Häst går inte att hämta i hagen. *långt*

Jo, om man mutar en osäker häst som helst inte vill umgås med en att komma för att den ser att man har godis den vill ha, då är risken stor att den när man inte har med sig godis slutar att låta sig fångas igen. Det säger ju sej självt att relationen inte blivit som den blivit pga att hästen inte fått nog med godis när man gått in i hagen. När relationen blivit som den blivit i tex Ts fall så lagar man inte den relationen genom godis. Isåfall skulle för övrigt inte Ts haft problemen då ju hästen får mat när den kommer.

Och nej, jag är inte "en sån person som krånglar till allt", jag är bara inte för att locka hästarna hit och dit och tro att det räcker sen för att man ska få en trygg och stabil grund med hästen. Det ligger mer i det än i godiset. Om inte annat borde du väl se själv i denna tråden att godis till en sådan häst inte gör att hästen per automatik får mer förtroende för en.
Delar inte dina åsikter alls.
 
Det är skillnad på "muta" och positiv förstärkning och det är något man måste veta när man håller på med positivt förstärkning.
Det är till och med väldigt viktigt att veta skillnaden.

Muta är att visa godis för hästen eller att den vet att det ligger i handen som man sträcker ut. Detta kan medföra att hästarna inte kommer eller väljer att inte komma. Detta är inte positiv förstärkning även om det förstås inte är obehagligt för hästen.

Positiv förstärkning är att be hästen komma (på något sätt) och när den gör det tar man fram godiset (gärna efter ett klick eller ett "bra").
 
Det är skillnad på "muta" och positiv förstärkning och det är något man måste veta när man håller på med positivt förstärkning.
Det är till och med väldigt viktigt att veta skillnaden.

Muta är att visa godis för hästen eller att den vet att det ligger i handen som man sträcker ut. Detta kan medföra att hästarna inte kommer eller väljer att inte komma. Detta är inte positiv förstärkning även om det förstås inte är obehagligt för hästen.

Positiv förstärkning är att be hästen komma (på något sätt) och när den gör det tar man fram godiset (gärna efter ett klick eller ett "bra").

Har du erfarenhet av att klickerträna? Har du "tämjt" en inte-så-tam-tamhäst någon gång?

Ditt påstående stämmer inte överhuvudtaget. För att träna in inkallning så behöver du "på något sätt" locka hästen till dig. Godisskrammel funkar utmärkt.

Ja, hästen kan välja att inte komma, och då behöver du bygga positiva associationer under en längre tid. Att fodra en bytta krubbskrammel i hagen varje gång du kommer dit är ett bra sätt att bygga starkt drag mot dig.

Jag blir så trött på att folk verkar tycka att det är något omoraliskt med att använda godis. Hästar har jättestark motivation till att äta, och det är något bra som vi kan använda oss av i träningen. Dom är lättare att träna med R+ än hund, imo.
 
Har du erfarenhet av att klickerträna? Har du "tämjt" en inte-så-tam-tamhäst någon gång?

Ditt påstående stämmer inte överhuvudtaget. För att träna in inkallning så behöver du "på något sätt" locka hästen till dig. Godisskrammel funkar utmärkt.

Ja, hästen kan välja att inte komma, och då behöver du bygga positiva associationer under en längre tid. Att fodra en bytta krubbskrammel i hagen varje gång du kommer dit är ett bra sätt att bygga starkt drag mot dig.

Jag blir så trött på att folk verkar tycka att det är något omoraliskt med att använda godis. Hästar har jättestark motivation till att äta, och det är något bra som vi kan använda oss av i träningen. Dom är lättare att träna med R+ än hund, imo.

Ja, jag är utbildad klickertränare.

Jag har verkligen inget emot godis. Jag har inget emot krubbskrammel eller på annat sätt använda sig av vilken metod som fungerar på en speciell individ. Varför tror du det med mitt inlägg som grund?
Det är varken omoraliskt (konstigt ordval kan jag tycka) eller fel, konstigt eller fult att använda godis. Fler skulle använda det tycker jag, även om jag är för träning utan godis också.

Det jag utgår ifrån och som jag belyser är att positiv förstärkning inte är samma som muta och man bör veta skillnaden om man pratar om positiv förstärkning. Det är inte samma sak som att man inte får använda det ena eller det andra.

Possitiv associationer är en helt annan sak som jag inte beskriver överhuvudtaget.
 
Ja, jag är utbildad klickertränare.

Jag har verkligen inget emot godis. Jag har inget emot krubbskrammel eller på annat sätt använda sig av vilken metod som fungerar på en speciell individ. Varför tror du det med mitt inlägg som grund?
Det är varken omoraliskt (konstigt ordval kan jag tycka) eller fel, konstigt eller fult att använda godis. Fler skulle använda det tycker jag, även om jag är för träning utan godis också.

Det jag utgår ifrån och som jag belyser är att positiv förstärkning inte är samma som muta och man bör veta skillnaden om man pratar om positiv förstärkning. Det är inte samma sak som att man inte får använda det ena eller det andra.

Possitiv associationer är en helt annan sak som jag inte beskriver överhuvudtaget.

Muta är inte något som existerar utanför människans begreppsvärld om ekonomi.

Hur gör du för att träna inkallning på en häst som inte vill komma fram till människan överhuvudtaget?

(Min utbildning är etologi på universitetsnivå)
 
Att jaga hästar känns helt lönlöst?
Hade en tjej i stallet förr som tränade efter någon viss filosofi att om hästen inte ville fångas skulle hon jaga iväg den, hon sprang och jagade bort sin häst i timmar.

Minns inte om hästen kom till slut men jösses vad det såg jobbigt ut.
Men det fungerar.
Man måste gå efter hästen i timmar och hindra den från att vila, äta eller dricka.
Bra är att vara flera och lösa av varandra.
Första gången kan utan vidare ta 4 timmar eller mera.
Sedan så tar det kortare och kortare tid.

Men om man ger upp så kommer det att ta dubbelt så lång tid nästa gång.
 
Här är för övrigt min bästa metod om man nyss fått hem "en riktig vilding" som behöver fångas in för vård eller något hyfsat snart, och vill göra det utan stresspåslag (vilket jaga/driva definitivt ger, inte en bra metod långsiktigt).

Gå till hagen 2-3 gånger per dag med en bytta med lusernpellets eller något annat hästen gillar. Samma bytta (hästen kommer att minnas både byttan och dig). Sätt in byttan i hagen och om det behövs, backa så långt som krävs för att den ska våga gå fram och äta.

Efter några dagar med den rutinen, bygg en fålla i hagen. Fodra byttan i fållan några gånger.

Sen en dag när pålle äter byttan i fållan så går du och stänger grinden. I den mindre fålla kan du sen träna på att få lov att ta på grimman i utbyte mot godis, eller sköta vården som behövs lös i fålla om grimman är ett stort och triggande moment.

Låt det ta tid. Hästar går med på det mesta som en lugn "mat-matte" (lugn i kroppsspråk) vill hitta på, så bygg det förtroendet. Med hjälp av mat.
 
Har du erfarenhet av att klickerträna? Har du "tämjt" en inte-så-tam-tamhäst någon gång?

Ditt påstående stämmer inte överhuvudtaget. För att träna in inkallning så behöver du "på något sätt" locka hästen till dig. Godisskrammel funkar utmärkt.

Ja, hästen kan välja att inte komma, och då behöver du bygga positiva associationer under en längre tid. Att fodra en bytta krubbskrammel i hagen varje gång du kommer dit är ett bra sätt att bygga starkt drag mot dig.

Jag blir så trött på att folk verkar tycka att det är något omoraliskt med att använda godis. Hästar har jättestark motivation till att äta, och det är något bra som vi kan använda oss av i träningen. Dom är lättare att träna med R+ än hund, imo.
Jag har bara tränat skyggis-kanin på det sättet och inte häst, men det var väldigt effektivt :)
 
Men det fungerar.
Man måste gå efter hästen i timmar och hindra den från att vila, äta eller dricka.
Bra är att vara flera och lösa av varandra.
Första gången kan utan vidare ta 4 timmar eller mera.
Sedan så tar det kortare och kortare tid.

