Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
svea skrev:Bitless bridle är uppfunnet av en man som tror att det är farligt för hästar att arbeta på tygeln. Det är alltså ett verktyg för att styra och bromsa. har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa)![]()
Vill du va snäll o motivera varför du tycker att sidepull är bättre?Lord Owen skrev:var har du hört det?![]()
det om mannen alltså, aldrig hört så kul att veta.
jo... jag skulle vilja påstå att sidepull är det bästa bettlösa alternativet. men betless funkar bra om man bara ska lalla omkring barbacka i skogen och träna hästen på att lyssna på vikthjälperna som jag gör när jag rider med min "grimvariant"![]()
![]()
Mia W skrev:Vill du va snäll o motivera varför du tycker att sidepull är bättre?Som jag ser det så påverkar den väl enbart nosryggen? BB påverkar nosrygg, motsvarande käke, och nacke, eller?????
![]()
Min kompis rider sin häst i dressyr på tygeln och hon går hur fint som helst. Vilket bettlöst menar du?svea skrev:Bitless bridle är uppfunnet av en man som tror att det är farligt för hästar att arbeta på tygeln. Det är alltså ett verktyg för att styra och bromsa. har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa)![]()
Jo om man tar en tygel ,eller liknande, och sätter den över nacken och drar ner den genom ringen till nosgrimman. Korsar tygeln under hakan och sätter på en annan tygel för den över nacken blir för kort. Så red jag länge innan jag köpte en riktig, för två år sen tror jag.Glimten skrev:Med en vanlig grimma får man inte trycket som går genom nacken, alltså inte samma inverkan.
svea skrev:har man högre ambitioner vad gäller dressyrridning finns det bättre verktyg (även bettlösa)![]()