betala för tom box på sommaren?

Sv: betala för tom box på sommaren?

Det är sant Moiran.
En del hästägare tror visst att det är gartis att ha stall och att det inte kostar något.Jag har redan kickat ut en tjeje för att hon inte betalade som hon skulle.....

När jag hyrde ut boxar så tog jag ut kallhyran på boxen under sommaren om de ville den kvar till hösten, annars fick de säga upp den.

verkar om de flesta så här långt i tråden har samma åsikt.Alltså betala kallhyra eller säga upp platsen.

Alla håller väl med om att de ska betala något för platsen.

Men om du har mera utgifter för platsen än du får in på vintern borde du nog höja kallhyran. Ingen kan väl vänta sig att du ska gå med förlust nio månader i året? :confused:

hehe hon skrev fel, rättat i ett tidigare inlägg...boxen är 12.5 kvm;)
jag håller helt med er om att det inte går att kräva att stallägare o d.yl. ska behöva stå med tomma boxar som folk vill nyttja när de behagar men som de inte tänker betala för...tycker sånt är HEMSKT egoistiskt! många bra liknelser:)

Senast ändrad:

hehe hon skrev fel, rättat i ett tidigare inlägg...boxen är 12.5 kvm;)
jag håller helt med er om att det inte går att kräva att stallägare o d.yl. ska behöva stå med tomma boxar som folk vill nyttja när de behagar men som de inte tänker betala för...tycker sånt är HEMSKT egoistiskt! många bra liknelser:)
:idea: kanske man inte ska betala för lägenheten när man åker på semester då, eftersom man inte utnyttjar den;)

När jag had min uppstallad så slapp jag betala hyra under juni juli augsti om jag tog hästen där i från på bete. Hade jag kvar hästen så var det den vanliga hyran som gällde. Jag hade en månads uppsägnings tid och så även under sommaren...
så ville jag int betala extra hyra om jag inte skulle komma tillbaks så vara jag tvungen att säga upp den den sissta juli.

Nu ska vi se hur jag ska förklara detta då?

En av mina inackorderade ska ha sin häst hemma hos sig på bete eftersom det blir gratis för henne.Hon vill dick ha kvar sin box tills i höst.
MEN....Hon är inte säker på att hon kommer tillbaka till hösten då det ev blir plats till henne på gården där hon bor.
Jag vet inte om jag är så sugen på att hålla boxen till henne gratis då jag inte har råd med det och om någon annan har intresse av boxplats så känns det dumt att säga nej utifall hon inte kommer tillbaka sen.Då misster jag ju en inkomst samt en inackordering.

Ska jag kräva en kallhyra tycker ni för att hon ska få behålla sin plats?
Jag sitter i samma sits....mycket intressanta svar..... <man tackar! Jag ska skriva ut tråden och ge henne........

Tycker nästan att det är lite oförskämmt av din hyresgäst att tro du ska hålla på en stallplatts gratis för att hon ska ha sin häst gratis under sommaren.

Vi som har företag och hyr ut stallplattser gör det inte av välgörenhet utan för att gå med vinst och tjäna pengar (det är i alla fall målet, men tyvärr så ser inte verkligheten alltid sådan ut).
Om man ska ha något så får man betala för det, så ser hela sammhället ut.

Själv klart så ska du ha in kallhyra för boxen, det är väll en självklarhet!

Blir så irriterad av att ens läsa att någon har sådana krav. Hyr ut boxen till någon som vill betala istället.

Lycka till!!

Självklart ska du kräva en kallhyra, dvs det som blir kvar när du drar av omkostnader runt hästen (hö, den lilla omkostnad det nu kan bli av vatten, en % av strömmen, ev kraftfoder, spånomkostnader mm).
Sedan rä frågan om hon ska ha jour eftersom hon trotts allt inte har häst Men ändå tar upp en plats.
Ett tips är ju att hon i sin tur med ditt godkännande kan låna ut sin box i andra hand under betet.

Men ska hon ha kvar den så ja, hon ska betala kallhyran imo.
Sen kan hon ju alltid chansa och fråga om hon får ha förtur ifall det inte är någon som hört av sig till dig innan det datum hon ska (ev) komma tillbaka. Om någon hör av sig och vill ha platsen samam datum som det kan du ju (om du vill) vara just och ge henen förtur, men kommer ngn innan och vill ha boxen så ska denna få hyra den...

Men det är ju upp till dig.

Nu ska vi se hur jag ska förklara detta då?

En av mina inackorderade ska ha sin häst hemma hos sig på bete eftersom det blir gratis för henne.Hon vill dick ha kvar sin box tills i höst.
MEN....Hon är inte säker på att hon kommer tillbaka till hösten då det ev blir plats till henne på gården där hon bor.
Jag vet inte om jag är så sugen på att hålla boxen till henne gratis då jag inte har råd med det och om någon annan har intresse av boxplats så känns det dumt att säga nej utifall hon inte kommer tillbaka sen.Då misster jag ju en inkomst samt en inackordering.

Ska jag kräva en kallhyra tycker ni för att hon ska få behålla sin plats?

Nu läste jag inte hela tråden, men:

Ja det tycker jag absolut, om hon inte hittar någon ersättare som kan betala för henne.

Självklart ska hon betala kallhyran under sommaren för att bli garanterad en plats efter betessäsongen.

Ja här är det inte gratis att ha häst vill jag lova.jag betalar själv en ganska kraftig summa för hela stallet och gör allt jobb med staket,renovering och så själv så hyran ligger utefter det.

Nu vart ju frågan en annan,vad är rimligt att ta i kallhyra då om hon inte använder boxen?

Jag har min häst i stockholm och där är det ju lite dyrare. Jag vet inte vart du bor.
Vi betalar 1900.- oavsett om hästarna är inne eller på bete.

Det är ett vettigt upplägg tycker jag, vår stallhyra är förhållandevis låg. Halm, hö, havre ingår. Och utsläpp 5dgr i veckan.

Utan att ha läst så många av inläggen, så självklart tar du kallhyra för boxen även om hästen vistas på annat håll men avser att återvända.
Inte sjutton slipper man betala hyran bara för att man åker på semester, samma gäller boxen. Kallhyra för stallplatsen.

Det är ju bra för framtiden om detta regleras i det kontrakt som du har med inackorderingarna...

Kallhyra för mig är boxplats utan ex halm (hö om det ingår) viss service...

Vet inte om jag läst slarvigt eller om det inte framgår; men resterande hästar i stallet, står de på stall även på sommaren eller går de på bete? Vad betalar de om de gå på bete? Samma summa ska väl rimligtvis även denne inackorderade betala för att vara säker på att ha sin stallplats kvar till hösten. Står de på stall och då nyttjar ex halm tycker jag att du ska dra av det för den som inte använder detta över sommaren... men det är mitt personliga tyckande.

Kan även berätta om hur det ser ut i "mitt" stall. Vintermånaderna betalar vi 1400 i stallhyra (ingår halm, hö samt fodring, utsläpp lunch vardagar). Juni, juli, augusti och ev september (beroende på vad vi själva väljer) är betesmånader. Vi betalar då 500:- per månad och har då endast tillgång till bete samt vatten, ridbana. Boxen får då ej nyttjas. Blir hästen sjuk kan man betala dygnshyra på boxen. Våra saker är givetvis kvar i stallet då vi står där med hästarna och gör dem i ordning för ridning.

Här är alltså hyran på vintern beräknad på den faktiska kostnaden på förbrukning av hö och halm, därför är hyran billigare på sommaren då varken box, hö eller halm nyttjas.

Om man väljer ett annat bete till sin häst betalas 500:- i kallhyra för säkring av boxplats. Jag betalade även denna summa under oktober månad det året som jag sålde min förra häst och letade efter min nuvarande för att vara säker på att ha min boxplats kvar.

Jag tycker inte att man ska hålla en plats gratis, inte ens om personen har bestämt att komma tillbaka. Det kostar att hålla en plats. Det kostar att ha stall oavsätt om det är tomt eller inte.

Jag har betalat ca 800:- i kallhyra för min stallplats när jag flyttat till bete. Där jag står nu kostar kallplats 1000:- efter som att vi har ridhus, bana, stora hagar mm.

Kallhyra är ju boxplatsens kostnad när man tagit bort kostnaderna för tjänster och förbrukningsmaterial som foder och underlag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 624
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag är hästlös och har varit det under 4 månader. (Har häst på G nu).. Stallägaren kräver mig på full stallhyra då han hävdar att han...
Svar
17
· Visningar
3 434
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka