betsling fri

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GoddessOfLove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 281
Kan man säga att ett sådant bett inte är skadligt för hästen så visst då får man det...

Men det ser onekligen mer eller mindre ut som om det kan göra mer skada än nytta...vad har det för funktion egentligen? Och hur f*n ska det sitta? :confused:

Det är väl ett galoppbett som fungerar som bett med "inbyggt stigbett". Jag kan inte se den minsta nytta med att tävla hoppning på ett sådant.

Det ser ju inte ut som ett vanligt bett, mer något som är till för att leda hästen. Det borde ju inte direkt sarga hästen så ja, den som vill får väl använda det..

Det där bettet är till för att hästen inte skall hålla och försöka lägga tungan över bettet.
Kan inte se att det har så mycket annan funktion.
Dessutom är det inte så illa som det ser ut.
Fasst varför man ska ha det på hopptävling verkar ju lite konstigt. :smirk:
Bettet brukar i alla fall användas på galopphästar, och när man träcker hästen (leder den i ledvolten) kan det kanske vara bra att ha något som liknar ett stigbett för att få mer kontroll.
Men som sagt, vad man ska med det i hoppningen till kan jag inte förstå...

förhindrar hästen från o lägga tungan över bettet .

förstår inte de hemska me bettet riktigt :confused:

Ju mer man stoppar i munnen på hästen ju sämre brukar det bli... :angel:

Prova en tungsticka istället. Ger samma effekt och det är ganska vanligt att använda. Dvs. ingen höjer på ögonbrynen.

Har du sett ett stigbett "in action" någongång? Om inte så vänta tills du har det så fattar du varför det är så jävligt.

Precis det jag säger, Ju mer man stoppar i munnen på hästen, ju sämre brukar det bli! :smirk:

Nu har diskussionen gått över till att handla om detta bettets funktion (att du får hoppa med det på häst är ju redan från början klart). Jag flyttar därför tråden till hästutrusyning nu.

ehh ja jag har sett ett stigbett andvändas på ett vettigt sätt o på dåliga sätt . andvänder d själv mycke .

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Renoverings-hjälpen
  • Klädråd, bröllop.
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka