Betalar du?

Jag läser gärna nyheter på nätet men nuemra är det väldigt få artiklar som man kan läsa kostnadsfritt tyvärr. Vissa, som Aftonbladet markerar ju tack och lov med "Plus" på betalartiklarna så att man slipper klicka i onödan, men DN gör ju det inte. Jag vet att journalister också måste få lön men jag tycker det är för dyrt eftersom jag är långtidssjukskriven. Betalar du för nyheter på nätet? Varför eller varför inte?

Betalar för en lokaltidning på nätet. Halva priset minst mot att få en riktig tidning i brevlådan. Fast jag gillar riktiga tidningar bäst. Vill läsa tidningen varje dag och jag har inte råd med den som kommer i brevlådan längre. Då var nät alternativet ett medvetet val.

Jag betalar för aftonbladet, dom har en del intressanta artiklar på plus. Norran vår lokala betalar jag inte för, har dom plus artiklar som är av intresse går det oftast läsa någon annanstans på nätet. Jag har ändå faktiskt funderar på köpa plus bara för hockey artiklarna oftast är plus.

Maken betalar for DN pa natet ... Jag betalar for nat versionen av Washington Post, New York Times, och Portland Tribune. Nar nagot speciellt ar igang, som nu under branderna har jag betalat for San Francisco Chronicle, och Los Angeles Times ocksa.

jag betalar för aftonbladet ibland, dvs nappar ibland på specialerbjudanden till lågt pris. Just nu har jag nappat på ett års gratisabonnemang för att jag är student...

Lokaltidningen hade jag kunnat betala för om kostnaden varit rimlig och nyheterna varit bättre. Men 149 kr/månad är åt h-vete för mycket för mig.

Jag betalar inte.
Om någon tidning erbjuder prenumeranter annonsfri läsning kommer jag glatt att betala.
Så länge det är lika många annonser även om jag betalar är jag inte ett dugg intresserad.

Nej, jag betalar inte. Jag googlar, eller bingar på det jag eventuellt vill läsa som är låst. I 95% av fallen finns exakt samma artiklar på annan plats helt gratis. Det som inte finns är kvalitétsartiklar skrivna av riktiga svenska journalister, men dessa är så försvinnande få att jag nog inte ens saknar det. Efter en tid brukar dessa artiklar vara fria också.

Nej, jag betalar inte för artiklar eller tidningar på nätet. Tycker jag att något är värt att betala för så prenumererar jag på papperstidningen eftersom jag tycker det är mysigare och det känns mer stöttande för journalisterna på något sätt (och man då även brukar få tillgång till allt på hemsidan). Tyvärr är lokaltidningen här så dåligt skriven att jag vägrar lägga pengar på den. Dessutom är dom inte smartare än att alla "plus" artiklar går att få tag i om man öppnar i privat fönster. :angel:

Min lokaltidning har helt nyligen skärpt till sin webpublicering och tar nu betalt för i stort sett allt webinnehåll. Jag har valt att hittills inte betala för tillgång.

Anledningen är att tidningen, som ägs av Stampen, redan för flera år sedan sänkt sin kvalitetsnivå radikalt i samband med att Stampen slimmat sina redaktioner och produktionsflöden in absurdum. Layouten är automatiserad och oerhört enkelspårig - alla artiklar skall passa in i statiska mallar och alla foton beskärs automatiskt till två-tre olika proportioner. Weblayouten är 980 pixlar bred och två-tre meter hög ( = behöver scrollas tills tumbasleden får artros), saknar helt överblick och är dåligt anpassad till dator (om än uthärdlig på mobil). Korrekturläsning är helt avskaffat sedan flera år. Redaktionen har i princip ingen egen riks- eller utlandsbevakning utan allt sådant material kommer från Göteborgs-Postens redaktion eller TT. Allt featurematerial är inköpt från TT m fl, ingenting är egenproducerat. Ingen person ser den slutliga tidningen innan tryck, vilket får till följd att flera olika artiklar med snarlikt innehåll, skrivna av olika reportrar, kan publiceras om samma nyhetshändelse i samma tidning.
Alla dessa (som jag upplever det) försämringar har införts först, och därefter ber man om mer pengar för att dra runt skiten. Därför avstår jag, hittills, från att vara betalande webkund.

Nä jag betalar inte för vänstervridet skräp :grin:
Ser jag en rubrik som verkar intressant så googlar jag det

Jag betalar för DN och för lokaltidningen, bägge på nätet. Vad gäller DN betalar jag framför allt för analys, fördjupning och debatt, de är dessutom en av få tidningar som har egna utrikeskorrar fortfarande. Vad gäller lokaltidningen så har visserligen kvaliteten sjunkit de senaste åren, men det är fortfarande bästa mediet för att få reda på vad som händer i stan, annonser, med mera. Jag har även Readly, och därigenom tillgång till Expressen som emellanåt blänker till med god journalistik, t ex Magda Gads reportage.

Nej, jag betalar inte för artiklar eller tidningar på nätet. Tycker jag att något är värt att betala för så prenumererar jag på papperstidningen eftersom jag tycker det är mysigare och det känns mer stöttande för journalisterna på något sätt (och man då även brukar få tillgång till allt på hemsidan). Tyvärr är lokaltidningen här så dåligt skriven att jag vägrar lägga pengar på den. Dessutom är dom inte smartare än att alla "plus" artiklar går att få tag i om man öppnar i privat fönster. :angel:
Upplys mig, hur då? :D

Japp, för DN. Men det kostar ungefär 50 spänn för ett halvår (student) så det tycker jag att det är värt.

När jag inte är student längre (och bor på ett och samma ställe) kommer jag nog att helgprenumerera och då ingår ju det elektroniska också.

Jag har läst endel artiklar som DN lägger bakom betalvägg. De känns väldigt ytliga utan ett uns av fördjupande journalistik som jag föväntar mig av den typen av material. Jag har pga deras ovilja att tala om ifall något är bakom betalvägg eller inte helt slutat använda deras sida. Jag funderar på att betala för SvD eftersom det finns bra artiklar även utan att betala. För mig känns det som en tydlig antydan om att man får ännu mer om man slantar upp några kronor.
Aftonbladet har några få artiklar jag gärna skulle läsa men eftersom majoriteten handlar om saker jag har noll intresse för så kommer jag inte göra det. En eloge till dem för att de iallafall talar om vad som inte ligger fritt.

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när... 2
Svar
39
· Visningar
1 563
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 352
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
2 007
Senast: kryddelydd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 134
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025