Men om man ger upp så kommer det att ta dubbelt så lång tid nästa gång.
Men varför vill man ha en sån här trist relation med sin häst :(

Är ju mycket enklare och trevligare att vara en resurs för sin häst än någon som ska dominera och jaga skiten ur den tills den ger upp?
 
Du verkar övht inte läsa vad jag skriver ändå. Du är för mutor, vilket jag inte tror fungerar alls i längden, jag är för positiv förstärkning av beteenden jag vill uppmuntra. Svårare än så är det inte.
Vad är det för skillnad på "mutor" och positiv förstärkning tänker du?
Jag förstår inte vart skillnaden ligger här - framförallt inte ur hästens synvinkel. Att jag kan ha olika syfte med mitt godisgivande är klart.
 
Här är för övrigt min bästa metod om man nyss fått hem "en riktig vilding" som behöver fångas in för vård eller något hyfsat snart, och vill göra det utan stresspåslag (vilket jaga/driva definitivt ger, inte en bra metod långsiktigt).

Gå till hagen 2-3 gånger per dag med en bytta med lusernpellets eller något annat hästen gillar. Samma bytta (hästen kommer att minnas både byttan och dig). Sätt in byttan i hagen och om det behövs, backa så långt som krävs för att den ska våga gå fram och äta.

Efter några dagar med den rutinen, bygg en fålla i hagen. Fodra byttan i fållan några gånger.

Sen en dag när pålle äter byttan i fållan så går du och stänger grinden. I den mindre fålla kan du sen träna på att få lov att ta på grimman i utbyte mot godis, eller sköta vården som behövs lös i fålla om grimman är ett stort och triggande moment.

Låt det ta tid. Hästar går med på det mesta som en lugn "mat-matte" (lugn i kroppsspråk) vill hitta på, så bygg det förtroendet. Med hjälp av mat.
Detta kräver också att hästen vet att den kan få mat i en bytta. En häst som aldrig har fått det kommer inte vara speciellt benägen att närma sig byttan. Något jag upplever att många inte riktigt har koll på. En person försökte få tag på en häst jag hade genom att skaka på en hink med foder i.... Vilket fick resultatet att den höll sig ännu längre ifrån personen :rofl:
 
Haha ja det kan ju hända att man får börja med hela konceptet "människa kan komma med mat och extra god mat kan finnas i en bytta" 😂

Detta kräver också att hästen vet att den kan få mat i en bytta. En häst som aldrig har fått det kommer inte vara speciellt benägen att närma sig byttan. Något jag upplever att många inte riktigt har koll på. En person försökte få tag på en häst jag hade genom att skaka på en hink med foder i.... Vilket fick resultatet att den höll sig ännu längre ifrån personen :rofl:

Så himla typiskt, samma när folk smackar på en häst som aldrig lärt sig vad det betyder och sen blir sura när den inte fattar 😂... Dom föds liksom inte med en massa färdigprogrammerade kommandon...
 
Haha ja det kan ju hända att man får börja med hela konceptet "människa kan komma med mat och extra god mat kan finnas i en bytta" 😂



Så himla typiskt, samma när folk smackar på en häst som aldrig lärt sig vad det betyder och sen blir sura när den inte fattar 😂... Dom föds liksom inte med en massa färdigprogrammerade kommandon...
Påminner om dessa hundägare som står och vrålar hit och hundarna vet inte ens vad det betyder och har aldrig blivit tränade i inkallning men skit får hundarna för dom inte kommer.
 
Muta är inte något som existerar utanför människans begreppsvärld om ekonomi.

Hur gör du för att träna inkallning på en häst som inte vill komma fram till människan överhuvudtaget?

(Min utbildning är etologi på universitetsnivå)

Jag tror du läser in mer i mitt inlägg än vad jag ämnar säga.

Det är ju klart att inte hästen ser det som en muta. Det är bara ett namn som är ganska vanligt inom hundträning bland just klickertränare. Det är bara ett beskrivande ord på något som inte är samma som positiv förstärkning.
De som jobbar med PF jobbar inte med ”mutor”.

Jag har inte emot något av dem men det är skillnad på dem. Det är ju det enda jag belyser, att använda rätt term för rätt sak. Man kan inte kalla det positiv förstärkning när det inte faller inom begreppet.

Man kan kalla det något annat än muta om man vill. För de flesta anser att ordet muta är fult.
Jag skulle väl egentligen bara säga att det är en annan sorts träningsmetod. Det är dock inte så man jobbar med positiv förstärkning, som ju bottnar i pavlovs hundar, som du ju är fullt medveten om.

Positiv association faller i båda koncepten enligt min uppfattning och din beskrivning hur man kan göra är något jag antagligen skulle göra först. Klickerträning är inte svaret på allt, på något sätt, och som du säger; hur gör man för att kalla på hästen om man är strikt klickertränare och hästen inte vill komma?
 
Vad är det för skillnad på "mutor" och positiv förstärkning tänker du?
Jag förstår inte vart skillnaden ligger här - framförallt inte ur hästens synvinkel. Att jag kan ha olika syfte med mitt godisgivande är klart.

Jag funderar vidare även om frågan inte var till mig.

Det är väl som med positiv förstärkning, negativ förstärkning, positivt straff och negativt straff? Det uppfattas kanske inte av den som tränas vilket av dem det är (de vet ju inte de vetenskapliga orden och hur vi delar upp dem) men ibland kan resultatet visa vad mottagaren uppfattade beroende på vad resultatet är; det beteende som förstärks och det som minskar.
Vi kan dessutom ha annan uppfattning än vad mottagaren känner. Men, det här sker ju undermedvetet, det är ju inget som mottagaren reflekterar över.

Som exempel på skillnaden mellan muta och PF:

Jag tar exempel som är lättare att relatera till, kanske.

”Muta”:
Du säger till ditt barn; du får en chokladkaka om du städar ditt rum.

PF:
”Oj, har du städat ditt rum, här får du en chokladkaka”

De har olika effekt, på olika sätt, båda har fördelar och båda har nackdelar. Inget är fel eller rätt. Allt beror på vad du vill ha för resultat för tillfället, eller individen.
 
Jag tror du läser in mer i mitt inlägg än vad jag ämnar säga.

Det är ju klart att inte hästen ser det som en muta. Det är bara ett namn som är ganska vanligt inom hundträning bland just klickertränare. Det är bara ett beskrivande ord på något som inte är samma som positiv förstärkning.
De som jobbar med PF jobbar inte med ”mutor”.

Jag har inte emot något av dem men det är skillnad på dem. Det är ju det enda jag belyser, att använda rätt term för rätt sak. Man kan inte kalla det positiv förstärkning när det inte faller inom begreppet.

Man kan kalla det något annat än muta om man vill. För de flesta anser att ordet muta är fult.
Jag skulle väl egentligen bara säga att det är en annan sorts träningsmetod. Det är dock inte så man jobbar med positiv förstärkning, som ju bottnar i pavlovs hundar, som du ju är fullt medveten om.

Positiv association faller i båda koncepten enligt min uppfattning och din beskrivning hur man kan göra är något jag antagligen skulle göra först. Klickerträning är inte svaret på allt, på något sätt, och som du säger; hur gör man för att kalla på hästen om man är strikt klickertränare och hästen inte vill komma?

Men om du är utbildad klickertränare så borde ni väl gått igenom inlärningsteori och betingning ordentligt?

Positiv förstärkning innebär bara att man lägger till något som ökar frekvensen av beteendet.

Sen kan "folk" kalla det för muta eller belöning eller lön eller vad dom vill.

Positiv = något läggs till
Förstärkning = beteendet ökar i frekvens

Ditt exempel med "barnets muta" ÄR positiv förstärkning (om det leder till att barnet städar dvs). Det är bara en fördröjd förstärkning, vilket människor är bättre på att uppfatta än vad djur är.

Lönen du får från ditt jobb är också fördröjd positiv förstärkning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 303
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 295
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp