Beteshästar kontrakt?

J

javill

Ett par hästar ska gå på bete hos oss i sommar. Någon som har tips vad jag bör tänka på att ha med i kontraktet?

Vi står för mark, stängsel, vatten och en daglig koll som i princip innebär att vi kollar att hästen står på benen och ser ok ut. Efter övernskommelse kan vi förstås kolla hästarna närmre ifall ägaren ska bort eller så.

Vi vill t ex inte att de ska låna vår toalett eller springa i huset. Vill inte heller att bilar eller cyklar står hur som helst på gården. Ska det kanske regleras redan i ett kontrakt?
 
Jag tycker att det låter smart att ta upp det vid kontraktskrivningen. Så slipper man en massa problem senare
//E
 
Njaa, behöver man verkligen ta upp sånt i kontrakt? För mig är det en självklarhet att man håller sig till vissa regler!!
Jag tycker det räcker med att berätta vad som gäller ang bilar och toaletter mm,och att det måste följas!
 
En mycket intressant fråga. Min systers svärmor har frågat om hon eventuellt får ha sin häst hos oss i sommar, men jag känner mig tveksam. Det är så mycket som kan hända! Vad händer om hästen gör sig illa i hagen? Är det mitt fel (min hage)? Ska personerna i fråga "besiktiga" hagen innan så att dom vet vad som finns och har möjlighet att ta bort ev matrial som dom anser kan skada sin häst? Att man skiver i kontraktet att hästen bor i hagen i det skick den är i.

Jag tror det är lika bra att skriva i "allt" när man ändå håller på. Kanske verkar plåttrigt och onödigt, men är olyckan framme.... Är detta med parkeringen viktigt för dig tycker jag du ska ta upp det.
 
vill man ha ett enklare kontrakt kan man skriva in punkt där det står att reglerna som finns ska följas. Sedan skriver man ner alla regler på ett speciellt papper (som kan medfölja kontraktet). Så gjorde jag till min medryttere iaf.
 
Det kanske kan vara smart att ha ett kontrakt (som reglerar rättigheter och skyldigheter) och därutöver ett litet informationsblad där ni informerar om parkering, toalettbesök och annat som kanske inte är rena kontraktsfrågor.
 
Viktiga uppgifter är väl vilken tid betet disponeras och vad som händer om hästen inte hämtas på utsatt datum. Är det viktigt för dig att "bli av med" hästarna i tid kan du tex sätta avgiften för förlängd tid till sådär 500 kr/per dag...

Om ägaren åker bort några dagar är det väl OK, men om det blir 4 veckor kanske du vill ha rätt att ta extra betalt för extra tid tex behandling av småsår och liknade?

Är det några "lokaler" som får disponeras av hästägeren tex för sadelförvaring är det väl lämpligt att skriva in exakt vad som får disponeras och på vilka villkor. Jag tycker det är helt OK att skriva vilka ytor som får användas för parkering. Det är ju bra även för hästägeren att få klara besked!

Jag tycker du ska skriva att du har rätt att kalla på veterinär på ägarens bekostnad vid akut sjukdom/skada då det inte går att få tag på ägaren.

Sedan skulle jag nog försäka få till en paragraf som ger dig rätt att omedelbart säga upp kontraktet om hästen rids/hanteras på ett sätt som... Hittar inte rätt formulerning, men om de tex hanterar hästren så den kommer lös stup i kvarten eller rider i trädgårdar, granplanteringar och liknade!

En fråga för den där muntliga genomgången är väl om du förväntas reagera om det dyker upp andra än ägaren och gör något med hästen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 478
Senast: Skye
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: Luff
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 322
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp