Betless Bridle

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mia W
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 062
Sv: Betless Bridle

Bitless bridle är uppfunnet av en man som tror att det är farligt för hästar att arbeta på tygeln. Det är alltså ett verktyg för att styra och bromsa. har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa) :D

svea skrev:
Bitless bridle är uppfunnet av en man som tror att det är farligt för hästar att arbeta på tygeln. Det är alltså ett verktyg för att styra och bromsa. har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa) :D

var har du hört det? :D :p det om mannen alltså, aldrig hört så kul att veta.

jo... jag skulle vilja påstå att sidepull är det bästa bettlösa alternativet. men betless funkar bra om man bara ska lalla omkring barbacka i skogen och träna hästen på att lyssna på vikthjälperna som jag gör när jag rider med min "grimvariant" :p :cool:

Nja. Nästan. BBet skapades av en veterinär, efter övertygelsen om att bett gör mera skada hos hästen än man tror. Det har inget med att gå på tygeln att göra.

Läst det på snubbens hemsida (i alla fall tolkade jag hans texter så), tyvärr har jag inte adressen i huvudet.

Det är bra, tycker jag, att man nu har börjat kolla upp det här med hur skadligt bettet är för hästen i större utsträckning. Särskilt som ett av de vanligaste betten i norden har visat sig vara ett av de mesta skadliga enklare betten på en del hästar.. :crazy:

Måste läsa den där grejen om vetrinären och betless? Någon här som har adressen till hans hemsida?

Lord Owen skrev:
var har du hört det? :D :p det om mannen alltså, aldrig hört så kul att veta.

jo... jag skulle vilja påstå att sidepull är det bästa bettlösa alternativet. men betless funkar bra om man bara ska lalla omkring barbacka i skogen och träna hästen på att lyssna på vikthjälperna som jag gör när jag rider med min "grimvariant" :p :cool:
Vill du va snäll o motivera varför du tycker att sidepull är bättre? :confused: Som jag ser det så påverkar den väl enbart nosryggen? BB påverkar nosrygg, motsvarande käke, och nacke, eller????? :crazy:

Mia W skrev:
Vill du va snäll o motivera varför du tycker att sidepull är bättre? :confused: Som jag ser det så påverkar den väl enbart nosryggen? BB påverkar nosrygg, motsvarande käke, och nacke, eller????? :crazy:

För att jag har som erfarenhet att tryck på nacken får en del hästar att spänna sig. Däremot finns det också många hästar som tolererar det men min erfarenhet är att tryck på nacken = spänd häst.

svea skrev:
Min kompis rider sin häst i dressyr på tygeln och hon går hur fint som helst. Vilket bettlöst menar du?

Glimten skrev:
Med en vanlig grimma får man inte trycket som går genom nacken, alltså inte samma inverkan.
Jo om man tar en tygel ,eller liknande, och sätter den över nacken och drar ner den genom ringen till nosgrimman. Korsar tygeln under hakan och sätter på en annan tygel för den över nacken blir för kort. Så red jag länge innan jag köpte en riktig, för två år sen tror jag.

svea skrev:
har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa) :D

Vad förespråkar du inom floran av bettlösa alternativ? Har provat med ridkapson men upplever att kontakten blir lite väl "stum". Vet att det givetvis har att göra med mina händer, men till dess att jag övat upp känlighet och finmotorik vill jag hitta någonting som både jag och hästen kan trivas med.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
767
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de... 2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