Häst går inte att hämta i hagen. *långt*

Kan ju tipsa om att kolla på Warwick Schillers filmer på youtube, speciellt hur han möter föl och unghästar, matching steps och Cat-H metoden, att hålla sig ”below threshold”.

Jag möter i stort sett alla djur på det sättet. Ska jag närma mig en häst - vilken häst som helst. Så går jag mot den och när den lägger märke till mig, räcker med att den vinklar ett öra lite grann eller slutar tugga etc så stannar jag och väntar, antingen på att den återgår till att göra det den gjort innan den lade märke till mig eller så kommer den fram, det beror lite på hur hästen är van att bli bemött. Upprepar detta tills hästen är bekväm med min närhet. Är det en ny häst, eller en osäker häst så gör jag det ett par gånger och sen går jag och pysslar med något annat inom synhåll, det skapar nyfikenhet. Och visar hästen att ”jag såg att du såg mig”.

Att lägga tryck på en häst som inte vill bli fångad tycker jag inte är något vidare effektivt sätt att jobba. Jag vill att djuret jag närmar mig känner sig sedd av mig, det skapar trygghet istället för flykt och undergivenhet och fungerar även om hagen är fem hektar.
 
Och visar hästen att ”jag såg att du såg mig”.

Att lägga tryck på en häst som inte vill bli fångad tycker jag inte är något vidare effektivt sätt att jobba. Jag vill att djuret jag närmar mig känner sig sedd av mig, det skapar trygghet istället för flykt och undergivenhet och fungerar även om hagen är fem hektar.

Precis det där! Så bra beskrivet. Min häst är helt fenomenal på att visa det. Det var så min "alternativa" bana började.

När vi första gången träffade en av våra tidigare tränare formligen skrek hela hästen så högt mitt i all sin knäpptysthet "Hon SER mig?! 🥺🥺🥺❤" att trots att jag inte hade en aning om vad hon gjorde eller pratade om började gråta och bara visste att detta var vad vi missat hela vårt liv tillsammans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 302
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 295
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp