Betsla upp eller inte?

sannaaah

Trådstartare
Så här är det. Min häst väldigt pigg och ganska stark ute i skogen. När jag och min stallkompis red igår gav jag upp och skrittade på långa tyglar hela vägen hem. Jag ville inte bråka med honom. Så sa hon jag red med, att jag borde betsla upp honom och sätta han på arslet varje gång han drog iväg. Med andra ta tag hårt i honom så han lyssnar på en gång jag gör en förhållning.

Jag vet inte men jag är nog inne på att göra helt tvärt om:crazy: dvs. Fortsätta på mitt tredelade och göra halvhalter och halter var tionde meter ist, träna lydnad hur lång tid det än må ta tills han blir lydig..Vad tycker ni?

Sv: Betsla upp eller inte?

Jag tycker tredelat bett och mycket dressyr och halvhalter ute i skogen.

Att använda ett skarpt bett för att sätta hästen på plats verkar farligt.

jag håller helt och hållet med dej
ett skarpare bett skapar nog bara ännu mera problem

min häst dra o bråka också ganska mycket
min vän säger att jag borde börja rida honom i grimma, att det skulel hjälpa, jag vet inte ha inte vågat mej på det än.

Bara för att man rider på ett skarpare bett betyder inte det att man inte behöver träna lydnad.
Jag tycker det låter som att du inte orkar rida han på det sättet som du säger att du gör.
gav jag upp och skrittade på långa tyglar
Hur menar du när du säger att du inte vill bråka med honom? kan du beskriva hur/vad du gör när du bråkar med honom?

Bara för att man betslar upp, måste ju inte det betyda att man drar till ordentligt i hästen varje gång man gör en förhållning. Det kan kanske vara bra för dig att ta till ett skarpare bett under en period, MEN även träna lydnad med det bettet, så att han lär sig lyssna. Tillslut kan du förhoppningsvis gå över till det vanliga tredelade. Det kanske blir så att du inte alls behöver ta hårt i honom för att få honom att lyssna när du har ett skarpare bett, eftersom det just är skarpare.

Blir hästen så stark så att den drar så tkr jag att det är en ren säkerhetsfråga...Så Ja, då bör du nog betsla upp en period. Givetvis i ombination med mkt dressyr, och förhoppninsvis kan du byta tillbaka senare.

Föresten Sandra, kände igen bilden på Nisse å börja undra:) Kul å stöta på dig här, haha

EmmaJo skrev:
Bara för att man rider på ett skarpare bett betyder inte det att man inte behöver träna lydnad.
Jag tycker det låter som att du inte orkar rida han på det sättet som du säger att du gör.

Hur menar du när du säger att du inte vill bråka med honom? kan du beskriva hur/vad du gör när du bråkar med honom?

bråka och bråka..försöker få honom att lyssna på förhållningarna, halvhalterna osv. Jag sitter inte drar, absolut inte men jag orkade inte fortsätta försöka på ett snällt sätt igår så då skrittade jag hem ist för att bli arg.
Jag rider alltid massa dressyr i skogen men igår gick det bara inte och jag övervägde skarpare bett... men vill ändå inte..liksom:crazy:

Men det alldra viktigaste är ju att du tar tills hästen lyssnar. Om man sitter och gör små förhållingar som hästen ändå inte lyssnar på gör man den bara mer och mer ouppmärksam.
Bättre att du tar i så han lyssnar men att du snabbt ger efter när du får den reaktion du vill ha.

Tycker du ska prova ett skarpare bett under en tid det är ju en säkerhets fråga att han lyssnar på dej.
Ett skarpare bett kan vara vänligare mot hästen eftersom han då lyssnar mer aktivt och blir mer "delaktig" i ridningen.
Du ska absolut inte sätta honom på "plats" med ett skarpare bett utan rida som nu med skillnaden att han lyssnar bätttre.
Gå till en bra hästsport butik och förklara ditt problem, är de duktiga så hjälper de dej om inte, gå till en annan, eller prata med en duktig tränare (helst en som sett hästen givetvis) så att h*n kan hjälpa dej.
Lycka till

TinyWiny skrev:
Tycker du ska prova ett skarpare bett under en tid det är ju en säkerhets fråga att han lyssnar på dej.
Ett skarpare bett kan vara vänligare mot hästen eftersom han då lyssnar mer aktivt och blir mer "delaktig" i ridningen.
Du ska absolut inte sätta honom på "plats" med ett skarpare bett utan rida som nu med skillnaden att han lyssnar bätttre.
Gå till en bra hästsport butik och förklara ditt problem, är de duktiga så hjälper de dej om inte, gå till en annan, eller prata med en duktig tränare (helst en som sett hästen givetvis) så att h*n kan hjälpa dej.
Lycka till

Det du säger låter vettigt..blir nog så! Grejen är ju att han inte sticker iväg med mig utan att man nästan måste seg för att han ska lyssna (endast i skogen inte på banan) och det är ju aldrig kul..

Senast ändrad:

Är det inte så att när du rider med sällskap så lyssnar han sämre?

Se till att du rider först så har du kontrollen o slipper då konflikter med hästen.

axel skrev:
Är det inte så att när du rider med sällskap så lyssnar han sämre?

Se till att du rider först så har du kontrollen o slipper då konflikter med hästen.

jo lite så är det ju men jag vill gärna ha honom lydig även om jag rider sist. Men det är väl kanske bäst att rida först till en början. Red på mitt vanliga tredelade idag och det gick faktiskt skitbra sista 20 min :angel: innan dess hade jag gjort 14000 halvhalter känndes det som..men han lyssnade super efter det.. lika bra att göra lika imorgon...och nästa dag och nästa :D

prova att variera betslingen mellan två eller tre lite mildare bett. kanske ditt tredelade ett pessoa och ett vanligt tvådelat.

jag hade problem med min häst, han ville inte alls lysna när vi var ute, inne är det inga problem, men ute var han heltokig... jag fick också rådet att betsla upp, men det kändes inte bra, så jag satte på ett gummibett, alltså mildare, på ett "rida ut träns" och var jätte noga med att träna ute också, inte bara flumma omkring. din tanke är bra tycker jag.

lycka till!

torra skrev:
prova att variera betslingen mellan två eller tre lite mildare bett. kanske ditt tredelade ett pessoa och ett vanligt tvådelat.

Ja jag brukar variera mellan tre och två delat men pessoa kommer jag INTE rida på. Brukar även rida på ett tredelat äppelbett med D-ringar.

Hmmm... har ett förslag... Fundera ut HUR han blir pigg Alltid, värre på hemvägen, värre när du går sist nämnde du... Sen försöker du göra något åt det inom rimliga gränser. Ex. Är han alltid pigg men ännu värre när du går sist, rid inte sist förrän han är HELT ok generellt, man kan inte börja i alla ändar samtidigt, börja i den ände där du har minst att jobba på och arbeta dig fram till jobbigare situationer. Glöm inte bort att stänga av hörseln när andra säger åt dig vad du ska göra...
Sen finns det saker som man kan testa vissa hästar blir värre, andra blir bättre.
*Halvhalter har du redan nämnt ett utmärkt exempel
*Sätta på arslet, har du också nämnt, utmärkt, fast bara om hästen sticker iväg, överraskar dig. Inte om den smygdrar, då stressar det bara de flesta hästar eftersom de aldrig riktigt förstår varför de blir satta på arslet, smygdragandet har oftast pågått längre än du har märkt det...
*Halt, istället för halvhalt, en tydligare påminnelse
*Stå stilla, gör halt stå still, och då menar jag still, hästen får inte gå föränn den står blick stilla, avspänd, sänkt huvudet OCH frustat/suckat/fnyst avspännt, kan kräva en hel del bråk med vissa hästar men slutar alltid bra. Skall absolut INTE användas i grupp eftersom hästarna inte blir "klara" samtidigt. Använd inte heller om hästen efter några gånger fortfarande inte lugnat sig det minsta alt. stressat upp sig mer, kan tyvärr ha den effekten på vissa hästar...
*Hitta en lekpark. Lite träd och buskar, små höjdskillnader, tillräckligt bra mark för att rida på, Rid runt, träna halter, volter, böja, ställa, tempoväxlingar etc etc. Gör skogen till din ridbana, det är inte enkelt att dra iväg om det står en gran framför mulen, hästen måste plötsligt lyssna till dig.
*Rid rakt in i skogen så fort hästen ökar takten. Hoppsan inte så lätt att gå fort längre...
*Utmana hästen, rid i den oländigaste terräng du kan hitta (utan att slå ihjäl dig på kuppen, använd huvudet) och sätt tempot, ökahästen låt den hållas, har du valt rätt terräng kommer den snart upptäcka att det hade varit smart att lyssna på dig från början... Rida sedan på enklare terräng och så in på svår igen, sätt tempot och ökar hästen gör om proceduren.

Beroende på vad din häst har för mentalitet så får du nog prova dig fram och testa lite, kanske någon annan har fler förslag som också kan testas... Glöm inte att aldrig ge dig. Hästen måste alltid bli liiiite bättre innan du går hem... Men bestäm dig då för att "nu går vi hem", läng tyglarna och låt hästen vara, det är belöningen.

Du sa tack och lov att du inte tänkte rida med Pessoabett :bow: Bör aldrig användas utan något som stoppar det från att falla igenom, typ kindkedja av läder el likn. men hur många gör det...:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 499
Senast: Edla
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 025
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka