Betala försäkring på foderhäst

eliis

Trådstartare
Hur har ni gjort med försäkringsfrågan när ni lånat/lånat ut häst på foder?

Om man ser att häst och ryttare inte passar ihop efter några månader, ska man få tillbaka försäkringspengarna som är betalda ett år i förväg?

Alla synpunkter och sätt är uppskattade!

Sv: Betala försäkring på foderhäst

Jag betalar själv hästföräkringen som ägare inte fodervärden .

Mvh Miaa

Kan man dela upp försäkringen så att ägaren betalar den summa hästen är livförsäkrad i och fodervärden den summa som hästen är vetrinärvårdsförsäkrad i?

Låter det vettigt?

Jag som ägare har både betalat och låtit fodervärden betalat, beroende vart de ska ha hästen till och hur duktiga dem är.
Eftersom hon betalat försäkringen för ett år så vad det nog meningen att man skulle ha hästen den tiden från början, men ångrade sig....Har hon brytit kontraktet, där det står att hon ska stå för försäkringen, så är det nog svårt att få tillbaka pengarna såvida inte ägaren är hygglig...:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att ägaren betalar försäkringen. Då blir det ingen snack om saken om vem som ska ha pengar om hästen dör etc.

som fodervärd vill man sällan betala försäkringen.. man vill väl slippa billigt undan?:mad:

som ägare vill man gärna att den som nyttjar hästen betalar försäkringen.

ofta här det blir tjaffs har jag märkt. har 4 shettisar ute på foder förtillfället...:cry:

skriv ALDRIG över försäkringen på någon utan räkna ut vad det blir per månad eller kvartal och be fodervärden betala in till ditt konto. skriv in i kontraktet att dom betalar självrisk och får tillgång till försäkringspengarna som gäller veterinärvård då det ändå är dom som står för veterinärkostnaden. men att DU som hästägare får livförsäkringen om hästen dör.

Jag tycker att man ska komma överens ordentligt med vad som gäller beträffande försäkringen innan man lånar ut hästen. Om jag lånar ut hästen är det kanske utav den anledningen för att jag inte hinner med och vill ha någon som har möjlighet att ta hand om den, då skulle jag gärna se att fodervärden också skulle kunna stå för försäkringen för att denne får nyttja hästen.

Ska hästen utbildas lånar man väll sällan ut den utan då är det väll mer att man lämnar den till ett mer professionellt utbildningsstall och då är det ju givetvis så att du själv står för försäkringen.

Så i de flesta fallen tycker jag att fodervärden i regel kan stå för försäkringskostnaden. Man bör också vara noggrann med att kolla upp och kontrollera detta och be fodervärden som någon nämde, att betala in till sitt konto innan ett visst bestämt datum, förslagsvis är väll varje månad lämpligt i fall att det skulle hända något och man bryter kontraktet. Det är ju mycket enklare att överföra pengarna i varje månad i fall något skulle inträffa, tycker och tror sällan man kan kräva tillbaks försäkringspengarna.

Jag tycker också att fodervärden ska ha tillgång till försäkringspengarna när det gäller vet.vårds försäkringen mot att de betalar självrisken och att det Givetvis ska vara hästägaren som ska få ut pengarna för livförsäkringen om hästen dör.

sen finns det ju alltid sånna gnidna jäklar som kommer och kräver pengarna tillbaka för redan utnyttjad månad när dom kommer på att hästen inte ska vara kvar.. då ska man minnsan ställa upp som ägare och stå för kalaset.. vart kommer dagens tacksamhet in i bilden? jag lånar ut min häst, vad får man i genjäld? jo en fet stövel i ansiktet bara.. visst är det kul att låna ut hästar till folk:smirk:

se till att ha ordetnliga kontrakt där allt står innantill och ha det klart INNAN hästen åker/kommer. jag har tillochmed varit med om att det som vi kommit överens om innan leverans brytits mot när hästen väl är på plats och vi skulle skriva kontrakt. nä då jäklar ville dom inte det ena och det andra helt plötsligt. ex betala försäkring som gengäld till att jag skickade med komplett utrustning. men eftersom jag har liten balkong och en häst i släpkärran som jag inte kunde ställa upp någonstans så var det väl bara att se glad ut.. fy fan för fodervärdar! :mad: :rofl:

Jag betalade ev självrisk på min foderponny. Det var min mor som gjorde upp det med ägaren så jag vet inte exakt hur de diskuterade fram det, men så gjorde vi iallafall.

Skulle som hästägare aldrig låta fodervärden stå för försäkringen. Tänk om denne inte betalat in premien och något händer hästen under tiden? Då har du som hästägare inget skydd alls. Vare sig vet vård eller liv.
Låter vettigt att ägaren kunde inkassera permien från fodervärden och betala försäkringen (utgår från att ägaren är hederlig och gör det också).
Fodervärden står för ev självrisk och ägaren får ut livförsäkringen om det skulle vara så illa.
Att fodervärden ska ha tillbaka mellanskillnaden vid upphörande av foderavtal låter ok. Man får ju som ägare tillbaka kostanden från försäkringsbolaget när man te x säljer hästen.
Att gå igenom detta på avtal är nog mycket bra när man ska lämna/ha foderhäst.

När jag lånat hästar har jag stått för alla "rörliga" kostnader, försäkringen har ägaren fått stå för. tycker att det är det schystaste...

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 024
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 972
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur