Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Nu känner jag mig som en "hippokondriker" :D:angel:.

Proverna visade att hästen är helt frisk med avseende på levervärden, muskelvärden, inflammation/infektion. Han ver ju heller inte halt, ryggöm eller har nämnvärt försämrad syn.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag är givetvis glad, hela hästen har ju fått en hälsoundersökning, om än dyr sådan. Dock tror jag att jag väntar ett tag med hoppning, har fortfarande ont i ryggen efter luftfärderna. Jag tror att jag kanske skuttar lite hemma i paddocken senare i vår.

Han är väl helt enkelt lite "bäng" (som vi säger på skånska). Jag får avvakta och se om detta fortsätter.
 
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Skönt att höra att ni inte hittade något allvarligt! Bättre att vara en "hippokondiker" en gång för mycket än en gång för lite! Kul att höra att veterinären tog dig på allvar dessutom.

Mvh/ W
 
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Hej Etienne,

Läste med stort intresse ditt inlägg ang ev synförändring på din 19-åriga häst. Jag vill bolla ett problem som jag har - både med dig och andra som kan ta del av detta . Jag har ett 7-årigt Varmblod som har blivit behandlad för misstänkt Borrelia (jag har under det senaste året ofta funderat på om han ser dåligt faktiskt). Misstanken var även att hans syn försämrades - bakterien kan ha satt sig på synnerven. Nåväl strax efter behandlingen (på väg hem) råkade vi ut för en otäck transportolycka. Jag åkte in på akuten o hästen fick veterinärvård samt lugnande och kördes hem. När jag väl började sätta igång honom igen började det hända konstiga saker - han kan helt plötsligt bli fullständigt vettskrämd, gör 180's, blåser, upp med svansen, bajsar, går på bakbenen osv Men detta är inte allt - han kan hålla på så där i upp till 20 minuter och jag känner att jag stundvis ej får kontakt med honom. Jag tycker synd om hästen och undrar förstås om detta kan ha med synen att göra - kan en häst verkligen bli så rädd av att inte se ordentligt? Jag har haft honom i 2 år och visserligen är han lite nervig men detta har jag aldrig någonsin varit med om. Har trots allt umgåtts med hästar i 20 år. Eller kan han ha drabbats av ett trauma efter olyckan?
Till saken vill också att jag har jobbat mycket NH markträning med denna häst och han är väluppfostrad. Finns det nå'n som har varit med om något liknande?
 
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Delvis KL...

Till TS skönt att det trots allt inte var något fel på din häst. Har själv inte gjort något mer åt min misstanke men därmot provat något som för oss har gjort underverk på beteéndet.

Förutom att jag funderade på om han såg dåligt så vet jag ju att hans hörsel är överutvecklad så han hör och "ser" ALLT och på så vis så ger ju det i sig en stress och för honom megarädlsa utan anledning.

Har funderat länge men bara korta stunder om man skulle prova hoppluva.

I helgen så kom jag då äntligen till skott, det blåste fan ute och allt rörde sig och gjorde ljud i från sig och det gick inte att rida då han var rädd för allt och jag fick helt enkelt nog, min ork och mitt tålamod bara försvann och uppgivenheten att inte ha kommit över detta på tre år fick överhanden. Fick tag i en hoppluva, på med den och tänkte - visst kan väl prova, men det lär ju inte hjälpa, Å ful blev han också :-). Ut i blåsten med en luva som rörde sig av blåsten men satt kvar och täckte igen öronen och jag fick en smärre chock.

En ny häst, jag väntade och väntade men det blev ingen reaktion, han var lugn och jämförelsevis helt avtrubbad. Har nu ridit med luvan i några dagar och han är fortfarande en ny häst, avslappnad och har börjar jobba på ett helt nytt vis hela han. Är helt förändrad både ute i skogen och på banan.

Säger nu inte att det är hela sannigen för alla, men om hästen är frisk men överdrivet harig och reaktionsbenägen så testa hoppluva eller fetvadd i öronen om ni inte gjort det redan.
 
Senast ändrad:
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Ibland hittar man jättebra tips på Buke!

Jag öppnade den här tråden eftersom min ena häst har börjat bete sig lite konstigt efter en längre tids vila under vintern (först var jag skadad och sedan var hästen skadad). När jag satte igång henne igen för några veckor sedan verkade hon ha blivit överkänslig/övernervig (hur man nu ska förklara det) mot saker hon inte har reagerat för innan. Jag funderade faktskt på om hon hade börjat få problem med synen eftersom hon reagerade så våldsamt i vissa situationer.

Men nu ska jag börja med att testa med en hoppluva för att se om det är hörseln som spökar istället!
 
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Tycker som så många andra att du ska kolla upp det med en veterinär.
Men kanske skulle det kunna vara lite vår-nerver? Har åka av flera betydligt yngre hästar när de blir lite vår-pgga och spända och så ser de helt plötsligt något "osynlig" och tvärnitar eller tar ett skutt uppåt, framåt eller åt sidan...
 
Sv: Beteendeförändring - kan det vara synrubbningar? (LÅNGT)

Hm, har aldrig provat hoppluva, kanske värt ett försök? Var på dressyrträning i helgen. Detta är i ett ridtält och även i skritt skyggade han på långa tyglar. Han är ju också enormt känslig för ljud....

Ponylove: Han är kollad och de hittade inget. Vårnerever har jag svårt att tänka mig, han höll på så redan i dec när det var -20 grader. Sen är detta 10:e våren jag äger honom och detta är ett nytt beteende.

Ska kolla om någon i stallet har en luva att låna ut...

Borrelian var en intressant teori. Han hade för 2 år sen febertoppar med 2 v mellanrum på 40 grader helt oförklarligt. Det har inte hänt igen och erlichiaprov togs aldrig eftersom febern gick ner av sig själv. Dock var han vinglig och tjock i benen i 2-3 dagar. Vet var heller inte säker på orsaken.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp