Betala och se glad ut?

N

Nirvana

Jag köper hösilage från en bonde i grannbyn och har så gjort under hela hösten och vintern och alla balarna har varit kanonbra som jag köpt men de sista två balarna var rent ut sagt skit. Det var mögel i bägge balarna. Så mycket mögel att jag endast kunde fodra med 1/3 av balarna. Katastrof med andra ord. Tycker ni att jag ska berätta för bonden hur dåliga balarna var och kräva att få betala max hälften för balarna eller ska jag bara hålla god min och betala? Jag tycker inte att man ska betala över 700 kronor för två helt odugliga balar.. men jag vet inte vad ni tycker?

Sv: Betala och se glad ut?

Säg till bonden hur det var men se till nästa gång att reklamera dom på en gång=bonden får komma och hämta dem på en gång och du får nya.

Jag har köpt balar med mögel i förut men såhär mycket mögel har jag aldrig någonsin sett i en bale tidigare. Fruktansvärt! Jag kan berätta för bonden hur balarna var men jag är osäker på att jag slipper hosta upp 700 kronor på mögel.. tyvärr. Det är det tråkiga med att köpa inplastat! Det är lite som att "köpa grisen i säcken".

Nämen det klart att du ska säga ifrån!! När vi får dåliga ensilagebalar så bara meddela jag bonden och så kommer han med en ny. Inget snack om saken!
Inte ska du gå och tiga om det. Balarna är ju dyra och hästarna kan ju inte äta av det.

Nämen det klart att du ska säga ifrån!! När vi får dåliga ensilagebalar så bara meddela jag bonden och så kommer han med en ny. Inget snack om saken!
Inte ska du gå och tiga om det. Balarna är ju dyra och hästarna kan ju inte äta av det.

Tack, trodde jag var löjlig som inte hade lust att betala för mögliga balar men för mig är 700 kronor mycket pengar.. och 700 kronor slänger jag helst inte på "luft".. har ju inte kunnat använda mer än 1/3 av varje bale.

Tänk på att den synliga möglet bara är toppen av isberget. Troligen sitter det mögelsporer över hela balen som inte är synligt för blotta ögat. Tycker att du i fortsättningen ska kassera hela balen, och självklart kräva pengarna tillbaka. Jag hade inte brytt mig vid nån dålig bal då och då, men självklart inte fodrat ett uns av den ens. Hade det däremot börjat bli fler och fler balar så hade jag nog bytt leverantör..

Om jag får hem en dålig bal ringer jag och säger det direkt till bonden, har aldrig varit någon som har varit grinig. Dom byter ut mot en ny utan problem.

Jag håller med vad några andra har skrivit, är det så mycket mögel i balarna hade jag kasserat hela balen (eller i mitt fall, låtit leverantören hämta den igen), vågar inte fodra med en bal som är en massa mögel på då det kan finnas sporer i hela balen som man kanske inte ser med blotta ögat vid första anblicken.

Jag tycker absolut att du skall säga till att balarna vad dåliga, dock kanske han vill se bevis för att dom verkligen var mögliga också.

Mvh Domino_s

Självklart ska du säga till, men det är lämpligt att göra på en gång vid öppnandet så bonden vet att det inte kommit mögel pga handhavande fel från din sida.

Är det mögel fodrar man inte med balarna öht! Bonden får hämta o lämna en ny utan kostnad.

Jag är bonde, jag vill att ev foderköpare säger till direkt om det är fel på balen och då byts den självklart ut. Jag vill som foderförsäljare inte ha på mitt samvete att jag har sålt ett foder som orsakat sjukdom hos en häst.
Däremot kan man inte komma efter en varm vecka och säga "jag öppnade balen i söndags och den luktar konstigt nu".

Jag har en överenskommelse med min foderleverantör om att jag håller reda på hur många balar jag behöver kassera, så får jag nya som ersättning vid nästa leverans.
Jag tycker inte det är rimligt att betala för foder som är otjänligt (även om varken du eller leverantören kunde se det vid leverans)

Lycka till!

Juridiskt så ska man anmäla omgående om en vara inte håller måttet. Det som ligger dig fatet nu förutom att du inte har gjort det är att du har fodrat med balarna och inte har dem kvar. Med andra ord så kan du inte rent juridiskt ställa krav på bonden och bevisa att de var dåliga. Du har ju använt dem även om det inte gick att använda hela balen.

Så om det händer igen ska du för att på ett korrekt sätt följa lagstiftningen med en gång meddela bonden om att balen är möglig och inte använda den. Om delar går att använda så ska du ändå inte göra det utan att bonden gett klartecken till det. Om de ska tas tillbaka så är det ju hans bal och inte din.

Det ar val klart att du skall tala om for bonden att balarna var daliga, och helst nar du oppnar dem, och det gar att gora pa ett vanligt satt. De flesta vill inte att ryktet om "dalig foder" blir spridd i trakten, samt om i ditt fall de hade fatt luft i sig= trasig plastic, det kanske ar ngt fel pa hans verktyg.
Ring du bara och tala om, om det inte har gatt for langer forstas, och sag, jag har inte rad att betala 700 for daligt ho och du far sakert nya balar..

Säg till din höleverantör med en gång. Min byter ut balen, (jag får hämta en ny och slänga den gamla.) Jag hämtar 1 i taget, och öppnar alltid balen då (kollar på båda sidor) och provsniffar. Man kan aldrig vara 100% säker ändå, det har dolt sig mögel en bit in i någon. De har jag bytt utan problem.

Naturligtvis talar man om för sin höleverantör att man har fått foder som inte är av bra kvallité och så bör man få nya balar. Det ska inte spela någon roll om det är inplastat eller inte, ta med en tuss och visa upp.

Juridiskt så ska man anmäla omgående om en vara inte håller måttet. Det som ligger dig fatet nu förutom att du inte har gjort det är att du har fodrat med balarna och inte har dem kvar. Med andra ord så kan du inte rent juridiskt ställa krav på bonden och bevisa att de var dåliga. Du har ju använt dem även om det inte gick att använda hela balen.

Där har du fel! ;) Jag har aldrig sagt att jag har slängt balarna. De står kvar här ute på stallplanen, mögliga och äckliga. Så vill bonden se hur fina de är kan han bara ta sig en titt! ;) Ska ringa han under dagen, tror inte det är några problem.. hoppas inte det i alla fall.

Blir det krångel så hade jag bytt leverantör med en gång. Det blir väldigt dyrt i längden att betala för sånnt du inte kan använda.

Fast nu har de ju stått ett tag öppna.
De ska reklameras direkt när möglet upptäcks.
Sen att du fodrar med mögliga balar är för mig obegripligt, du som i den andra tråden skryter om hur bra du är...

Fast nu har de ju stått ett tag öppna.
De ska reklameras direkt när möglet upptäcks.
Sen att du fodrar med mögliga balar är för mig obegripligt, du som i den andra tråden skryter om hur bra du är...

:bow: :bow:
Hur kan man ens komma på tanken att utfodra med mögliga balar?
Öppnade balar som står ute är av noll o intet bevisvärde.

*Kl*

I just det här fallet, påtala utan att vara grinig för bonden att 2 balar var väldigt mögliga. Erbjuder bonden nya, ta det. Gör h*n inte det, betala och svälj.

Just för du inte reklamerat i tid.

Jag får extremt få dåliga balar, händer det brukar jag helt enkelt nämna det för bonden nästa gång vi ses, att '1 bal var dålig, jag vet inte om det var hål på plasten när den kom, eller om katten kanske varit framme', och sen låter jag det bero. Jag får alltid en ny bal nästa leverans, som ersättning. Jag skulle aldrig KRÄVA det varken när jag kommer så i 'efterhand', och som sagt jag KAN INTE garantera att balen var defekt när den kom och inte blivit det hos mig.

I de fall när något uppenbart gått snett (hänt 2 ggr på alla år) och det är tveklöst en bal som kom dålig, brukar jag sms:a bonden. Han litar på mig och brukar bara tycka 'kasta, du får en extra nästa gång'. Men vill han se balen så kan han det då.

Jag har även horsehage, de byter ut dåliga balar MEN det står tydligt att man OMEDELBART ska 'anmäla' dålig bal. Och INTE fodra med den (vilket jag inte trodde NÅN gjorde, men det var tydligen fel..).

Så, nämnd det för bonden men kräv inga pengar. Nästa gång ringer du omedelbart, och ger fan i att fodra med balen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 410
Senast: L8P8
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig... 2
Svar
37
· Visningar
6 489
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan BLää känner jag rent ut sagt. Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och... 2
Svar
26
· Visningar
2 852
Senast: Aliil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31