Sv: Betala och se glad ut?
*Kl*
I just det här fallet, påtala utan att vara grinig för bonden att 2 balar var väldigt mögliga. Erbjuder bonden nya, ta det. Gör h*n inte det, betala och svälj.
Just för du inte reklamerat i tid.
Jag får extremt få dåliga balar, händer det brukar jag helt enkelt nämna det för bonden nästa gång vi ses, att '1 bal var dålig, jag vet inte om det var hål på plasten när den kom, eller om katten kanske varit framme', och sen låter jag det bero. Jag får alltid en ny bal nästa leverans, som ersättning. Jag skulle aldrig KRÄVA det varken när jag kommer så i 'efterhand', och som sagt jag KAN INTE garantera att balen var defekt när den kom och inte blivit det hos mig.
I de fall när något uppenbart gått snett (hänt 2 ggr på alla år) och det är tveklöst en bal som kom dålig, brukar jag sms:a bonden. Han litar på mig och brukar bara tycka 'kasta, du får en extra nästa gång'. Men vill han se balen så kan han det då.
Jag har även horsehage, de byter ut dåliga balar MEN det står tydligt att man OMEDELBART ska 'anmäla' dålig bal. Och INTE fodra med den (vilket jag inte trodde NÅN gjorde, men det var tydligen fel..).
Så, nämnd det för bonden men kräv inga pengar. Nästa gång ringer du omedelbart, och ger fan i att fodra med balen.