bete för 4-åring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 000
R

rare

(flytta gärna om detta ligger fel)
Jag vet att det är nästan ett halvår kvar till bete, men i alla fall. Hur mkt bete behöver en 4-åring? Alltså skulle det vara ok med 6-8 veckors vila, med bete på dagarna men inne på natten? Eller är det viktigt just att de får vara ute på natten? Har bete här i nägheten i så fall, men om det ska vara dygnet runt bete blir det några mil att åka, och det skulle kännas skönt att själv ha lite koll på hästen då jag inte känner folket som erbjuder bete längre bort...Vad säger ni? Hur gör ni?

Sv: bete för 4-åring

Åldern lär inte ha med det hela att göra. Tycker du att du vill ha din häst inne på nätterna så ska du ha det. Själv låter jag alla mina gå ute dygnet runt så fort betestillväxt sker...bra år innebär det från slutet av mars till slutet av november. ;)...kan tillägga att mina hästar jobbar hela året med lite lugnare underhållsarbete under december - januari....annan vila lägger jag in när jag känner att det är dags för det:cool:

Senast ändrad:

Jag vill flytta till Småland! :D

Kan tyckas vara bra men fukten...den arma fukten om höst/vinter gör det stört omöjligt att lagra hö på ett vettigt sätt:mad:...och för att inte tala om dessa attans stormar som knuffar ner träden...krondiken, taggtrådar, stenmurar och så vidare...Men jag trivs bra här ändå:idea: *viskar* + att hästarna fortfarande kan beta nu i januari;)

Man får nog väga för- och nackdelar mot varandra och försöka göra en bedöming vad som blir bäst på det hela taget.

Själv har jag valt dygnet-runt-bete (och helst lösdrift på vintern) för min unghäst och det en bra bit hemifrån. Har själv skött den dagliga tillsynen. Detta för att jag anser att en unghäst troligen blir friskare och starkare av att röra sig så mycket som möjligt. Många timmar i box strider ganska rejält mot hästens naturliga rörelsemönster och är det möjligt så undviker jag det.

Jag tycker det hänger på om hagarna med dygnet-runt-bete är bra. Är de stora, kuperade, räcker betet, är det rätt sammansatt för min häst, finns där naturligt väder-/insektsskydd, eller tom ligghall? Osv osv... Om jag finner att hästen skulle kunna gå hemmavid och ha det nästan lika bra, med skillnaden att jag kunde ha större personlig uppsikt, så skulle jag kunna välja det istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 295
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 372
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 425
Senast: Edla
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 047
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?