betalande medryttares skyldigheter?

Mina medryttare har jag haft för jag ville ha lite fritid och då är det ju självklart att medryttarern gör Allt det jag skulle ha gjort om jag hade haft stallet den dagen!

Dvs är det min tur att ta in alla hästar så är det medryttarens ansvar att dom kommer in. Medryttaren mockar, sopar efter sig, smörjer läder, tar in halm och hö eller vad det nu än är!

Däremot så har inte andra sysslor som fixa staket, hämta hem foder och sådant varit aktuellt.

Men så har jag heller inte tagit betalt med flera hundra varje månad! Det har fungerat jättebra för oss i alla fall.
 
Då tycker jag helt enkelt att du gör upp med ägaren att du tex vill betala och sköta "din" häst och hon får ta resten, eller så sköter du allt som hon skulle ha gjort också och betalar det du tycker själv (kanske ingenting?!)

Men det är ju också så att hon kanske tycker att ok då annonserar jag efter en annan medtyttare då!
 
När det gäller medryttarhäst i kollektivstall så får man ju komma överens medryttare och ägare sins emellan vad som är rimligt att göra. När jag har vart medryttare har jag velat se min sköthäst som "min" dom daga´r jag vart i stallet. Och då gjort allt som ägaren skulle ha gjort. Jag skulle personligen inte KRÄVA betalning när medryttaren sköter allt annat också, men har alltid haft i kontrakten att om det sker olyckor på medryttarens "pass" så är den helt, eller delvis skyldig att betala kostnader för veterinär med mera.
 
Min medryttare hjälper till med allt.
Jag står i ett kollektiv stall (10hästar) och medryttaren tar ca 1 fodring / vecka. Mockar, borstar, rider och allt annat som jag skulle ha gjort om jag hadde varit där själv.
Jag har medryttare dels för att min stallhyra är dyr (2700kr/mån) och om jag inte hadde haft medryttare så skulle jag inte ha råd att stå där, jag har inte riktigt tid med hästen 7 dagar/vecka för jag har 2 barn och en sambo som jag vill hinna träffa också.

Jag tycker helt klart att en medryttare ska betala...
En hobby kostar!!!
Om det var gratis att ha häst, skulle inte alla ha det då?
 
detta gäller inte fodringarna i första hand utan insläpp/utsläpp av ca 20 hästar (inkl täckespå/avtagning). Det tar ett tag och kan såklart ske på tider då man vanligtvis inte är i stallet, typ morgonen.

Betalningen tror jag inte att någon i denna tråd är emot.
 
Jag skulle inte skriva på ett kontrakt där det står att jag får stå för veterinärkostnader de pass jag har hästen. (vet inte om du menar under själva ridningen eller de dagar medryttaren har hästen).

Jag är en väldigt noggrann och försiktig medryttare - men det finns INGA garantier att inte hästen skadar sig när jag rider. När jag hade egen häst så vrickade sig min häst - men det var inte mitt fel (hästen blev rädd och trampade snett) resulterade i flera vet-besök och boxvila i en månad...

Men du skriver vilka kontrakt du vill och uppenbarligen är det folk som skriver på det!
 
- är medryttaren skyldig att hjälpa ägaren med kollektivstallsgrejer, typ insläpp och fodringar?
Beror väl på om man har gjort upp om det,men mina medryttare har ej stalltjänst.Jag skulle säkert kunna hjälp med en kvällsfodring eller så,men å andra sidan om nått blir fel,så är jag "ansvarig" inför de andra hästägarna så då kan jag lika gärna göra felet själv isåfall.
- ska medryttaren betala även på sommaren?
Beror på om hästen rids normalt eller ej,om jag bestämmer att hästen skall vila si och så många veckor,då tycker jag att de inte ska betala,men om medryttaren "tar semester" då får de betala och "rida igen"
 
jo, naturligtvis. Hela grejen med medryttare/skötare bygger ju på ett samspel och är en av partena inte nöjd så brister allt.
 
Men glöm inte att du är ansvarig inför de andra stallägarna,det är ju du som har ett boxkontrakt.
Jag vet att hos oss blev det ett j-la liv en vända då en hästägare hade lagt på medryttaren att hon skulle ha kvällsfodringen och så blev medryttaren sjuk och kvällsfodringen glömdes bort :mad:,och 18 hästar fick ingen kvällsmat.Och inte var det medryttaren som fick f-n för det,det var hästägaren,och hon i sin tur var måttligt road över nått som hon ansåg inte var hennes fel..
 
När jag har vart medryttare har jag velat se min sköthäst som "min" dom daga´r jag vart i stallet. Och då gjort allt som ägaren skulle ha gjort.
Men att ta hand om medryttarhästen och att ta hand om insläpp/utsläpp är ju två helt skilda saker - att medryttaren tar ansvar för MEDRYTTARHÄSTEN är ju helt naturligt men att kräva att medryttaren ska ta ansvar som gäller att hantera stallets övriga hästar tycker jag faktiskt är fel. Inte minst gentemot medryttaren - många medryttare är ju just ryttare och faktiskt inte luttrade hästägare, medryttaren har kanske inte alls någon större vana att hantera en massa olika hästar och se på dem om de har något "fuffens" på lut. Det är större risk att det händer något.

Vad det gäller vet.vård håller jag med Lupinens inlägg.
 
Men det var väl hästägarens fel också, hon hade ju antingen inte skaffat en pålitlig medryttare eller så hade hon inte klargjort för medryttaren vad som gällde vid fodring.

När jag varit medryttare tidigare har det ibland varit så att ägaren satt upp sig på nån viss dag och sen kommit på samma dag det gäller (min dag) att hoppsan idag hade jag visst kvällsfodring. Så har man fått nåt SMS på eftermiddagen...
Inte för att jag vet hur det gick till i ditt fall men trots allt måste ju ägaren vara den som har koll på att det funkar. Sen kan ju alla göra misstag.
 
Klart att det var hästägarens fel,hon står ju som ansvarig inför alla andra hästägare,men det hjälpte ju inte att det blev fel,och att bägge två skyller på varandra.. :( Och de som blir lidande,det är hästarna..

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om att jag som ägare är skyldig inför de andra hästägarna,så varför belasta en medryttare med nått som kan bli fel.Ska jag "få f-n" för nått,då ska jag ha gjort det själv anser jag.Och sen som nån skrev i ett tidigare inlägg,oftast är medryttaren en ryttare,utan någon större erfarenhet av runt-i-kring-hanteringen,jag vet att t ex så skulle jag inte vilja att en utav mina medryttare ska ta in ett par utav hästarna i stallet,de stökar för mkt,och skulle förmodligen komma lös ganska fort,med risk för skador.Men,min häst,den klarar hon galant och inte är hon en sämre medryttare för att hon inte kan ta in stökiga "peppade" hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 869
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp