F

Fjunet

Varför ger man betfor, alltså vad är det för effekt fodret ger?
 
Sv: Betfor

Varför man ger det är nog olika för olika människor, det är ju bra att blanda äckligheter i till exempel, men framför allt ger det energi utan att tillföra en massa stärkelse som spannmål gör. I stället får hästen energi från fibrer och socker, vilket är mer likt hästens naturliga foder.
 
Sv: Betfor

Hm ja du jag kommer nog inte komma på alla men kan ge några exempel.

1 Energi tillskott i foderstaten utan en massa stärkelser
2 Snabb energi innan ridtur
3 Gott
4 Bra att blanda ner saker i å muta hästen till att äta det med betfor
5 För att hästen ska få i sig mer vatten, eftersom betfor vatten är sött så dricker gärna hästarna upp alltihopa

Nu har jag säkert glömt minst 20 anledningar, säkert 100 egentligen :)
 
Sv: Betfor

Jag ger det för att det innehåller energi, hästarna gillar det och det är bra när man ska blanda in grejer i det.
 
Sv: Betfor

Döljer smaken och konsistensen när man ska ge medicin och andra hemskheter. På köpet får man kass mage:D
 
Sv: Betfor

Används det endast till snabb energi? Vet folk som ger det på morgonen men som sedan kommer och rider på kvällen? :confused: Håller det tills då? De lär väl springa av sig effekten i hagen?
 
Sv: Betfor

Kass mage som i störd mage. Det gör hästen mer mottaglig för allergiska problem, stressrelaterade problem etc.
 
Sv: Betfor

Nej det hjälper enbart när man ger det en halvtimme före ridtur.

Är som vårat dextrosol ungefär, jag har kompis som har provat.
 
Sv: Betfor

Hon åt det.

Det är ju socker i betfor men det försvinner ju ganska snabbt precis som för oss människor en sockerkick å när det går över så är fibrerna kvar.
 
Sv: Betfor

Det hjälper ju hästen att smälta grovfodret och är allmänt bra för magen, så mina hästar får betfor utom när de går på bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 427
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den...
2
Svar
21
· Visningar
2 628
Senast: Oknytt
·
Svar
2
· Visningar
483
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp