Bukefalos 28 år!

Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

majha

Trådstartare
Har en liten bedårande 4månaders dvärgkanin (? lejonhuvad tror jag rasen var) hemma. Är innekanin och det går alldeles förträffligt förutom ett par olycker, men nu så är det mest kulor som man får plocka (och det minskar i antal det med).
OT//Bara en sådan sak att kaninen inte vågar gå ut på de bara golven är ju underbart, vilket gör att han håller sig till den långa golvmattan i hallen och vardagsrummet dit jag lagt en förbindelse= vi har sluppit ta tag i att kaninsäkra resten av lägenheten. //

Kaninen är ute minst tre ggr per dag och luftar sig. Är jag hemma kan det bli frågan om ett par tre timmar åt gången, kvällstid är det ganska givet att kanin är ute när vi sitter i tvsoffan. Det motioneras flitigt på egen hand. Men då det lilla livet älskar pellets så passar jag på att lära honom hyss. Jag har tagit hål i en pingisboll och fyller den med pellets- vips så blev det en aktiveringsboll. Kanin har lärt sig att hoppas det utställda "hinder" så vankas det pellets, en lek som kan lekas en bra stund innan kanin lägger sig raklång. Gå på bakbenen går bra oxå, bara motivationen(pellets) finns på lagom höjd och fart.

Men jag vill ha mer idéer, vad gör ni?

En annan sak jag undrar, hur mycket pellets ska en sådan ung sak ha. Det finns ju ingen botten i denna verkar det som, är ständigt på jakt på mat. Även om kanin är selektiv i maten så ska det luktas och smakas på allt. Och stoppar jag något i munnen så blir kanin skogstokig om det inte får testas själv.
Jag vet att det ultimata är ett bra hö, vatten och grönsaker (har jag glömt något?). Just nu får han ca 3matskedar per dag (1 morgon, 1 kväll och en till lekar). Vad anser ni?

Banan är stor udda favoriten... den kan det dödas för... Jag har inte sett några problem med magen efter provsmakningar. Finns det några reaktioner på lång sikt banan- kanin?

Och så undrar jag över avmaskning, en fundering som uppkommer iom den enorma aptiten. Har tagit reda på pris, men ingenstans står det hur man tar provet, ren nyfikenhet, insamlade kulor? Och kan man se själv om mask finns?

Det blev långt och mycket. Men lite input och nya uppslag vill jag för denna lilla sak som jag är väldigt stolt över. :D
 
Sv: Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

det första du ska tänka på är att aldrig ha kaninen i samma rum där det finns en teve påknäppt. en teve som står på. även om ljudet är av, ger ifrån sig ett ljud. alla människor hör det inte pga av att det är högfrekvent. men kaniner är känsliga på det...
jag tycker du ska ha mat framme hela tiden åt din kaninen, efterssom de växer så tycker jag du ska ha mat framme hela tiden, obegränsat med pellets, fram till att den är 8 månader gammal, sen kan du minska av lite och till slut ska den bara en 0.4-0.8 dl pellets/dag. men jag ger mina en deciliter var. och mer på vintern när de e kallt ute, för mina bor ute. men under tiden den får obegränsat med mat så skall den ju ha mycket fritt springande per dag. grönsaker är också bra, men ge inte för mycket sallat, bara ett litet plad någon gång i veckan, de blir väldigt lösa i magn av det. ett bra pellets jag skulle rekomendera är rabbfor. de får mina. fiberhalten ligger på 15% ca. ju högre desto bättre. avmaskning gör jag en gång per år. du ser om det finns små maskar på avföringen. då köper jag axilur på apoteket, är till hund, katt o gnagare, det står på hur många milliliter den ska ha
 
Sv: Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

Det där om tv'n har jag lite svårt att tro på. Har aldrig läst om något dylikt, och skulle det vara ljud som kaninen (och katten och hunden) hör så lär det iaf inte vara obekvämt då det finns ju valmöjligheten att avstå från att vistas i samma rum som tv'n. Gärna fakta lr info om var jag kan hitta fakta om detta.

Du avmaskar en gång per år vare sig det behövs lr inte?

Tack för svar.


// Idag så fick kanin sniff på choklad och det var en höjdare tydligen. Hann inte dra undan biten innan det togs ett bett. 81%ig mörk choklad. Men, men banan och choklad ter sig ju väldigt bra ihop. Gourmetkanin.
 
Sv: Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

Jag vill se bild på gourmetkaninen. :D

Det där med tvn har jag inte heller hört. Så länge de inte behöver vistas i samma rum är det nog inget problem.

Mina kaniner (för närvarande en lejonhuvad-fömodligen hermelinkorsning, samt en lejonhuvad dvv) bor inne, får 1 msk pellets var per dag, fullt tillräckligt för dem, samt lite rotfrukter/grönsaker, samt fri tillgång till hö. Vad gäller banan, ja, det är poppis, men man får vara lite restriktiv med det, det innehåller rätt mycket socker.

Avmaskat har jag aldrig gjort. Du har ju en liten yngling som växer och leker och busar, klart han blir hungrig då. Håll lite koll på hullet bara så är det nog lugnt, och väg honom gärna lite då och då så inte vikten skenar iväg med raketfart uppåt. :)
 
Sv: Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

Bild kommer när den blivit godkänd.

Tack för svar.

Bra där om socker i banan, jag har hört det förut men låtit det falla i glömska.

Ser på kanin att jag får öka lite på pelletsen just nu, blivit lite tanigare i bakkroppen. Inte smalare utan längre på något sätt. Ungefär som när ungar växer, de skjuter plötligt iväg på längden, bredden samma men det fattas 10 cm i kläder på ben och armar.

Och magen sa inget om chokladen som slank ner igår. *puh*

Vi tränar på hoppning, att hoppa på kommando av matte utvalda hinder. Visserligen är kanin ibland så het på pellets att det hinns hoppa sex-sju ggr över sådant som inte ska hoppas innan det tas rätt. Hoppa upp på låda fungerar bra och gå på bakbenen (ca 15-20cm).
 
Sv: Frågor (och förhoppningsvis svar) om kanin

alla gör som de vill, det är upp till er om ni vill ha kaninen där, men jag skrev bara att det är ett obehagligt ljud för kaninen. ett ständigt tjulande, ljust pipljud.

majha: har du läst boken: allt om kaninen så står det bland annat iden, och mina kollegor har heller inte kaniner i samma rum som en teve. men som sagt, ni gör som ni vill. ja, jag avmaskar på våren, innan de får komma ut i hagarna igen. men jag avmaskar ju såklart när det behövs...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp