vatten osv. Vill man ha hästen på annat bete betalar man inget, eller 330 kr/månad som hästen är där. Vi har full tillgång till stallet och våra boxar på sommaren, men vill man ha hästen in/ut får man fixa det själv (stallet är under året helt kollektivt så inga tjänster ingår i kallhyran).

Självklart ska hon betala kallhyran, den är ju betalning för att ha "reserverat" boxen åt henne. Om hon sen väljer att inte utnyttja platsen över sommaren är ju upp till henne.

Jag har en fråga. Jag har sagt upp min stallplats (29/7) som jag betalat 400 kr i månaden för i reservationsavgift juni och juli. Stallägaren har betet vart jag haft min häst som jag betalt för hela perioden juni-augusti. Behöver jag verkligen betala reservationsavgiften för augusti när jag inte vill utnyttja stallplatsen till hösten? Visst att man har en månads uppsägningstid men jag har betalat för betet augusti och jag vill inte längre reservera boxen?! Då kan ju stallägaren ta ut två reservationsavgifter för en och samma box?! Tacksam för svar

Skulle du kunna motivera detta bestämda svar?

Har du sagt upp boxplatsen i tid så att uppsägningstiden redan har gått ut behöver du inte betala för augusti. Har du däremot inte sagt upp den i tid är det bara att vackert betala även augusti månads hyra samt eventuella ytterligare som ligger inom uppsägningstiden.

Ok. Jag tyckte mest att själva benämningen var olycklig då jag trodde att man betalade en reservationsavgift just för att hålla boxen så att den inte hyrs ut till ngn annan. Men då har jag fått klarhet i det. Tackar.

Jag tycker du ska ta kallhyra för boxen. jag har fått betalat kallhyra under vinter och sommar när jag tagit hem hästen och har för mig att jag betalde runt en 1000 lapp inte mindre iaf.. så 750 tycker jag låter okej. jag betalar nu 500 för min box när han går på bete (1000 var på strömsholm) (500 i kumla) så kallhyra ska du ha du håller ändå boxen till henne

Vad varje person här tycker är ju egentligen lite ovidkommande. Det som är viktigt är hur man skrivit kontraktet. Jag har haft 2 olika lösningar i mina uppstallningskontrakt där jag bott:

1. Samma hyra varje månad, bete fanns att tillgå. Ville man ha hästen någon annanstans kostade det samma ändå - för ÅRSHYRAN var uppdelad på 12 gånger.

2. Stall utan betesmöjlighet. Där var juli avgiftsfri. Men då fick man ta hästen från anläggningen under MINST 4 veckor. Kunde ha den där i juli, i vanlig rasthagar och då utgick en speciell "kallhyra" då ingen service alls ingick. De som stannade kvar under juli hjälptes åt med mat/in- och utsläpp. Denna ÅRSHYRA var uppdelad på 11 gånger. Plus en extra ganksa liten avgift för den som nyttjade månad 12, vilket var en försvinnande liten andel av de uppstallade.

Så oavsett hur man väljer att resonera så gäller ju det man kommer överens om. Bara bägge parter är medvetna om vilka regler och betalningar som gäller när man flyttar in, så är ju allt frid och fröjd.

Om man får "tycka" vilket som är bäst. För egen del hade jag gärna valt 11 månaders betalning, då lite högre per månad. Känns inte lika mycket som att betala ordinarie stallet och eventuellt annat sommarbete (många har ju sommarhus på annan ort). Även om årspengen är den samma. Sedan gäller ju sedvanlig uppsägningstid enligt skrivna kontraktet, oavsett vilken månad man väljer att flytta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 624
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag är hästlös och har varit det under 4 månader. (Har häst på G nu).. Stallägaren kräver mig på full stallhyra då han hävdar att han...
Svar
17
· Visningar
3 434
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka