Beteende mellan valacker - normalt?

fiona_gullet

Trådstartare
Hej,
har precis flyttat ihop min 14 åriga SWB valack med en 6årig Tinker. Funderar nu om deras beteende är mer aggressivt än vad jag tolkat det som? Jag har tolkat deras beteende som lek, de naffsar efter varandra och biter mot frambenen, så att de går ned på "knä". De står även ibland på bakbenen och slår med frambenen mot varandra. Sen så står de o äter och ser ut som bästa vänner igen.
Nu har min 14åring kommit in med en del bitsår och jag blir lite orolig. Trodde 6åringen skulle vara betydligt lägre i rang och att inte skulle vara några problem.
 
Hej,
har precis flyttat ihop min 14 åriga SWB valack med en 6årig Tinker. Funderar nu om deras beteende är mer aggressivt än vad jag tolkat det som? Jag har tolkat deras beteende som lek, de naffsar efter varandra och biter mot frambenen, så att de går ned på "knä". De står även ibland på bakbenen och slår med frambenen mot varandra. Sen så står de o äter och ser ut som bästa vänner igen.
Nu har min 14åring kommit in med en del bitsår och jag blir lite orolig. Trodde 6åringen skulle vara betydligt lägre i rang och att inte skulle vara några problem.
Ja, de leker och har väldans roligt tillsammans! Visst är det en skaderisk, men försök att se det positivt. När de står på bakbenen och busar bygger de en jäkla massa bra muskler samt att de får en utmärkt mental stimulans, dvs de får vara just hästar! :up:
 
Jag älskar att titta på min pålle när han leker så med sina kompisar. Han utstrålar ren lycka. Visst blir det repor i huden men de måste ju få leva!
Min är 19 och går med två 6-7-åringar. Ofta är det min som drar igång brottningen trots att han generellt är låg i rang. De andra är mer förtjusta i att springa fort.
 
Tack, nu har ni lugnat mattehjärtat lite :) Ja det stämmer nog att dom har väldigt roligt. Mitt halvblod hade en rejäl hudbit borta på örat och såg väldigt sloken ut en kväll när han kom in. Men det är nog sånt man får räkna med när man busar hela dagarna.
 
Ha koll. Oftast går det bra men även valacker kan starta rejäla maktstrider. Om det är små hagar och någon individ inte kan komma undan så är det jäkligt jobbigt för den. Min gammelman kan vara jäkligt otrevlig i flock. Skulle inte sätta honom i en rasthage men andra hästar. Han tycker han är kung. Och en taskig sådan.
 
Hej,
har precis flyttat ihop min 14 åriga SWB valack med en 6årig Tinker. Funderar nu om deras beteende är mer aggressivt än vad jag tolkat det som? Jag har tolkat deras beteende som lek, de naffsar efter varandra och biter mot frambenen, så att de går ned på "knä". De står även ibland på bakbenen och slår med frambenen mot varandra. Sen så står de o äter och ser ut som bästa vänner igen.
Nu har min 14åring kommit in med en del bitsår och jag blir lite orolig. Trodde 6åringen skulle vara betydligt lägre i rang och att inte skulle vara några problem.

Låter som om de leker. Vissa av mina leker ganska vilt i mellanåt för att nästa minut stå tätt intill och börja klia varandra. Dom är helt slut vissa dagar när de kommer in men det är kul att se hur roligt de verkar ha. Ha koll på så att ingen av dem blir jagad och pucklad på, inträngd i hörn osv. Det är alltid en risk att ha hästar tillsammans men för mig är det värt att ha hästarna ihopa.
 
Hej,
har precis flyttat ihop min 14 åriga SWB valack med en 6årig Tinker. Funderar nu om deras beteende är mer aggressivt än vad jag tolkat det som? Jag har tolkat deras beteende som lek, de naffsar efter varandra och biter mot frambenen, så att de går ned på "knä". De står även ibland på bakbenen och slår med frambenen mot varandra. Sen så står de o äter och ser ut som bästa vänner igen.
Nu har min 14åring kommit in med en del bitsår och jag blir lite orolig. Trodde 6åringen skulle vara betydligt lägre i rang och att inte skulle vara några problem.
Är nog bra att hålla koll, hästar som leker skadar väldigt sällan varandra på det sättet. Låter som att dom har mer maktkamp än lek.
 
Ha koll. Oftast går det bra men även valacker kan starta rejäla maktstrider. Om det är små hagar och någon individ inte kan komma undan så är det jäkligt jobbigt för den. Min gammelman kan vara jäkligt otrevlig i flock. Skulle inte sätta honom i en rasthage men andra hästar. Han tycker han är kung. Och en taskig sådan.


De har en 1 hektars skogshage på två hästar, med fri tillgång. Så de bör vara nöjda med livet :) men klart att de ska vara på varandra hela tiden istället för att gå undan. Tänker också att jag ska bygga en lösdriftshall och är lite orolig att någon ska bli trängd där inne. 🤔 Förut hade jag ett sto och hon höll aldrig på på detta vis med sina kompisar....
 
Är nog bra att hålla koll, hästar som leker skadar väldigt sällan varandra på det sättet. Låter som att dom har mer maktkamp än lek.

Fast jo - det är jättevanligt att det åker någon ytlig hudflaga osv med valacker som leker intensivt . Det är ingen maktkamp för den skulll . Men självklart vettigt att hålla koll oavsett @fiona_gullet då vilda lekar självklart ändå kan leda till skador även om det inte avses. Ston leker inte i regel alls på samma sätt så att ditt tidigare sto inte höll på är helt normalt i skillnad från vissa valacker.

Om de leker så intensivt hade jag tex (vilket jag förutsätter redan att du har koll på) inte haft grimma på, och jag hade heller inte om de har täcken, haft bensnören på täckena.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej! Min rara häst går ju på lösdrift nuförtiden. I hagen har vi 4 hästar- men det har varit lite rörigt i flocken pga dödsfall och...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Lavinia
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 667
Senast: Qosack
·
A
Hästhantering Har en 25 årig b-ponnyvalack och ett ettårigt hbl-sto och idag kom två ettåriga ston till för sommarbete. Ena stoet kom först, och de...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp