Beteende hos kanin

Cattis_E

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring bettendet hos min innekanin.

Kaninen ifråga är en okastrerad hankanin på c:a 4år. Jag har haft honom sedan han var 8 veckor. Sigge har alltid varit väldigt aktiv och jag har försökt sysselsätta honom så gott jag kan.

Hans vardag består i matning 2ggr om dagen, fri tillgång till hö, vatten och saltsten. Under sommarhalvåret är han ute på "rastning" (som består i att springa lös på gården minst 30 min) minst 3 gånger i veckan (lite beroende på väder och vind). Han är dessutom lös i mitt kök (då hoppas in och ut ur buren själv) så ofta som möjligt. Ibland blir det varje dag även hela nätterna men oftast är det 2-3 gånger/vecka. På senaste tiden har det av olika orsaker tyvärr blivit ganska sällan dock minst 1 gång/vecka.

Beteendet jag talar om består i att han är en "gallerbitare". Med det menar jag att han tar tag i gallret och skakar till ordentligt. Det började med att han gjorde så någon enstaka gång när man förberedde hans mat. Då tolkade jag det som att han var ivrig/hungrig. Det här beteendet har sakta ökat och nu räcker det att han hör mig gå på toa på morgonen för att sätta igång.
Han gör det även emellanåt när det inte alls är matdags.

Jag har för att bryta beteendet provat att:
*Göra i ordning maten men inte ge honom den förrän han lugnat sig.
*"Knäppa" honom lätt på nosen för att få honom att sluta.

Jag tror/antar nu att beteendet ligger djupare än att han bara vill ha mat. Han känner sig kanske allmänt understimulerad?

Har några få idéer om vad jag ska prova härnäst men mottager tacksamt alla era tips och funderingar.

MVH Catrine
 
Sv: Beteende hos kanin

Har ett liknande problem med min hankanin som också är fyra år. han gallebiter också men så har han även sedan några veckor tillbaka börjat att snurra runt så det ser ut som han jagar sin egen svans :smirk: Såhär kan han hålla på att snurra jättelänge ibland, men då oftast när jag kommer i närheten och han väntar på mat och så vidare... Ingen aning om varför han gör så... :confused: Någon som vet vad det kan bero på..??
 
Sv: Beteende hos kanin

prova att lägga in kvistar elr något att bita på till kaninen..

har själv en kanin som biter ofta i gallret.. tror att det beror på att han vill ut och vill ha uppmärksamhet och så.

ibland när jag går förbi kaninburarna kan någon av kaninerna ställa sej på bakbenen och bita lite i gallret.. då öppnar jag bara buren och klappar lite på den så blir det bra... :p
 
Sv: Beteende hos kanin

Är det inte lite lite att bara ha honom lös 2-3 gånger i veckan?
Jag har en okastrerad hankanin på 6 år och han går lös i lägenheten hela tiden då jag eller sambon är hemma. Han har ett väldigt stort socialt behov och följer mig vars jag än går.
Får han inte komma ut av någon anledning så springer han runt runt i buren och bär på sin matskål, allt för att få uppmärksamhet.
Jag tror helt enkelt att din kanin har väldigt tråkigt...
 
Sv: Beteende hos kanin

Jag håller med dig jag tror oxå att din kanin behöver röra på sig mera. Det finns nte så mycket att göra i en liten bur. Min förra kanin hade ett litet rum för sig själv och när han var hos min farmor när vi var på semester så gnaggde han på gallret och lärde sig tillslut att få upp luckan för han ville röra på sig.
 
Sv: Beteende hos kanin

Jag har en kanin ute i stallet som får springa fritt när vi inte är där och håller på med hästarna. Hon har blivit trampad en gång på ena bakbenet och haltade en vecka efter det, sedan dess vill jag inte ha henne lös när hästarna är på gången osv.
Hon är en mycket aktiv och personlig kanin, jag har aldrig varit med om maken trots att jag haft väldigt många kaniner i mina dagar.(låter som att jag är lastgammal,ju) :crazy:
Så fort hon får tillfälle så smiter hon ut från stallet och springer omkring på gården några dagar, ibland en hel vecka. Sedan när hon kommer tillbaka så är hon jättehungrig och vill gärna vara i buren en dag och sova, vilket hon avskyr annars. När man stänger in henne och hon har varit i buren alldeles för länge(enligt henne) så börjar hon bita och ruska på gallret, precis som din. Det är helt enkelt hennes sätt att säga: JAG VILL UT!!
Det har till och med hänt att hon öppnat buren själv, av ren tandkraft!! :eek: Så nu knyter vi alltid fast "dörrarna" med balsnöre de ggr vi verkligen vill ha henne i buren.. :smirk:
Hon har helt enkelt fått smak på det "goda livet" och tycker att det är astråkigt att bara sitta omkring i buren!
Släpp ut honom mer och du får en gladare kanin!! :)
 
Sv: Beteende hos kanin

Nu har ni tagit upp ett av de förslag jag själv redan har till lösning på problemet. Jag SKA se till att ge honom mer frihet. Tyvärr har jag inte kunnat det på sistone, funderade till och med på att göra mig av med honom för att jag inte hade möjlighet att ta så väl hand om honom som jag önskar.

Att han "bara" är lös 2-3 gånger i veckan låter kanske jättelite men i själv verket kan det innebära följande (jag menar INTE att försvara mig nu vill bara förklara hur vardagen ser ut):

Må: Han släpps lös på eftermiddagen och är lös hela natten till tisdag, går in i buren när vi går iväg till jobb mm på tisdagen.

Ti: Är han i buren, enda aktiveringen består ungefär i att äta hö, peta ur salladen ur sin "salladsboll" samt lite klapp och kel.

On: Släpps han ut en längre stund på kvällen (4h?) kelas ordentligt med under den tiden..

To: Tillbringas i buren, matte försöker gömma lite mat här och var (i bollen), i bland höet i höhäcken innan hon går iväg..

Fr-sö: Släpps ut på eftermiddagen, får vara lös minst till lördag kväll men ofta också till söndag. Någon gång under helgen kelar vi och jag och hälsokollar honom ordentligt. klipper klor vid behov.

Att bara öppna och låta honom komma ut en liten stund eller ta upp honom/klappa hjälper inte när han gallerbiter. Har man bara tid att pyssla eller ha honom lös en liten stund börjar han direkt han blir insläppt igen.

Grenar var ett bra tips, länge sedan jag tog in det nu (borde kommit på det själv kanske). Vilka grenar gilalr era kaniner bäst? Några sorter man inte bör ge och varför i så fall?

Vad kan man mer göra för att aktivera honom när han måste vara i buren? Någon som provat en sådan där kaninboll man stoppar godis i (finns liknande för hundar). Ger det någon aktivering?
Han gilalr sk. fröstänger men det har jag helst inte velat ge då de väl inte är så nyttiga. Är det värt onyttigheten att ge sådana ibland för att få en glad kanin? Hur ofta tycker ni jag kan göra i så fall?

Så slutligen, vad tror ni skulle gynna honom mest. Vara ute långa studer (över natt) några gånger i veckan eller nåon/några timmar/dag.

MVH Catrine
 
Senast ändrad:
Sv: Beteende hos kanin

sådär gör 1 av mina kaniner, han tar tag i nätet på buren och riktigt ruskar. En av mina dvärgvädurar biter i nätet samt håller upp sin tass emot gallret och nafsar sig själv i den :crazy: Ena grabben sätter upp båda tassarna emot nätet och tar i allt vad han har och krafsar, en annan hona hoppar upp och ner längst nätet så det rasslar och en annan antingen krafsar eller biter på en list, beror på vilken sida jag står på.... ni kan ju gissa vilken :devil: liv det är :rofl:

dom kan även hålla på ett tag om jag kommer dit och ska pyssla med andra sysslor, det är nog ett sätt att få uppmärksamhet.

grenar ska alltid kaniner ha för att hålla tänderna i trim som ständigt växer.

Kan han inte alltid vara ute? När jag fick hem en tanig dvärgvädursflicka som var innekanin så satte jag fast henne dörr i buren så den var öppen så hon kunde hoppa in och ut så gott hon ville när hon bodde i mitt rum fram tills att hon skulle börja vänjas vara ute. Med henne var det bara att släppa ut direkt för hon krafsade ut allt spån som fanns i den stackars buren och gnagde på gallret som en illbatting!
 
Sv: Beteende hos kanin

Nej, jag vill inte alltid ha honom ute. Då skulle jag få städa var femte minut eller så (lätt överdrift jag vet).. Dels för att han inte är helt rumsren och pluttar lite överallt, sedan drar man runt burspånet i hela lägenheten. Han gilalr dessutom att släpa runt sitt hö överallt. dels så är han duuuktig på att bita kablar så han kan bara vara i köket (om man inte håller ögonen på honom hela tiden).

Jag tycker det känns lite för opraktiskt att hålla köksdörren stängd jämt.
Sedan känns det lite otryggt att ha honom lös när ingen är hemma eftersom han emellanåt kan få för sig att hoppa upp på saker. Han har till exempel tagit sig ända upp på vår höga köksbänk (fråga mig inte hur) och jag är lite rädd för att han ska göra illa sig om han ramlar när han ska ned... Inte så kul för honom att ligga skadad på golvet tills man kommer hem..
 
Senast ändrad:
Sv: Beteende hos kanin

Ville bara passa på att tacka för era tips.. tar tacksamt emot fler.

/Catrine-som snart ska ut och hämta massa kvistar..
 
Sv: Beteende hos kanin

Hej!
Jag har en 4 månaders gammal liten hanhermelin. Han är en innekanin eftersom vi bor i lägenhet :( Har haft 4 utekaniner förut, 2 dog i cancer och 2 var vi tvugna att sälja..
Men för att komma till saken. Först så vågade han inte gå utanför buren, men ni springer han runt i hela mitt rum. På min bäddsoffa och min sackosäck och i min säng. Idag så såg vi orange kiss i sängen, på väggen bakom sängen, på elementet bredvid och överallt i min säng. Han har varit så himla rumsren så jag förstår inte varför han har börjat markera revir i min säng.Känner mig så elak när han hela tiden hoppas upp i sängen och jag blir tvungen att lyfta ner honom. Inatt så vaknade jag av att han satt i min säng (vi har honom lös inne i rummet dygnet runt) och då bar jag ner honom, men han fortsatte att hoppa upp. Om jag låser in honom i buren så biter han på gallret, tycker ju så synd om honom. Men om man lägger en filt över så blir han helt tyst. Vi ska snart kastrera honom så att han blir mkt lugnare. Men snälla hjälp mig någon! Hur ska jag göra? Vill ju inte låsa in honom, på nätterna när han hoppas upp i min säng så att jag mosar honom, eller när jag är i skolan hela dagen. Vad ska jag göra? :(
Mvh. Maja :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Har en liten bedårande 4månaders dvärgkanin (? lejonhuvad tror jag rasen var) hemma. Är innekanin och det går alldeles förträffligt...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: katja40
·
T
Övr. Katt Ja nu har jag haft katterna i runt en månad och lite funderingar har växt fram :) För det första, det här med barf :crazy: Just nu...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Sol
·
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp