Betonghålsten - hur hållbart?!

Cyllene

Trådstartare
Vi håller på och murar innerväggarna i stallet nu och använder betonghålsten enligt rekomendationer.

Nu när jag gick runt och kollade imorse får jag hjärtslag när jag ser hur de satt armeringen in i väggen.

Så frågan är - hur mycket har ni varit med om att en häst sparkt sönder betonghålsten?

Jag är alltså orolig att hästarna kan skada sig på armeringspinnarna som sitter instuckna i väggen och betongen.

På betongen ska det putsas, men det gör väl knappt någon skillnad...

Så här ser det ut nu:

ostergarden

ostergarden

Sv: Betonghålsten - hur hållbart?!

Självklart måste man armera annars håller inte väggarna.
Det är armeringen som gör att väggarna kan stå emot en hästspark.

I mitt gamla stall hade de tidigare ägarna ingen armering i väggarna mellan boxarna, dessa trillade då sönder vid en hästspark. Inte speciellt lustigt.

Ser inte armeringarna på bilderna. Men just betonghålsten är gjord för att man enkelt ska kunna armera och fylla med bruk. Så antar att det är gjort på det sättet. Det blir en väldigt rejäl och hållbar vägg av det så om det görs som det ska har du inget att oroa dig för alls tvärt om.

Nej, självklart måste det armeras, men jag funderar på om stenarna är lätta att slå sönder med en hästspark, för då kommer armeringen att spetsa benen på hästen.

Dessutom så undrar jag om man inte bör armera "i andra ledden" också, för styrkans skull? Jag är alltså helt okunnig!

De timmrade väggarna på stallet lutar, så för att inte de murade väggarna också ska luta måste vi börja mura en bit från väggen nertill.

Det innebär att det blir en rätt rejäl glipa mellan timmer och betonghålstenen. Den här bilden är tagen uppifrån:

ostergarden

Senast ändrad:

När vi använt betonghålsten har vi ner armering lodrätt genom blocken och lagt vågrätt mellan lagren med block och sedan fyllt i med bruk så som Masse beskriver.

Det du har ser inte ut som betonghålsten utan som betongsten som man murar utan att kunna fylla i blocken. Det har vi också använt och då har vi lagt armering ovanpå varje eller varannan rad med block i murbruket och fäst i ytterväggarna och i hörnstolpar till boxarna.
Men jag tror inte du behöver vara rädd för att hästarna ska sparka sönder det så de kommer åt armeringen.

Visst är det betongsten! :angel: Har kollat med murarna och de armerar både lodrätt och vågrätt också. Får hoppas det står pall lite hästsparkar. Idag har jag ingen som sparkar men det vet man ju aldrig...

En annan fråga. Vi murar gavlarna och långsidan boxarna kommer vara mot, den andra väggen hade vi tänkt regla upp och sätta skivor på. Men nu började vi fundera på om det verkligen behövs!?

Finns det nån här som har stall i rent timmer? Vi kommer ju måla det som skydd, men slits det för mycket? Vi murar ju delvis för att skydda timmer och för att få det lätt att göra rent, men utanför boxarna slits det ju inte lika mycket!

Mura för att skydda timmret är ungefär som att bita sig i svansen är jag rädd...
Vi har precis rivit en del i våran lada som har tjänstgjort som lagård någon gång i tiden. Där murade de innerväggar för isoleringens skull innanför timmerstommen.
Timmret var bara skrutt nu när vi började riva teglet. Grundtanken var att kunna ha timmret kvar men det fanns inte en möjlighet. Utrymmet är kanske 4*4 meter med 2,5 meter i takhöjd. Totalt var kanske 1-2 kvm av timmret någorlunda färskt... Det är ju dock många många år senare, det har nog inte varit djur i lagår'n på över 50 år...

Många äldre stall är ju bara timmrade och utöver att de gnagts på håller de ju. Man kan kanske måla det med någonting som smakar illa för skyddets skull... :)

På vissa ställen var även vår ladugård murad invändigt, men det var gjort för att timmret var så dåligt. Allt dåligt timmer är bytt och nu murar vi ju även med luftspalt. Jag tvivlar på att timmret kommer gå hädan under tiden jag bor här. Ladugården har stått sen 1870 och det dålig timmret var där korna stått. Det kommer ju bli helt annan djurhållning nu än tidigare, så allså inte samma belastning på timmret.

Det timmer som vi ska måla kommer inte hästarna komma i närheten av egentligen.

Jag tycker inte att det bör vara något problem med att ha timmret "bart" då hästarna inte kommer åt det. Annars kanske det hade varit gott att mumsa på.

Jag blir så nyfiken på ditt stall, kan du inte visa fler bilder?:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 103
Senast: Tennessee
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka