Betforfråga ;)

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sararara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 386
S

sararara

Hur länge måste betfor stå i blöt innan man ger det till sin häst ? (:'

Tack!
Sara

Sv: Betforfråga ;)

30-60 minuter i ljummet vatten. Har man kallt vatten kan det behöva stå lite längre..

Strimlad betfor är just små, lösa strimlor medan pellets är just hårda kompakta pellets.:idea:

Strimlad betfor tar ca 30 minuter på sig i kallt vatten , ca 10 minuter i hett vatten.

Självklart kan det så något längre än så, men inte uppemot ett dygn. Sommartid bör man hålla nere blötläggningstiden så mycket det går, kanske t.o.m. undvika att ge betfor som stått över natten.

Så länge som det behövs. Varför provsmakar du inte ? Tider ang svällning är högst individuellt.

Så länge som det behövs. Varför provsmakar du inte ? Tider ang svällning är högst individuellt.

:bow:

Jag tar alltid en nypa innan jag fodrar, antingen för att kolla om det är klart (har bråttom ibland...:o) eller så bara för att det är lite gott. :angel:;)

I vårt stall låter vi betfor stå i blöt i minst en halvtimme.

i vårat stall är det sista man som blandar betfor till alla hästar så den som har morgon kan göra sina hinkar

kl

hur länge låter ni betforen stå som längst då? klarar den sig 1½ dygn?

Usch, så länge hade jag aldrig låtit betforen stå. Snuskig foderhantering (vet att det funnits de som berättat här om folk som låtit befor stå hela veckan!)

Som längst tycker jag 10 timmar är acceptebelt (gör på morgonen, fodrar em ungefär), men det förutsätter ju att det inte är särskilt varmt.

länk till mitt betfortest
http://www.pixbox.se/alb_show_id477133_page0.html

man ska inte låta betforen stå mer än 16 timmar vintertid, sommartid ska den ges så fort som möjligt när den svällt klart..
jag väntar bara på att få tid över så ska jag ha ett provglas med färdig betfor i kylen och ett i rumstemp och kolla prover i mikroskåp varje timme.. men det kräver ju att jag har ett helt dygn ledigt..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
875
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 147
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka